A sürgősségi lélektan alapjai

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2019-2020

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 0 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 12 óra

összesen: 12 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OFF-SLE-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 20 fő

Tematika

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek sajátosságaival, a "valós idejű"; beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak a további veszélyeztetés elhárításában és az együttműködés megnyerésében, valamint felismerni a mentés során elszenvedett pszichés traumatizáció jeleit, a prevenció lehetőségeit és korlátait is. Megismerkednek továbbá a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelésekről, azok kockázatairól, valamint felismerésének és prevenciójának lehetőségeiről.

Előadások

Gyakorlatok

Szemináriumok

  • 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma, feladata, szerepe
  • 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben.
  • 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó)
  • 4. A traumatikus krízis szakaszai.
  • 5. A beavatkozások információs, biztonsági, együttműködési, delegálási feltételei.
  • 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere
  • 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök.
  • 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei.
  • 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban
  • 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei.
  • 11. Esetbemutatások
  • 12. Helyzetgyakorlatok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Herman, J. (2003). Trauma és gyógyulás. Háttér Kiadó, Kávé Kiadó, NANE Egyesület, Budapest.
Buda, B. (1986). A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Animula, Budapest.

Saját oktatási anyag

-

Jegyzet

-

Ajánlott irodalom

-

A félév elfogadásának feltételei

Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.

Félévközi ellenőrzések

Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró dolgozatban elért pontszám 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie.

Vizsgakérdések

-

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Dr. Gács Boróka