Magatartástudomány 1. (Orvosi antropológia)

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2021-2022

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 14 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 14 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OOA-ANT-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Alapozó modul
  • Őszi
Előfeltétel:

Nincs

Vizsgakurzus:

Igen

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 300 fő

Tematika

Az orvosi antropológia röviden úgy jellemezhető, mint az antropológia tudományának olyan területe, amely kulturális, biológiai és pszichológiai hatástényezők összetett kapcsolatán keresztül törekszik az emberi egészséget meghatározó folyamatokat megértésére. A hatástényezők közötti kapcsolatrendszer megismerésére számos elméleti megközelítés létezik, amelyek közül adaptációs, vagy ökológiai elméleti keret áll a kurzus középpontjában. Így, az előadások témainak tárgyalása során hangsúlyos szerepet kap, a környezethez történő adaptáció három fő szintje, illetve azok interakciói: a biológiai, a pszichológiai és a kulturális szintű adaptáció. A kurzus során a hallgatóknak el kell sajátítania az alapvető orvosi antropológiai alapfogalmakat, illetve ismerniük kell a humán viselkedést, illetve az egészséget befolyásoló különböző típusú (pl. biológiai és kulturális) hatástényezők közötti kölcsönhatásokat.

Előadások

  • 1. Az orvosi antropológia tárgya és főbb területei. Egészségkoncepciók. - Dr. Csathó Árpád István
  • 2. Az adaptáció és a plaszticitás fogalma az orvosi antropológiában. - Dr. Csathó Árpád István
  • 3. Urbán ökológia: A városi életmód hatása az egészségre. - Dr. Csathó Árpád István
  • 4. A stressz, mint biokulturális kölcsönhatás. - Dr. Csathó Árpád István
  • 5. A fájdalom-észlelés biokulturális jellemzői. - Dr. Csathó Árpád István
  • 6. A placebo és a nocebo hatás. A gyógyszerhatás antropológiája. - Dr. Csathó Árpád István
  • 7. Mortalitás. Demográfiai alapfogalmak. - Dr. Csathó Árpád István
  • 8. A halálfogalom összetevői. A halálkép átalakulása gyermekkorban. - Dr. Csathó Árpád István
  • 9. A függőség magatartástudományi modelljei. - Dr. Csathó Árpád István
  • 10. A táplálkozást meghatározó biokulturális tényezők. - Dr. Csathó Árpád István
  • 11. A testi fizikális növekedést meghatározó környezeti és biológiai tényezők kapcsolata. A szekuláris trend fogalma. - Dr. Csathó Árpád István
  • 12. A környezet típusai, gén-környezet kölcsönhatások - Dr. Csathó Árpád István
  • 13. Az időperspektíva kulturális antropológiai vonatkozásai. - Dr. Csathó Árpád István
  • 14. Filozófiai antropológia. - Dr. Szolcsányi Tibor

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Lázár Imre és Pikó Bettina (szerk.): Orvosi Antropológia, Medicina Könyvkiadó Zrt., 2012

Saját oktatási anyag

Neptunra és PotePediára feltöltött elektronikus tananyag.

Jegyzet

-

Ajánlott irodalom

Cecil G. Helman: Kultúra, egészség és betegség. Medicina, Bp., 2003.
Tony McMichael: Human Frontiers, Environments and Disease, Cambridge Univ. Press, 2001

A félév elfogadásának feltételei

TVSZ szerint.

Félévközi ellenőrzések

-

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

TVSZ szerint.

Vizsgakérdések

A vizsgák a vizsgaidőszakban meghirdetett vizsgaidőpontokban zajlanak. Vizsga első része egy 20 kérdéses egyszerű választásos teszt. A tesztben szereplő kérdések az alábbi 16 témakörhöz kapcsolódnak. Az írásbeli részt a vizsga szóbeli része követi, amely során két témakört kell a hallgatóknak kifejteniük. A végleges érdemjegyet az írásbeli és a szóbeli részben nyújtott teljesítmény összesítése adja. A főbb vizsgakérdések a következők.

1. Mi az Egészségügyi Világszervezet (WHO) egészségkoncepciója? Mit nevezünk univerzális vagy ökológiai betegségkoncepciónak?
2. Hogyan oszthatjuk fel az adaptációs folyamatokat a mechanizmus, illetve időtartam alapján?
3. Mi főbb elemekből épül fel a Környezeti hatás – humán válasz rendszer?
4. Milyen folyamatokat nevezünk akklimatizációs folyamatoknak?
5. Mit nevezünk kulturális adaptációnak?
6. Mire utal a farmer-gének elterjedése Európában?
7. Malária éves előfordulása Szardínián. Hogyan jellemezné az ilyen betegség-előfordulást, és mi ennek a következménye a biológiai és kulturális adaptációs folyamatok szempontjából?
8. Hogyan hat az urbanizáció az egészségre? Mit értünk túlegyszerűsített szemlélet alatt?
9. A városi életmódhoz való alkalmazkodás nehézségeinek vizsgálatára milyen populáció a legalkalmasabb és miért?
10. Hogyan jellemezzük az akkulturáció folyamatát?
11. Melyek a kulturális sokk főbb lépései, és hogyan követik egymást? Jellemezze az egyes szakaszokat!
12. Melyek az Általános Adaptációs Szindróma főbb szakaszai, és hogyan követik egymást?
13. Tanulmányozza az árvaság hatását bemutató ábrát. Milyen következtetést vonhatunk le az adatokból?
14. Mire hatnak a szociális - kulturális hatások elsősorban a fájdalom észlelés és fájdalom reakciók folyamatában?
15. Mit nevezünk fázisos és tónusos fájdalomnak?
16. Egy adott kultúrában mi befolyásolja azt, hogy a fájdalmat orvosi megoldást igénylő klinikai problémának fognak-e fel vagy sem? Hogyan értelmezheti a fájdalmat egy adott kultúra?
17. Mit nevezünk privát és nyilvános fájdalomnak?
18. Melyek a mikro- és makro-kontextuális elemei a teljes gyógyszerhatásnak?
19. Mi a placebo és a nocebo hatás, illetve a placebo- és nocebo-mellékhatás? A placebo-hatás milyen szerekhez, illetve kezelésekhez kapcsolódhat?
20. Hogyan számítjuk ki a nyers-, és a korspecifikus mortalitási rátát?
21. Milyen összefüggés van a mortalitási ráta és az életkor között?
22. Mi a halálképek változásának helyes sorrendje gyermekkorban és mi jellemző az egyes szakaszokra?
23. Melyek a függőség kialakulásának főbb szintjei? Melyik ezek közül elsősorban az antropológiai vizsgálat tárgya?
24. Milyen általános összefüggés van a szocioökonómiai státusz és a fizikális növekedés között?
25. Mit nevezünk szekuláris trendnek? Mondjon példát a szekuláris trendre, és magyarázza el, hogy mi okozhatja a pozitív, illetve a negatív szekuláris trendeket!
26. Miért nagyon fontos megismernünk az evészavarok jellemzőit? Milyen evészavarokat ismer? Milyen kulturális vonatkozásai az evészavaroknak?
27. Milyen gén-környezet kölcsönhatásokat ismer? Jellemezze az egyes kölcsönhatásokat! Hogyan változik a különböző gén-környezet kölcsönhatások aránya az életkor során?

Vizsgáztatók

  • Dr. Csathó Árpád István
  • Dr. Szolcsányi Tibor

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói