A betegközpontú diagnózisközlés szaknyelvi vonatkozási a gyakorlatban

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2024-2025

Course director

Number of hours/semester

lectures: 3 hours

practices: 0 hours

seminars: 9 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OOF-N80-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Prerequisites:

OOP-BPR-T teljesítve

Course headcount limitations

min. 5 – max. 15

Topic

A tárgy célja a hallgatók szaknyelvi és kommunikáció-stratégiai felkészítése az orvosi gyakorlat során előforduló, szaknyelvi kódváltást igénylő nyelvi helyzetek (elsősorban diagnózissal és terápiával kapcsolatos orvos-beteg párbeszéd) betegközpontú és hatékony megoldására. Autentikus és anonimizált klinikai leletek alapján előzetesen e célra kiképzett laikus betegek (valamint szaknyelvi demonstrátor hallgatók) segítségével diagnózisközlés és terápia ismertetésének gyakorlása. Felsőbbéves hallgatóknak szánt, blokkokban oktatott tárgy, amely az eddig megtanult készségek szintetizálására és gyakorlati alkalmazására fókuszál szimulált beszélgetések formájában.

Lectures

  • 3. Szubjektív betegségteóriák az orvos-beteg konzultációkban - Hambuchné Kőhalmi Anikó
  • 1. A betegtájékoztatás (diagnózis- és terápiaközlés) során szükséges kódváltás terminológiai vonatkozásai - Fogarasi-Nuber Katalin
  • 2. Interakcionális nyelvészeti stratégiák az orvos-beteg kommunikációban diagnózisközlés és terápiás döntéshozatal során - Kránicz Rita Márta

Practices

Seminars

  • 11. Hallgatói önálló diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések laikus szimulációs betegekkel: értékelés
  • 12. Hallgatói önálló diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések laikus szimulációs betegekkel: értékelés
  • 10. Vér- és nyirokrendszer megbetegedéseivel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (thrombophilia, mononucleosis, anaemia perniciosa, lymphoma, leukaemia acuta/chronica, haemophilia); Dialógikus szimmetria megteremtése a konzultáció során, közös döntéshozatal
  • 8. Gasztroenterológiai betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (reflux gastroesophagelais (GERD), ulcus pepticum, colitis ulcerosa, M. Crohn seu ileitis terminalis, nodi haemorrhoidales); Páciensközpontú beszélgetésvezetés, informed consent, elfogadás, megnyugtatás, kooperáció elérése
  • 9. Gasztroenterológiai betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (reflux gastroesophagelais (GERD), ulcus pepticum, colitis ulcerosa, M. Crohn seu ileitis terminalis, nodi haemorrhoidales); Páciensközpontú beszélgetésvezetés, informed consent, elfogadás, megnyugtatás, kooperáció elérése
  • 7. Légzőszervi megbetegedésekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (COPD, asthma bronchiale, carcinoma pulmonis, tuberculosis, emphysema); Aktív figyelem: beteg szubjektív betegségteóriái, betegre szabott információ közvetítés (laikus és professzionális nyelvhasználat)
  • 6. Légzőszervi megbetegedésekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (COPD, asthma bronchiale, carcinoma pulmonis, tuberculosis, emphysema); Aktív figyelem: beteg szubjektív betegségteóriái, betegre szabott információ közvetítés (laikus és professzionális nyelvhasználat)
  • 4. Szív-érrendszeri betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (angina pectoris, arrhythmia, hypertonia, infarctus myocardialis, varicostas); Aktív figyelem (Nyitott kérdések, parafrazálás, pontosítás, összefoglalás, tükrözés)
  • 5. Szív-érrendszeri betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (angina pectoris, arrhythmia, hypertonia, infarctus myocardialis, varicostas); Aktív figyelem (Nyitott kérdések, parafrazálás, pontosítás, összefoglalás, tükrözés)

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

Notes

Oktatók által írt jegyzet

Recommended literature

Conditions for acceptance of the semester

A foglalkozásokon való részvétel kötelező. A teljes óraszám 15%-át meghaladó, de a 25%-át el nem érő hiányzásokat a kurzus vezetője igazolhatja. A teljes óraszám 25%-át meghaladó hiányzások esetében a kurzus nem tekinthető teljesítettnek

Mid-term exams

Oktatóval történő egyeztetés alapján

Making up for missed classes

Írásbeli dolgozat vagy szóbeli beszámoló oktatóval történő egyeztetés alapján.

Exam topics/questions

Gyakorlati vizsga: szimulációs beteggel folytatott konzultáció.

Értékelés szimulációs beteg feedback, megfigyelői feedback és oktatói feedback alapján.

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Csaba Gergely József
  • Fogarasi-Nuber Katalin
  • Halász Renáta
  • Hambuchné Kőhalmi Anikó
  • Kránicz Rita Márta
  • Sárkányné Lőrinc Anita