„Fókuszunkban a gyakorlatorientált tájékoztatás áll”

2017. január 27.

- beszélgetés dr. Duga Zsófiával

Az állandó programok mellett minden évben törik a szervezők a fejüket azon, mivel lehet még több hallgatót a karra csalogatni. Idén is újdonságokkal rukkoltak elő dr. Duga Zsófiáék azért, hogy sikeresnek mondhassák a 11. Középiskolások Nyílt Napját, valamint a 18. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítást. A háttérmunkáról, a szervezés részleteiről is beszélgettünk karunk Felvételi és Hallgatói Szolgálati Irodájának vezetőjével amellett, hogy boncolgattuk a két esemény sikerének titkait.

 

Schweier Rita írása

 

-Van-e valamilyen sajátos ismertetőjegyük a kar által szervezett nyílt napoknak?

-A diákok igényei évről évre változnak. Tapasztalataink szerint akkor tudjuk leginkább lekötni őket, ha manuális foglalkozásokat ajánlunk nekik: újjáélesztést imitálunk, fogat húzatunk, vagy krémet kevertetünk. Ezeket a gyakorlati bemutatókat oktatók és hallgatók koordinálják, akik a hétköznapi életben is ezeken a szakterületeken dolgoznak. Részvételükkel hitelessé válik az együttlét, és a közös gondolkodás mellett információcsere is zajlik. Ennek a generációnak a figyelmét a 30-40 perces élő beszéddel már nem lehet fenntartani. A diákok maguk oszthatják be a nyílt napon az idejüket, választhatnak, mi érdekli őket, melyik pulthoz mennek. Természetesen, mi is változunk, a karon is mindig történik valami érdekes, valami új, így számunkra is fontos, hogy ne ismételjük magunkat. Idén több intézetet vontunk be a kiállítók közé: jelen volt az Anatómiai Intézet szövettani metszetekkel, preparátumokkal, csontvázakkal, a Mikrobiológiai Intézet is kitelepült tenyészetekkel, plüss bacikkal, hozott feladatokat, és sikerült a 3D programot is bemutatnunk. Tavaly kezdtük el fejleszteni, idén pedig felújítottuk az Orvosnevelde elnevezésű applikációs játékunkat, aminek lényege annak bemutatása, miként lehet karunkon eljutni a felvételitől a diploma megszerzéséig.

-Van-e „sláger” a standok között?

-Ez minden évben más és más. Jó ideig a disznóláb varrás volt a legnépszerűbb, idén pedig az anatómiai és a mikrobiológiai stand. Szerették a diákok a patikajátékot is a gyógyszerészeknél, valamint a fogtömés- és a fogpótlás mintáinak elkészítését a fogorvostudományi standnál. Sokakat vonzott az ultrahang gép kipróbálása is.

-Az idei találkozó tehát egyértelmű sikernek könyvelhető el?

-A közös értékeléskor egybehangzó volt a véleményünk: idén minden összeállt, remek volt a hangulat, az oktatók és a hallgatók is felkészülten álltak a standoknál, gördülékenyen zajlottak az események. Ugyan a hóesés többeket gátolt abban, hogy eljöjjenek, és emiatt kicsit kevesebben voltak a tavalyinál, de az Educatiora eljöttek, és így nem maradtak ki semmiből. Többen később meg is köszönték, hogy a kérdéseikre kielégítő választ kaptak, és számunkra ez a legfontosabb.

-Ezek a találkozók a korábbi évekhez hasonló fontossággal bírnak? Kérdezem ezt azért, mert  a világháló révén most már számos módja van annak, hogy a diákok megismerjék a különböző karokat.

-Fontosak ezek a személyes találkozók, már csak azért is, mert négy orvosképző intézmény van az országban. Jó közelebbről megismerni az ezekben zajló munkát, hisz éveket töltenek majd az általuk választott helyen. Nem utolsósorban lényeges a várossal is megismerkedni, mert a légkör, a hangulat ugyancsak döntő tényező. Tendenciának mondható, hogy ezekre a nyílt napokra egyre inkább a 10.-11.-esek jönnek, akiket idejekorán bevonhatunk a kar életébe, például a táborainkon keresztül. Mivel a tantervek megközelítően ugyanazok az orvosintézményekben, ezért a benyomás kulcsfontosságú szerepet játszik a választásukban. Mi abban is próbálunk nyerőek lenni, hogy közvetlen kapcsolatba hozzuk az oktatóinkat és a hallgatóinkat a középiskolás diákokkal, amire úgy tudom, egyetlen más orvosegyetemen sem teremtenek módot. Hasonló példa a közvetlenségre a dékáni fogadóórák lehetősége is. A családias légkör megteremtésében előny továbbá az is, hogy kisebb a campusunk, mint például a budapesti, nem kell annyit utazniuk, és az oktatás is kisebb csoportokban zajlik. A mentor-rendszerünk is szimpatikus lehet, aminek lényege, hogy vannak olyan középiskolásaink, akiket felsőbb éves hallgatók segítenek, és ez a támogatás nem szakad meg a sikeres felvételükkel. Ők később már ismerősökként jönnek hozzánk, és ezt a kötődést egy-egy gólyatáborban nagyon jó érzés látni.

-Könnyen átérezték-e ennek a közvetlen kapcsolatnak a szükségességét az oktatók és a hallgatók?

-Először azokat az oktatókat kerestük meg, akikben tudtuk, hogy megvan a kellő nyitottság. Szerencsére, ma már egyre több intézetben találunk partnereket ehhez, és ez nagy öröm, hisz ezt mindenki társadalmi munkában végzi. Hasonlóan út vezetett a hallgatókhoz is.

-Honnan érkeznek a legtöbben ezekre a találkozókra?

-Az természetes, hogy a környező településekről sokan jönnek, és így van ez a Tolna, Somogy és Zala megyékben tanulókkal is. Ami ellenben meglepő, hogy növekszik a Győrből, Sopronból, Veszprémből és Budapestről jelentkezők száma. A tavalyi év volt az első - és ez idén fokozódott - hogy meglátogattak minket Gyuláról, Kecskemétről és Miskolcról is. Ez azt jelzi, hogy a jó hírünk terjed szerte az országban. Csak rajtunk múlik az, hogy meggyőzzük őket arról, hozzánk jöjjenek továbbtanulni.

-A szülőknek külön standjuk van?

-Igen, és ez nagyon fontos, hisz nekik más jellegű kérdéseik vannak, mint a diákoknak. Őket főként  a finanszírozási, a kollégiummal kapcsolatos tudnivalók érdeklik. Gyakran odamennek a dékánhelyettes urakhoz, lényegesek számukra az általuk adott válaszok is. Bár a diákoké a döntő szó, de nem mellékes a szülőktől érkező reakció sem.

-Le lehet-e vonni már a következtetéseket arra vonatkozóan, merre lehet még fejlődni?

-Néhány hétig még összegezzük a történteket, aztán számot vetünk azzal, mit érdemes tovább csiszolni. A tavaszi és a két nyári tábor ebben sokat segít majd, hisz ezeken az alkalmakon van lehetőségünk a középiskolásokkal személyesen beszélgetni arról, mi érdekli őket. Ennek alapján szervezzük majd a jövő évi nyílt napot, ám ami már biztos, hogy tevékeny, gyakorlatorientált találkozó lesz 2018-ban is.

-Mekkora szervezőgárda dolgozott a sikerért?

-A koordinációt ketten végeztük a kolléganőmmel, ám összesen hetvenen vettek részt a szervezésben, majd az információk átadásában a különböző standoknál.

-Azt talán kevesen tudják, hogy hány hónapig dolgoznak, amíg összeállítják a programokat, a standokat, kialakítják a szervező-segítő stábot?

-Négy hónap mindenképpen szükséges hozzá. Lényegesnek tartjuk, hogy a diákok magukkal vihessenek valami kézzel foghatót is, amit a későbbiekben elővesznek, és kellemes emlékeket ébreszt bennük. Egy kártyás játékot találtunk ki ehhez, ami arról szól, hogy ha valaki végigmegy a különböző standokon, azért pontot kap, és a végén választhat az ajándékok közül. Ezek között a legkedveltebb az a pendrive, ami a Gyógyszerésztudományi- és az Orvostudományi Kart népszerűsíti, kisfilmek, portrék, hasznos információk szerepelnek rajta. Mivel hosszú ideig tart az ilyen tárgyak beszerzése, jó előre kell terveznünk.

-Az Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon is eredményesen szerepeltek?

-Ott nincs akkora területünk, mint az aulánkban ahhoz, hogy bemutatkozzunk, hisz ott az összes magyar felsőoktatási intézmény jelen van, ám ezeken a találkozókon is sok olyan potenciális hallgatót tudunk megnyerni, akik különböző okokból nem látogatnak el Pécsre. Ennek jóval nagyobb a közönsége, mint a nyílt napoknak – volt olyan nap, hogy ezren is megfordultak a standjainknál - hisz itt egy helyen, koncentráltan megkapnak minden információt a diákok. Fókuszunkban itt is a gyakorlatorientált tájékoztatás volt, kipróbálhatták a disznóláb varrást, vagy a fogmodell készítést. A három nap alatt délelőtt 9 órától délután 5-ig 14 kollégámmal folyamatosan dolgoztunk, ilyenkor nincs idő a pihenésre.

-Beiskolázási marketing tevékenységüknek mi a következő lépése?

-Munkánk nem ér véget február 15-én, amikor lezárul a felvételi jelentkezés határideje, hanem zajlik egész évben. Márciusban a HUMSIRC-nak, azaz a Magyar Orvostanhallgatók Egyesületének 25 éves jubileumát ünnepeljük, ami bár nem beiskolázási rendezvény, ám a hozzájuk kapcsolódó események bevonzzák a középiskolásokat. Ilyenek a már városszerte ismert egészségnapok, amikre a nagyközönséget várjuk, és ezek mellett a gimnáziumokba is kijárnak a hallgatóink. Ugyancsak tavasszal rendezzük a „Tudomány, ami összeköt” elnevezésű programunkat, amit szintén a középiskolásoknak szánunk, eztán pedig a táborok következnek.

Az elem már a listában van!
Nem tehet be a listába 5-nél több elemet!
Sikeresen mentve
Hiba a mentés során!