Automata külső defibrillátor (AED) használata

Automata külső defibrillátor (AED) használata

Molnár Ferenc, Dr. Kiss Tamás

 

 

Skill célja

A fejezet célja az félautoma külső defibrillátor (automated external defibrillator = AED) helyes használatának elsajátítása, az oktató defibrillátorok kezelésének ismertetése, illetve az oktatásához szükséges technikai feltételek megteremtésének leírása.

Az eljáráshoz szükséges kompetencia

  • Tudat és légzés vizsgálata
  • Legalább egyszerű légútbiztosítási technikák ismerete
  • Mellkaskompresszió

Kapcsolódó élettani áttekintés

A korai mellkaskompresszió mellett a korai defibrilláció bizonyítottan javítja az újraélesztések kimenetelét. A félautomata külső defibrillátorok abban segítenek, hogy a sokk leadásáról szóló döntés felelősségét leveszik az elsősegélynyújtóról. Kamrafibrilláció alatt a szív nem lát el effektív pumpafunkciót, az ingerület átvezetődése teljesen szabálytalanná válik, emiatt a szív munkaizomzata magas frekvencián, teljesen irregulárisan mindenféle szinkron nélkül működik.  Ennek az az eredménye, hogy a szívizomzata remeg, nem képes összehúzódni, így pumpafunkcióját sem látja el. Ezt az állapotot egy vagy több nagyenergiájú áramütéssel meg tudjuk szüntetni. Fontos tudni, hogy ez az állapot minden alkalommal a klinikai halál állapotát jelenti, így az újraélesztés megkezdése nem maradhat el sem a sokk kivitelezése előtt, sem utána. A pulzus nélküli kamrai tachycardia során szintén nincs effektív pumpafunkció, ezt az állapotot szintén meg tudjuk szüntetni defibrillálással.

Beavatkozást megelőző teendők listája, szükséges eszközök

Technikai előkészületek:

  • AMBU-SAM, AMBU-Basic, AMBU-Advanced előkészítése.
  • Zoll Oktató AED vagy a HeartSine PAD oktató félautomata defibrillátor előkészítése, a beüzemelés előtt elemek, akkumulátorok és az eszköz nyelvének ellenőrzése.
  • Bexen-Cardio esetén az oktató és a hallgatók figyelmének felhívása, hogy az eszköz ténylegesen közvetít nagy energiájú áramütést.
  • Fent említett oktatási eszközök ellenőrzése, lehetőleg jól hozzáférhető, jól látható helyen való elhelyezése a későbbi oktatási folyamathoz.
  • Ellenőrizni a szimulátorok mellkasi ellenállását (alacsony – közepes – magas).
  • Ellenőrizni a szimulátorok elemeinek vagy akkumulátorainak töltöttségét.

Oktatási kulcspontok:

  • 360°-ban körüljárható helyszín, amely lehetőleg fedett, száraz helyen van.
  • AED kérése – segítségkéréssel párhuzamosan.
  • Szabályos felhelyezés.
  • Utasítások követése, vagy amennyiben már zajló újraélesztés történik, figyelmen kívül hagyása.
  • Ritmusanalízis kivitelezése (vezényszó: „senki ne érjen a beteghez”).
  • BIZTONSÁGOS DEFIBRILLÁCIÓ (beteg feje – beteg lába – saját térdem)
  • Felszólítás: „Senki ne érjen a beteghez! Sokk következik!
  • CPR folytatása a sikeres sokk leadása után (2 percig).

Beavatkozás rövid leírása

Megkezdett újraélesztés esetén, amennyiben az AED rögtön rendelkezésre áll:

  1. Biztonságos helyszín.
  2. Kövessük az utasításokat (egészen a „Helyezze fel az elektródákat!” utasításig).
  3. Helyezzük fel az elektródákat, az elsőt a jobb kulcscsont középvonala alá a szegycsont mellé, a másikat a szívcsúcsra.
  4. Analízis alatt ne hagyjunk senkit hozzáérni a beteghez, különben az analízist zavarhatjuk, hitelességét rontjuk (oktató AED-nél ez külön gombnyomásra történik csak meg.)
  5. Amennyiben a gép indokoltnak látja a sokkot, győződjünk meg arról, hogy senki nem ér a beteghez szólítsuk fel a jelenlévőket, hogy lépjenek el, és a világító vagy villogó piros gomb megnyomásával adjuk le a sokkot (sokk előtti check lista: beteg feje – beteg lába – saját magam).
  6. Sokk leadása után folytassuk az újraélesztést, és szervezzünk váltást a mellkaskompresszióhoz.

Indikáció

Minden keringésmegállásban lévő beteg esetén, illetve az ehhez kapcsolódó oktatási szimulációk kapcsán.

Kontraindikáció

•          Betegellátás esetén: effektív keringéssel rendelkező beteg, továbbá nedves környezet, a beteg közvetlen fémmel érintkezik, amelyhez mi is hozzáérhetünk. Bármely olyan helyzet, ahol a biztonsági vagy környezeti okok miatt nem kivitelezhető a sokk leadása. (AED esetén a gép felismeri, ha külső tényező érintkezik a beteggel, ilyenkor nem adja le a sokkot, azonban próbáljuk csökkenteni a kockázatot a szabályos kivitelezéssel).

•          Oktatás alatt: Ha a hallgató vagy oktató hozzáér az éles eszközhöz.

Beavatkozást követő teendők listája

Akár oktatási, akár valós környezetről beszélünk, a CPR folytatása kiemelt fontosságú. 30 mellkaskompressziót követ 2 befúvás.

Szövődmények és ellátásuk

AED esetén viszonylag kicsi az előfordulása a szövődményeknek, azonban ritka szövődmény lehet, hogy a mellkas bőre enyhe égési sérüléseket szenved. Ezzel reanimáció alatt nem szükséges foglalkoznunk, sikeres újraélesztésnél az égés ellátásának szabályai szerint járjunk el.

Oktatás közbeni szövődmény lehet - az olyan készülékek esetén, melyek valóban adnak le sokkot - a véletlen áramütés, ami szintén elég ritka az AED esetén, ha mégis megtörténik, kérjünk segítséget, szükség esetén kezdjük meg az újraélesztést, az áramütöttet pedig ne hagyjuk magára, a segítség érkezéséig maradjunk vele.

Orvosi dokumentáció helye, módja

•          Betegellátás esetén: Ustein lap, Kórházi dokumentáció, Esetlap, Intelligens Fedélzeti Terminál.

•          Oktatási környezetben: Ambu szoftvernél a hozzárendelt ikonnal dokumentálhatjuk a defibrilláció pontos idejét. METI-Man esetén a képernyő jobb oldalán található legördülő menüben találjuk meg, Caesar esetén a tablet-en tudjuk rögzíteni. Amennyiben defibrillátorunk valós és nem oktató célú, úgy a közvetített energiát a fent említett szimulációs rendszerek felismerik és automatikusan rögzítik.