Automata külső defibrillátor (AED) használata
Molnár Ferenc, Dr. Kiss Tamás
Skill célja
A fejezet célja az félautoma külső defibrillátor (automated external defibrillator = AED) helyes használatának elsajátítása, az oktató defibrillátorok kezelésének ismertetése, illetve az oktatásához szükséges technikai feltételek megteremtésének leírása.
Az eljáráshoz szükséges kompetencia
- Tudat és légzés vizsgálata
- Legalább egyszerű légútbiztosítási technikák ismerete
- Mellkaskompresszió
Kapcsolódó élettani áttekintés
A korai mellkaskompresszió mellett a korai defibrilláció bizonyítottan javítja az újraélesztések kimenetelét. A félautomata külső defibrillátorok abban segítenek, hogy a sokk leadásáról szóló döntés felelősségét leveszik az elsősegélynyújtóról. Kamrafibrilláció alatt a szív nem lát el effektív pumpafunkciót, az ingerület átvezetődése teljesen szabálytalanná válik, emiatt a szív munkaizomzata magas frekvencián, teljesen irregulárisan mindenféle szinkron nélkül működik. Ennek az az eredménye, hogy a szívizomzata remeg, nem képes összehúzódni, így pumpafunkcióját sem látja el. Ezt az állapotot egy vagy több nagyenergiájú áramütéssel meg tudjuk szüntetni. Fontos tudni, hogy ez az állapot minden alkalommal a klinikai halál állapotát jelenti, így az újraélesztés megkezdése nem maradhat el sem a sokk kivitelezése előtt, sem utána. A pulzus nélküli kamrai tachycardia során szintén nincs effektív pumpafunkció, ezt az állapotot szintén meg tudjuk szüntetni defibrillálással.
Beavatkozást megelőző teendők listája, szükséges eszközök
Technikai előkészületek:
- AMBU-SAM, AMBU-Basic, AMBU-Advanced előkészítése.
- Zoll Oktató AED vagy a HeartSine PAD oktató félautomata defibrillátor előkészítése, a beüzemelés előtt elemek, akkumulátorok és az eszköz nyelvének ellenőrzése.
- Bexen-Cardio esetén az oktató és a hallgatók figyelmének felhívása, hogy az eszköz ténylegesen közvetít nagy energiájú áramütést.
- Fent említett oktatási eszközök ellenőrzése, lehetőleg jól hozzáférhető, jól látható helyen való elhelyezése a későbbi oktatási folyamathoz.
- Ellenőrizni a szimulátorok mellkasi ellenállását (alacsony – közepes – magas).
- Ellenőrizni a szimulátorok elemeinek vagy akkumulátorainak töltöttségét.
Oktatási kulcspontok:
- 360°-ban körüljárható helyszín, amely lehetőleg fedett, száraz helyen van.
- AED kérése – segítségkéréssel párhuzamosan.
- Szabályos felhelyezés.
- Utasítások követése, vagy amennyiben már zajló újraélesztés történik, figyelmen kívül hagyása.
- Ritmusanalízis kivitelezése (vezényszó: „senki ne érjen a beteghez”).
- BIZTONSÁGOS DEFIBRILLÁCIÓ (beteg feje – beteg lába – saját térdem)
- Felszólítás: „Senki ne érjen a beteghez! Sokk következik!
- CPR folytatása a sikeres sokk leadása után (2 percig).
Beavatkozás rövid leírása
Megkezdett újraélesztés esetén, amennyiben az AED rögtön rendelkezésre áll:
- Biztonságos helyszín.
- Kövessük az utasításokat (egészen a „Helyezze fel az elektródákat!” utasításig).
- Helyezzük fel az elektródákat, az elsőt a jobb kulcscsont középvonala alá a szegycsont mellé, a másikat a szívcsúcsra.
- Analízis alatt ne hagyjunk senkit hozzáérni a beteghez, különben az analízist zavarhatjuk, hitelességét rontjuk (oktató AED-nél ez külön gombnyomásra történik csak meg.)
- Amennyiben a gép indokoltnak látja a sokkot, győződjünk meg arról, hogy senki nem ér a beteghez szólítsuk fel a jelenlévőket, hogy lépjenek el, és a világító vagy villogó piros gomb megnyomásával adjuk le a sokkot (sokk előtti check lista: beteg feje – beteg lába – saját magam).
- Sokk leadása után folytassuk az újraélesztést, és szervezzünk váltást a mellkaskompresszióhoz.
Indikáció
Minden keringésmegállásban lévő beteg esetén, illetve az ehhez kapcsolódó oktatási szimulációk kapcsán.
Kontraindikáció
• Betegellátás esetén: effektív keringéssel rendelkező beteg, továbbá nedves környezet, a beteg közvetlen fémmel érintkezik, amelyhez mi is hozzáérhetünk. Bármely olyan helyzet, ahol a biztonsági vagy környezeti okok miatt nem kivitelezhető a sokk leadása. (AED esetén a gép felismeri, ha külső tényező érintkezik a beteggel, ilyenkor nem adja le a sokkot, azonban próbáljuk csökkenteni a kockázatot a szabályos kivitelezéssel).
• Oktatás alatt: Ha a hallgató vagy oktató hozzáér az éles eszközhöz.
Beavatkozást követő teendők listája
Akár oktatási, akár valós környezetről beszélünk, a CPR folytatása kiemelt fontosságú. 30 mellkaskompressziót követ 2 befúvás.
Szövődmények és ellátásuk
AED esetén viszonylag kicsi az előfordulása a szövődményeknek, azonban ritka szövődmény lehet, hogy a mellkas bőre enyhe égési sérüléseket szenved. Ezzel reanimáció alatt nem szükséges foglalkoznunk, sikeres újraélesztésnél az égés ellátásának szabályai szerint járjunk el.
Oktatás közbeni szövődmény lehet - az olyan készülékek esetén, melyek valóban adnak le sokkot - a véletlen áramütés, ami szintén elég ritka az AED esetén, ha mégis megtörténik, kérjünk segítséget, szükség esetén kezdjük meg az újraélesztést, az áramütöttet pedig ne hagyjuk magára, a segítség érkezéséig maradjunk vele.
Orvosi dokumentáció helye, módja
• Betegellátás esetén: Ustein lap, Kórházi dokumentáció, Esetlap, Intelligens Fedélzeti Terminál.
• Oktatási környezetben: Ambu szoftvernél a hozzárendelt ikonnal dokumentálhatjuk a defibrilláció pontos idejét. METI-Man esetén a képernyő jobb oldalán található legördülő menüben találjuk meg, Caesar esetén a tablet-en tudjuk rögzíteni. Amennyiben defibrillátorunk valós és nem oktató célú, úgy a közvetített energiát a fent említett szimulációs rendszerek felismerik és automatikusan rögzítik.