Interaktív távoktatás az Élettani Intézetben

2020. március 30.

A kialakult rendkívüli helyzetben az Élettani Intézet munkatársai a gyors és hatékony csapatmunka segítségével sikeresen megteremtették az élettan interaktív távoktatásának alapjait, ezáltal kapcsolatban tudtak maradni a diákokkal és folytatni tudták az élettan oktatását 2020. II. félévében is. Az elrendelt tavaszi szünet jó alkalmat adott az intézeti stratégia kidolgozására, hogy miként tudják folytatni az oktatást, pótolni az elmaradt előadásokat, és megtartani az előadások mellett a gyakorlatokat is.

A távoktatás megteremtésében az egyik sarkalatos pont az volt, hogy se az oktatóknak, se a diákoknak ne okozzon nehézséget, plusz kiadást a távoktatásra való átállás. Ezért első lépésként a diákok által jól ismert intézeti honlapon létrehoztak egy Távoktatás menüpontot, ahol a legfontosabb információkat azonnal elérhetővé tették mindhárom nyelven. A diákok bejelentkezés után 3 nyelven elérhetik az aktuális órarendet, az összes előadás anyagát, valamint a gyakorlatokhoz szükséges tananyagokat is.

Az Élettan Intézet az PTE-n tapasztalt általános trendtől eltérően nem a Microsoft Teams környezetet részesíti előnyben, hanem a Facebook oktatási platformját és a Zoom Meeting videókonferencia rendszert használja. A Facebook a Zoom-mal kombinálva az Intézetben dolgozó kollégák tapasztalata alapján kiválóan alkalmas az interaktív csoportos megbeszélések, előadások, gyakorlatok megtartására, valamint az oktatók közötti kommunikációra is.

A Facebook oktatási platformja a hatékony és stabil virtuális kommunikáció mellett percre pontosan dokumentálhatóvá teszi az előadásokon, gyakorlatokon való részvételt oktatók és diákok számára is. A Zoom ezen felül lehetővé teszi a PowerPoint prezentációk mellett a virtuális táblára való rajzolást, az előadás közben vagy az előadás végén a diákok szóban vagy “chat”-en feltett kérdéseire való válaszadást, a gyakorlatos oktatásban használt szimulációs programok bemutatását. Ez a rendszer lehetőséget teremt a diákok számára is, hogy megosszák az általuk használt eszköz (számítógép/tablet/telefon) képernyőjét, amin keresztül az oktató akár el is magyarázhatja az aktuális feladatot.

Az Élettani Intézet egyik, az interaktív távoktatásában használt szimulációs programcsomagja a Virtual Physiology, melynek segítségével a Zoom-on keresztül lehetőség nyílik neuronokon, perifériás ideg, ideg-izom és símaizom preparátumokon klasszikus élettani és farmakológiai kísérletek szimulációjára. Ezt a programcsomagot nemcsak az oktatók, hanem a diákok is letölthetik a számítógépükre, és így a gyakorlatok interaktivitását megtartva a diákok meg tudják mutatni az elvégezett feladatokat az oktatónak és egymásnak a megosztott képernyőn keresztül.

Az Intézet által a távoktatásban használt ADInstrumetns LT rendszere még ennél is tovább megy. Itt számos, a gyártó által előre elkészített lecke és online feladatlap áll rendelkezésre, sőt az Intézet az eddig papír alapon használt feladatlapjait is digitalizálhatta. A feladatok végrehajtása közben a diákok online, akár telefonon is vezethetik jegyzőkönyvüket, az oktatók pedig otthonról is egyszerűen követhetik és ellenőrizhetik az elvégzett munkát. Ennek a program környezetnek további előnye, hogy humán szimulációs mérések is végezhetők a segítségével. Így a diákoknak olyan feladatok adhatók, amelyekben lehetőség nyílik arra, hogy a társukon végezzenek el egyszerű vizsgálatokat, s ez alapján válaszoljanak a feltett kérdésekre.

Összefoglalva elmondható, hogy az Élettani Intézet sikeresen állt át az interaktív távoktatásra és munkatársai örömmel és készségesen osztják meg tapasztalataikat bármely érdeklődő Intézettel, hogy ezáltal hozzásegítsék a Kar oktatásának hatékony, gördülékeny működését ebben a váratlan és nehéz helyzetben is (e-mail: istvan.szabo2@aok.pte.hu, istvan.abraham@aok.pte.hu).