A szimulációs oktatás fogalma és jelentősége

A szimulációs oktatás fogalma és jelentősége

Dr. Schlégl Ádám Tibor

 

Számos tényező vezetett ahhoz, hogy a 2000-es évek környékén a szimulációs oktatási technika robbanásszerű fejlődésnek és terjedésnek indult. Mára Nyugat- és Közép-Európa összes orvosi egyeteme rendelkezik szimulációs oktatási központtal vagy tervezi annak nyitását 3 éven belül.

Ennek ellenére még a szimulációs oktatás fogalmában sincs konszenzus, bár a definíciók többnyire megegyeznek abban, hogy

  • a szimuláció során a valós helyzetet helyettesítjük valamilyen mesterséges eszközzel
  • célja a tapasztalati úton történő tanulás elősegítése.

Láthatjuk, hogy ez egy elég bő megfogalmazás, melybe a standardizált (színész) betegek alkalmazásán át, az egyszerű készséget oktató trénereken (pl. vérvételi kar) keresztül egészen a cadaver műtétekig minden beleillik.

Az elfogadott definíció hiányánál is nagyobb baj, hogy a módszertan még csak most van megszületőben. Bár egyre több szervezet ad ki ajánlásokat, standardokat, módszertani leírásokat, ezek többnyire csak egy-egy szűk területre, szakmára fókuszálnak.

Ezen nehézségek mellett, mégis mi hívja életre sorra a szimulációs központokat és egyúttal ezt a kézikönyvet is?

Egyre nagyobb az igény a nyugati típusú orvosra. Ez sok tényezőre vezethető vissza, többek között a fejlődő országokban is megjelentek a modern kórházak, melyeknek jól képzett személyzetre van szüksége, de a ezen országok egyre öregedő társadalmának kiszolgálása is nagy kihívást jelent. Erre a megnövekedett igényre válaszul sorra nyílnak az új orvosi egyetemek, és a meglévő képzőhelyek évről-évre növelik a felvett hallgatók számát. Ez a folyamat egyenetlenné tette a képzőhelyek eloszlását (például míg a 227 000 lakossal rendelkező Holland Antillákon 7 orvosi egyetem van, addig 2015-ben 16 afrikai országban egyáltalán nem volt), ami miatt a képzési központokhoz tartozó gyakorlati helyeken vészesen lecsökkent a beteg-hallgató arány.

Az elvárások tekintetében nemcsak a végzett orvosok száma, hanem minősége is évről-évre fokozódik. Az Egyesült Államokban évente 400 000-re becsülik a megelőzhető orvosi hibából bekövetkezett halálok számát, míg a nem halálos, iatrogen ártalmakat 3,5 millióra teszik.

A betegjogok és biztonság – szükségszerű – erősödése is katalizátorként hatott a szimulációs oktatás fejlődésére. Mostanra több országban sincs jogi lehetőség arra, hogy hallgatók invazív beavatkozást végezzenek, vagy ezeket csak nagy értékű felelősségbiztosítás birtokában, szigorú felügyelet mellett tehetik meg. Egyúttal a betegek is egyre sűrűbben utasítják vissza, hogy hallgatók beavatkozásokat végezzenek el rajtuk.

A szimulációs oktatási technika egyáltalán nem nevezhető újdonságnak az egészségügyi oktatásban. Már ókori leírások is bizonyítják a bábukon és fantomokon történt oktatást , de Semmelweis Ignác 1850. október 10-i bécsi egyetemi magántanári kinevezését is azzal a megszorítással kapta, hogy csak bábukon oktathat. A rendelkezésre álló technológia azonban csak az ezredforduló környékén érte el azt a szintet, ami már ki tudja szolgálni a felmerülő igényeket.

A szimulációs oktatás azonban nemcsak egy szükséges pótléka a valós klinikai környezetben végzett oktatásnak, hanem számos előnnyel is rendelkezik. Lehetővé teszi a hatékonynak bizonyult 5+1 lépcsős tanulási modell (St. Pierre és Breuer 2013 nyomán) megvalósulását, amire klinikai környezetben nincs lehetőség:

  1. Elméleti tudás
  2. Készségfejlesztés és részbeavatkozások elsajátítása
  3. Komplex készségek, beavatkozások gyakorlása „száraz” környezetben
  4. Komplex készségek, beavatkozások gyakorlása „nedves” (cadaver vagy állat szimuláció) környezetben
  5. Valós beavatkozás elvégzése megfelelő felügyelet mellett

+1. Lehetséges komplikációk megismerése és kezelésének elsajátítása.

Emellett is számos előnye van a hagyományos oktatási technikával szemben:

  • Standardizálás lehetősége – ugyanazt az esetet/készséget pontosan ugyanolyan körülmények között elvileg korlátlan számban tudjuk megismételni.
  • Standardizált számonkérés lehetősége – ennek oka nem csak az eset megismételhetősége, hanem az, hogy a kiértékelést is egységesíthetjük. Például egy varrat esetén lemérhetjük a mechanikai tulajdonságokat, vagy mellkas kompressziónál már az egyszerűbb szimulátorok is megmutatják a frekvenciát és a lenyomás mélységét.
  • Kiértékelés lehetősége – a legtöbb oktatási központ fel van szerelve valamilyen kamerarendszerrel, aminek segítségével az elvégzett szimuláció visszanézhető és kiértékelhető.
  • A szimuláció élethűségének szabályozhatósága – az oktató dönti el, hogy egy nyugodt, biztonságot sugárzó környezetet vagy stresszhelyzetet teremt a szimuláció során, annak céljától függően.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a szimulációs oktatás valaha átveheti a klinikai oktatás szerepét. Nem is ez a célja. A szimulációs oktatás lényege, hogy a hallgató magabiztosan elsajátítsa a beavatkozás protokollját, lépéseit, csiszolja azokat a készségeket, melyekre az elvégzéshez szükség van. Ezt követően a klinikai környezetben a gyakorlati finomságokra, apró részletekre, egyedi variációkra kell még megfelelő figyelmet fordítani.

Kézikönyvünk célja, hogy útmutatást nyújtson azoknak az orvosoknak és orvostanhallgatóknak, akik el szeretnék sajátítani ennek a technikának az alkalmazását az oktatás során. Éppen ezért a súlypontot kifejezetten a készségek szimulációs környezetben történő oktatásának gyakorlati megvalósítására helyeztük, illetve minden készséghez készítettünk egy oktatóvideót is, melynek linkje és QR kódja a fejezet végén található.

Kiemelt feladatunk a kortársoktatás (ún. demonstrátori rendszer) támogatása, így első fejezetként ennek előnyeit, nehézségeit és feltételeit mutatjuk be.