Junior Bálint-szeminárium

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2019-2020

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 0 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 24 óra

összesen: 24 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OOE-JBS-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Tavaszi
Előfeltétel:

OOA-SZO-T teljesített

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 20 fő

Tematika

Bálint Mihály (1896-1970) orvos, pszichoanalitikus 1947-ben a londoni Tavistock Klinikán pszichoanalitikus módszert dolgozott ki gyakorló orvosok pszichoterápiás képzésére. A junior(diák)-Bálint csoportot Bálint tanítványa, Boris Luban-Plozza alkalmazta először 1969-ben. Intézetünkben 1997-óta folyik diák-Bálint csoportmunka.
A munka középpontjában a személyesen megélt medikus-beteg kapcsolat és a szakmai környezet ábrázolása áll. A legtöbbször elnyomott, a kapcsolati élményhez kötődő töprengések, érzések és fantáziák képezik a csoport munkafázisát. A csoport az egyik leghatékonyabb formája azon segítő csoportoknak, amelyek védhetik az orvost, a kiégési tünetcsoport bekövetkezésének és kialakulásának veszélyeitől, mely ma már az orvostanhallgatókat is veszélyezteti.
A módszer pszichológiai ismeretek, pszichoterápiás készségek birtokába juttatja a hallgatót, az orvosi kommunikáció gyakorlásának, az orvos-beteg kapcsolat érzelmi mélységeinek megértési eszköze, mely a szakmai ismereteket, és az önismeretet egyaránt fejleszti, és lehetővé teszi a friss pszichológiai ismeretek beépítését az orvosszerep tanulási fázisába.
A Bálint-műhelymunka során az orvos szerep alapkérdései, (pl. kompetencia), a "nehéz" beteggel való kapcsolat, a krízisintervenció, a haldoklás, stb. is feldolgozásra kerülnek.

Előadások

Gyakorlatok

Szemináriumok

  • 1. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 2. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 3. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 4. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 5. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 6. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 7. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 8. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 9. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 10. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 11. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 12. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 13. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 14. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 15. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 16. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 17. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 18. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 19. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 20. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 21. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 22. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 23. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés
  • 24. Kiscsoportos foglalkozás: esetmegbeszélés

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Bálint Mihály: Az orvos, a betege és a betegség, Animula 1990
Luban Plozza: A Bálint csoportok elméleti és gyakorlati kérdései, Animula 1998
Császár Gyula: Pszichoszomatikus orvoslás, Medicina 1980
Buda Béla: Empátia
Császár Gyula: Pszichoszomatika a gyakorlatban, Pszichoteam 1989

Saját oktatási anyag

-

Jegyzet

-

Ajánlott irodalom

-

A félév elfogadásának feltételei

Aktív részvétel a műhelymunkában, saját eset prezentációja.
Hiányzás a TVSZ- vonatkozó rendelkezés figyelembevételével

Félévközi ellenőrzések

-

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

nincs

Vizsgakérdések

Nincs

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Dr. Veres Andrea