Data
Official data in SubjectManager for the following academic year: 2019-2020
Course director
-
Gács Boróka
tudományos segédmunkatárs,
Magatartástudományi Intézet -
Number of hours/semester
lectures: 0 hours
practices: 0 hours
seminars: 12 hours
total of: 12 hours
Subject data
- Code of subject: OOF-SLE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
-
Course headcount limitations
min. 5 – max. 20
Topic
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek sajátosságaival, a "valós idejű"; beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak a további veszélyeztetés elhárításában és az együttműködés megnyerésében, valamint felismerni a mentés során elszenvedett pszichés traumatizáció jeleit, a prevenció lehetőségeit és korlátait is. Megismerkednek továbbá a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelésekről, azok kockázatairól, valamint felismerésének és prevenciójának lehetőségeiről.
Lectures
Practices
Seminars
- 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma, feladata, szerepe
- 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben.
- 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó)
- 4. A traumatikus krízis szakaszai.
- 5. A beavatkozások információs, biztonsági, együttműködési, delegálási feltételei.
- 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere
- 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök.
- 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei.
- 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban
- 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei.
- 11. Esetbemutatások
- 12. Helyzetgyakorlatok
Reading material
Obligatory literature
Herman, J. (2003). Trauma és gyógyulás. Háttér Kiadó, Kávé Kiadó, NANE Egyesület, Budapest.
Buda, B. (1986). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.
Literature developed by the Department
-
Notes
-
Recommended literature
-
Conditions for acceptance of the semester
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Mid-term exams
Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró dolgozatban elért pontszám 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.
Making up for missed classes
Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie.
Exam topics/questions
-
Examiners
Instructor / tutor of practices and seminars
- Dr. Gács Boróka