A sürgősségi lélektan alapjai

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2019-2020

Course director

Number of hours/semester

lectures: 0 hours

practices: 0 hours

seminars: 12 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OOF-SLE-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Topic

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek sajátosságaival, a "valós idejű"; beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak a további veszélyeztetés elhárításában és az együttműködés megnyerésében, valamint felismerni a mentés során elszenvedett pszichés traumatizáció jeleit, a prevenció lehetőségeit és korlátait is. Megismerkednek továbbá a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelésekről, azok kockázatairól, valamint felismerésének és prevenciójának lehetőségeiről.

Lectures

Practices

Seminars

  • 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma, feladata, szerepe
  • 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben.
  • 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó)
  • 4. A traumatikus krízis szakaszai.
  • 5. A beavatkozások információs, biztonsági, együttműködési, delegálási feltételei.
  • 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere
  • 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök.
  • 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei.
  • 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban
  • 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei.
  • 11. Esetbemutatások
  • 12. Helyzetgyakorlatok

Reading material

Obligatory literature

Herman, J. (2003). Trauma és gyógyulás. Háttér Kiadó, Kávé Kiadó, NANE Egyesület, Budapest.
Buda, B. (1986). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.

Literature developed by the Department

-

Notes

-

Recommended literature

-

Conditions for acceptance of the semester

Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.

Mid-term exams

Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró dolgozatban elért pontszám 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.

Making up for missed classes

Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie.

Exam topics/questions

-

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Dr. Gács Boróka