Add el Magad! - Alkalmazott tudománykommunikáció

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2023-2024

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 16

Praktika: 8

Seminare: 0

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOE-SY2-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

OOE-SY1-T teljesített

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 15

Erreichbar als Campus-Kurs für 5 fő számára. Campus-karok: ÁOK BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK

Thematik

Az előadói készségek javítása mind a verbális, nonverbális és technikai felkészültség javításával
1. Az előadás szerkezete. Bevezetés (Principium), Elbeszélés (Narratio), Kitérés (Egressus), Témafelvetés (Propositio), Érvelés (Argumentatio), Bizonyítás (Confirmatio), Cáfolás (Refutatio), Befejezés (Peroratio)
2. Retorikai elemek. Idézet, retorikai kérdés, párhuzam, hasonlat, ellentét, metafora, példa szemléltetés, ismétlés.
3. A történet ereje. A storytelling műfajának tanulmányozása tudományos, ismeretterjesztő és szórakoztató műfajokban.
4. A közönség bevonása. Kérdezni, kérdéseket kezelni. Kérdéstípusok nyelvtani osztályozás szerint. Kérdéstípusok kérdezői attitűdök szerint.
5. Az előadás zárása. A keretezés, a hatékony zárás eszközei. „Take home message” megfogalmazása.
6. Diáink tervezése, kivitelezése. Figyelemvezetést segítővizuális eszközök, animációk. Színek tudatos használata. A színek érzelemmódosító hatásai.
7. A nemek közti alapvető kommunikációs különbségekről
8. Öltözködés, megjelenés. Alapvető öltözködési és viselkedési etikett nyilvános beszéd során.
9. A gyakorlás, felkészülés módszertana. Gyakorlás egyedül, mozgóképre rögzítve, mások előtt.
10. Gazdákodás az idővel. Az időbeosztás módszertana a felkészülés és az előadás hosszának függvényében.
11. Technikai eszközök használata. Mikrofon, mikroport, projektor, pointer, headset, világítás magabiztos kezelése.
12. Az előadóterem adottságai. Az előadóterem mérete, ülőhelyek száma, akusztikája, kihangosítási, szellőztetési és megvilágítási lehetőségei.
13. Amire nincs hatásunk. A hallgatóság lelkiállapota, felkészültsége, morálja. Fronthatások, tanévszakaszok.
14. Személyiség típusok. A személyiségtipológia alapvető elemei és használhatósága a nyilvános beszéd során. A Johari-ablak.
15. A Berne-féle én állapotok. Az én-állapotok figyelembe vétele az előadó és a közönség szempontából.
16. Az izgalom leküzdése. Stresszkezelési technikák. Az előadás népszerűsítési lehetőségei konferencián és egyéb rendezvényeken.

Vorlesungen

  • 1. Az előadás szerkezete. Bevezetés (Principium), Elbeszélés (Narratio), Kitérés (Egressus), Témafelvetés (Propositio), Érvelés (Argumentatio), Bizonyítás (Confirmatio), Cáfolás (Refutatio), Befejezés (Peroratio) - Dr. Szentpéteri József László
  • 2. Retorikai elemek. Idézet, retorikai kérdés, párhuzam, hasonlat, ellentét, metafora, példa szemléltetés, ismétlés. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 3. A történet ereje. A storytelling műfajának tanulmányozása tudományos, ismeretterjesztő és szórakoztató műfajokban. - Dr. Szabó Éva
  • 4. A közönség bevonása. Kérdezni, kérdéseket kezelni. Kérdéstípusok nyelvtani osztályozás szerint. Kérdéstípusok kérdezői attitűdök szerint. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 5. Az előadás zárása. A keretezés, a hatékony zárás eszközei. „Take home message” megfogalmazása. - Dr. Szabó Éva
  • 6. Diáink tervezése, kivitelezése. Figyelemvezetést segítővizuális eszközök, animációk. Színek tudatos használata. A színek érzelemmódosító hatásai. - Dr. Szentpéteri József László
  • 7. A nemek közti alapvető kommunikációs különbségekről - Dr. Szentpéteri József László
  • 8. Öltözködés, megjelenés. Alapvető öltözködési és viselkedési etikett nyilvános beszéd során. - Dr. Szentpéteri József László
  • 9. A gyakorlás, felkészülés módszertana. Gyakorlás egyedül, mozgóképre rögzítve, mások előtt. - Dr. Várnai Réka
  • 10. Gazdákodás az idővel. Az időbeosztás módszertana a felkészülés és az előadás hosszának függvényében. - Dr. Várnai Réka
  • 11. Technikai eszközök használata. Mikrofon, mikroport, projektor, pointer, headset, világítás magabiztos kezelése. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 12. Az előadóterem adottságai. Az előadóterem mérete, ülőhelyek száma, akusztikája, kihangosítási, szellőztetési és megvilágítási lehetőségei. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 13. Amire nincs hatásunk. A hallgatóság lelkiállapota, felkészültsége, morálja. Fronthatások, tanévszakaszok. - Dr. Szentpéteri József László
  • 14. Személyiség típusok. A személyiségtipológia alapvető elemei és használhatósága a nyilvános beszéd során. A Johari-ablak. - Dr. Szentpéteri József László
  • 15. A Berne-féle én állapotok. Az én-állapotok figyelembe vétele az előadó és a közönség szempontából. - Dr. Szentpéteri József László
  • 16. Az izgalom leküzdése. Stresszkezelési technikák. Az előadás népszerűsítési lehetőségei konferencián és egyéb rendezvényeken. - Dr. Szentpéteri József László

Praktika

  • 1. Az előadás klasszikus szerkezeti elemeinek felismerése és alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 2. Retorikai elemek (idézet, retorikai kérdés, párhuzam, hasonlat, ellentét, metafora, példa szemléltetés, ismétlés) felismerése alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 3. A felkészülés módszertanának tudatos alkalmazása különböző előadói műfajokban.
  • 4. Az adott hallgatóság személyes térigényének felismerése, s az ahhoz való alkalmazkodás gyakorlása.
  • 5. Előadótermek tanulmányozása, s a megfelelő hangerő és kihangosítás alkalmazása.
  • 6. Technikai eszközök használata. Mikrofon, mikroport, projektor, pointer, headset, világítás magabiztos kezelése.
  • 7. Időbeosztás módszertana a felkészülés és az előadás hosszának függvényében. Improvizációs gyakorlatok.
  • 8. Az előadás zárásának gyakorlása. A keretezés, a hatékony zárás eszközei. „Take home message” specifikus megfogalmazása.

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Kötelező tankönyv nincs. Ebben a tekintetben az ajánlott irodalmi lista a mérvadó

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

Kiadott .ppt anyagok, illetve online felületek.

Skript

Kiadott .ppt anyagok, illetve online felületek.

Empfohlene Literatur

Bencédy József: Retorika - gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember – A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.
Barbara Pease & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest, 2008.
Carmine Gallo: Steve Jobs a prezentáció mestere. Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2010.
Garr, Reynolds: A meztelen előadó. Természetes és hatásos prezentáció diákkal vagy azok nélkül. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2011.
Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2004. (Eredeti cím, kiadó: The 7 Habits of Highly Effective People. Simon & Schuster UK Ltd., 1999.)

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Semesteranforderungen

A tárgy az Add el Magad! - prezentációs technikák (MEM-EAEM) tárgyra épül. Minden egyes alkalommal, minden egyes résztvevőnek meg KELL nyilvánulnia szóban, a többiek előtt. Az előadásokat minden alkalommal más-más szempont szerint értékeljük. A kurzus sikeres teljesítése folyamatos munkát kíván. A második alkalomtól minden résztvevőnek egy saját prezentáción is dolgoznia kell a központilag kiadott feladatok mellett. Az értékelés a félév során mutatott egyéni fejlődés mértékét, az órai attitűdöt veszi elsősorban figyelembe.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Egy távolmaradást elfogadok a Teddy Maci Kórház rendezésében szervezett eseményen való aktív, igazolt részvételért.

Prüfungsfragen

Minden egyes résztvevő a saját előadásából vizsgázik. Az értékelés nem csak a végeredményen, hanem a fejlődés mértékén múlik. Vagyis egy, a szemeszter elején gyengén előadó személy jelentősebb fejlődés esetén jobb értékelést érhet el, mint a már eredetileg jól előadó, aki azonban keveset fejlődött a félév alatt.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Dr. Budán Ferenc Csaba
  • Dr. Sik Attila Gábor
  • Dr. Szabó Éva
  • Dr. Szentpéteri József László
  • Dr. Várnai Réka