Egészségfejlesztés

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2020-2021

Course director

Number of hours/semester

lectures: 24 hours

practices: 0 hours

seminars: 0 hours

total of: 24 hours

Subject data

  • Code of subject: OFF-HPR-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Available as Campus course for 5 fő számára. Campus-karok: ETK

Topic

Az egészségfejlesztés nemcsak a preventív medicina, hanem a gyakorló orvos napi munkájának is szerves és elválaszthatatlan részét képezi. Hatékony intervencióval a népbetegségek jelentős hányada megelőzhető, és így betegségek előfordulási gyakorisága, illetve az azokból eredő mortalitás is csökkenthető. Kurzusunk során nemcsak az orvosi praxisban fontos és releváns információkat kívánunk átadni, hanem a szemléletformáláson túl a preventív medicina határterületeire (pl. viselkedéspszichológia, egészségpolitika) is kalauzoljuk a hallgatókat.

Lectures

  • 1. Egészségdefiníciók. Az egészség összefüggései a hétköznapi értékekkel. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 2. Az egészségfejlesztés elméleti háttere. Szalutogenezis és patogenezis. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 3. Az egészségfejlesztés alapvető dokumentumai. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 4. Az egészségfejlesztés és az egészségnevelés kapcsolata, elméleti és módszertani különbségei. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 5. Az egészségfejlesztés módszerei. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 6. Az egészségfejlesztés eredményeinek mérése, legfontosabb mennyiségi és minőségi indikátorok. Bizonyítékokon alapuló egészségfejlesztés. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 7. Egészségfejlesztés és egészségpolitika. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 8. A Lalonde-modell. Health in all policies (HiAP). - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 9. Multiszektorialitás. Stakeholderek. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 10. Health Impact Assessment (HIA). - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 11. Közösségi egészségfejlesztés. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 12. Az egészségtervezés módszere. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 13. SWOT-analízis. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 14. Egyéni egészségterv készítése. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 15. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (iskola). - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 16. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (munkahely). Munkahelyi egészségfejlesztés - hatástanulmányok. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 17. Health Promoting Universities. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 18. Az egészségfejlesztő egyetemek koncepciójának alkalmazási lehetőségei és aktualitásai. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 19. A mentális egészségfejlesztés módszerei. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 20. Pozitív mentális egészség fejlesztése és a mentális betegségek megelőzésének lehetőségei. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 21. Mentális egészségpolitika. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 22. A gyakorló orvos szerepe és lehetőségei az egészségfejlesztésben primer, szekunder és tercier prevenciós szinteken. A gyógyítók társadalomra kifejtett multiplikációs hatása. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 23. Komplex egészségfejlesztési programok. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea
  • 24. Jó gyakorlatok hazai és nemzetközi példái. - Dr. Horváth-Sarródi Andrea

Practices

Seminars

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

A Neptun-ra feltöltött elektronikus tananyagok.

Notes

Recommended literature

Ember I., Kiss I., Cseh K.: Népegészségügyi orvostan, Dialóg Campus, 2013.
A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet módszertani füzetei: http://www.egeszseg.hu/szakmai_oldalak/archivum/modszertani-fuzetek

Conditions for acceptance of the semester

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Mid-term exams

lásd: Neptun Meet Street

Making up for missed classes

Pótlási lehetőség nincs.

Exam topics/questions

lásd: Neptun Meet Street

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars