Egészségnevelés és média / Gyógyszerészi közszereplés

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2019-2020

Tantárgyfelelős

  • Dr. Botz Lajos

    egyetemi tanár,
    Gyógyszerészeti Intézet és Klinikai Központi Gyógyszertár

Óraszámok/félév

előadás: 12 óra

gyakorlat: 10 óra

szeminárium: 6 óra

összesen: 28 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OGF-GYK-T
  • 2 kredit
  • Gyógyszerész
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 4 fő – max. 15 fő

Tematika

A hallgatók felkészítése az egészségkommunikáció egyik leghatékonyabb eszközének, a médiának az alkalmazására. Ismerjék meg a médiumok működési mechanizmusát, legyenek eszközeik annak elérésére, hogy a sajtó partnerük legyen.
Sajátítsák el a sajtómegjelenés alapelveit.

Előadások

  • 1. Tömegkommunikáció. Manipulál-e a média? Médiahatás. Reklámhatás. Szponzorálás, mint közvetett reklám 1. - Hangené Sipos Erika
  • 2. Tömegkommunikáció. Manipulál-e a média? Médiahatás. Reklámhatás. Szponzorálás, mint közvetett reklám 2. - Hangené Sipos Erika
  • 3. Célcsoport, közönség - Hangené Sipos Erika
  • 4. A helyi média szerepe - Hangené Sipos Erika
  • 5. Az újságíró munka jogi alapjai, az újságíró jogai és kötelességei - Hangené Sipos Erika
  • 6. Az interjúalany jogai. A képpel kapcsolatos jog - Hangené Sipos Erika
  • 7. Médiaműfajok (hír, tudósítás, riport, interjú, jegyzet, esszé, glossza) 1. - Hangené Sipos Erika
  • 8. Médiaműfajok (hír, tudósítás, riport, interjú, jegyzet, esszé, glossza) 2. - Hangené Sipos Erika
  • 9. A sajtónyelv alapvető kellékei és kerülendő jelenségei 1. - Hangené Sipos Erika
  • 10. A sajtónyelv alapvető kellékei és kerülendő jelenségei 2. - Hangené Sipos Erika
  • 11. Hírválasztás, hírérték. Szelektálási elvek 1. - Hangené Sipos Erika
  • 12. Hírválasztás, hírérték. Szelektálási elvek 2. - Hangené Sipos Erika

Gyakorlatok

  • 1. Együttműködés a médiumokkal. A szerkesztőség felépítése az írott sajtóban és az elektronikus médiumokban
  • 2. Együttműködés a médiumokkal. A szerkesztőség felépítése az írott sajtóban és az elektronikus médiumokban
  • 3. Legfontosabb műsortípusok a rádióban és a tévében, rovatok az írott sajtóban. Médiaelemzés
  • 4. Legfontosabb műsortípusok a rádióban és a tévében, rovatok az írott sajtóban. Médiaelemzés
  • 5. Egészségnevelő cikk, sajtóközlemény írása
  • 6. Egészségnevelő cikk, sajtóközlemény írása
  • 7. A vitapartner, más véleménnyel rendelkező személy megértési, bírálati technikái. Az újságíró trükkjei és védekezés
  • 8. A vitapartner, más véleménnyel rendelkező személy megértési, bírálati technikái. Az újságíró trükkjei és védekezés
  • 9. Riport, interjú készítése
  • 10. Riport, interjú készítése

Szemináriumok

  • 1. A sajtó érdeklődésének felkeltése programunk iránt. Milyen adatokkal segíthetjük az újságíró munkáját? Meghívó és sajtótájékoztató. A sajtókonferencia aranyszabályai
  • 2. A sajtó érdeklődésének felkeltése programunk iránt. Milyen adatokkal segíthetjük az újságíró munkáját? Meghívó és sajtótájékoztató. A sajtókonferencia aranyszabályai
  • 3. Viselkedéskultúra és megjelenés a médiában, elsősorban a televízióban. Öltözködés. Lámpaláz. Baki. Amit kerülni kell
  • 4. Viselkedéskultúra és megjelenés a médiában, elsősorban a televízióban. Öltözködés. Lámpaláz. Baki. Amit kerülni kell
  • 5. A társadalom, a betegek felé alkalmazható kommunikációs eszközök
  • 6. A társadalom, a betegek felé alkalmazható kommunikációs eszközök

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

A félév során leadott előadásoknak megfelelő témakörök a NEPTUN-on megtalálhatóak.

Saját oktatási anyag

A félév során leadott előadásoknak megfelelő témakörök a NEPTUN-on megtalálhatóak.

Jegyzet

A félév során leadott előadásoknak megfelelő témakörök a NEPTUN-on megtalálhatóak.

Ajánlott irodalom

Németh Erzsébet: Az orvosi közszereplés. In: Pilling János (szerk.): Orvosi kommunikáció, Medicina Könyvkiadó Zrt, Budapest, 2008, 407-429. oldal
Németh Erzsébet: Közszereplés. A társadalmi szintű kommunikáció kézikönyve, Osiris Kiadó, Budapest 2006
Pikó Bettina: Népegészségügyi programok kommunikációja. In: Pilling János (szerk.): Orvosi kommunikáció, Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2004, XXII. fejezet 479-520.oldal
Claudia Mast: Az újságírás ábécéje. Bevezetés a szerkesztőségi munkába, Greger-Delacroisz Kiadó, 2002
Cialdini, B. R.: A befolyásolás lélektana, Hét Szabad Művészeti Kiadó, Budapest 1999
Hidasi Judit: Interkulturális kommunikáció, Scolar Kiadó, Budapest 2004
Bajomi- Lázár Péter: Manipulál-e a média? Médiakutató, 2006 nyár
Császi Lajos: Az egészségnevelés reprezentációja a médiában, Médiakutató, 2004 tél

A félév elfogadásának feltételei

Félévközi elméleti (írásbeli) dolgozat és a gyakorlatok, szemináriumi feladatok teljesítése. A kurzus abban az esetben kerül elfogadásra, amennyiben a megírt dolgozat eredménye nagyobb, vagy egyenlő, mint 60,1%.
A félév elfogadásának kritériumai: részvétel az órák legalább 75 %-án; sikeres vizsga.

Félévközi ellenőrzések

Félévközi elméleti (írásbeli) dolgozat és a gyakorlatok, szemináriumi feladatok teljesítése.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Pótlásra egyéni megbeszélés, egyeztetés alapján van lehetőség.

Vizsgakérdések

A félév során leadott előadásoknak megfelelő témakörök a NEPTUN-on megtalálhatóak.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Hangené Sipos Erika