Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2019-2020
Tantárgyfelelős
-
Gács Boróka
tudományos segédmunkatárs,
Magatartástudományi Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 12 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFF-SLE-T
- 1 kredit
- Fogorvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 20 fő
Tematika
A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek sajátosságaival, a "valós idejű"; beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak a további veszélyeztetés elhárításában és az együttműködés megnyerésében, valamint felismerni a mentés során elszenvedett pszichés traumatizáció jeleit, a prevenció lehetőségeit és korlátait is. Megismerkednek továbbá a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelésekről, azok kockázatairól, valamint felismerésének és prevenciójának lehetőségeiről.
Előadások
Gyakorlatok
Szemináriumok
- 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma, feladata, szerepe
- 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben.
- 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó)
- 4. A traumatikus krízis szakaszai.
- 5. A beavatkozások információs, biztonsági, együttműködési, delegálási feltételei.
- 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere
- 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök.
- 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei.
- 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban
- 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei.
- 11. Esetbemutatások
- 12. Helyzetgyakorlatok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Herman, J. (2003). Trauma és gyógyulás. Háttér Kiadó, Kávé Kiadó, NANE Egyesület, Budapest.
Buda, B. (1986). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.
Saját oktatási anyag
-
Jegyzet
-
Ajánlott irodalom
-
A félév elfogadásának feltételei
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Félévközi ellenőrzések
Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró dolgozatban elért pontszám 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie.
Vizsgakérdések
-
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Dr. Gács Boróka