Az országos döntőig jutott a PTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium Babits Mihály Gimnáziumának ötfős csapata a CanSaton, az űripart bemutató és népszerűsítő versenyen, amit az Európai Űrügynökség (ESA) azzal a céllal hirdet meg minden évben, hogy a diákok megtapasztalhassák, milyen részt venni egy valódi űrprojektben. A megmérettetésre az országból 45 csapat, Pécsről három is jelentkezett, de a határon túlról, Erdélyből is érkeztek fiatalok. A Babitsot Sütő Zsigmond és Lukács Szilárd 10. osztályos, Czimmer Eszter és Fodor Barnabás 9. osztályos, és Vadász Péter Zalán 12. osztályos diákok képviselték. A fiatalokat a pécsi orvoskar Biofizikai Intézete is támogatta.
Schweier Rita írása
A CanSat egy valós műhold szimulációja, amely minden olyan rendszerrel rendelkezik, amellyel egy műholdnak rendelkeznie kell. Térfogata megegyezik egy 0,33 literes üdítős dobozéval, innen ered a neve is. A kihívás a diákok számára az, hogy ebbe a kis térbe bele tudják tervezni az összes alrendszert, ami megtalálható egy műholdon, ilyenek a tápegység, a szenzorok, a kommunikáció. A verseny során a CanSat-műholdakat rakétával nagyjából egy kilométeres magasságba juttatják. Itt a hordozóeszközről leválva megkezdik küldetésüket, ami lehet egy tudományos kísérlet, vagy egy technológiai demonstráció. A biztonságos landolást követően a csapatok analizálják és prezentálják a gyűjtött adatokat.
„Mindannyiunknak új volt ez a lehetőség, nem értettünk a témához, senki sem foglalkozott ilyesmivel ezelőtt. A verseny biztosított számunkra oktató jellegű tanórákat és képzéseket, amik a műhold elkészítéséhez szükségeltettek, emellett önállóan is megtanultuk a megfelelő programok kezelését” - mondta Sütő Zsigmond.
Lukács Szilárd hozzátette, hogy ez az év számukra a tanulásról szólt, úgy véli, teljesítményük meghaladta elvárásaikat.
Ahhoz, hogy a legjobb tízbe kerüljenek, le kellett adniuk egy tervrajzot, amit a zsűri három szempont alapján értékelt: elkészül-e a megadott határidőig, mennyire kreatív, illetve biztonságos-e.
A közös munka során rengeteget tanultak, többek között azt, hogy mennyire fontos a szervezett csapatmunka és a folyamatos kommunikáció.
„Mindannyian kellettünk ahhoz, hogy az elképzelésünk megvalósulhasson, mindenki keményen, olykor éjszakába nyúlóan is dolgozott. Rengeteg műszaki és informatikai jellegű dolgot tanultunk, amit a továbbiakban is hasznosítani tudunk. Csapatunk folytatja a munkát, tökéletesítjük a „Kármán 1-es” névre keresztelt CanSatünket, és jövőre újra elindulunk a versenyen” - nyilatkozta Vadász Péter Zalán.
A diákokat Kovács Bálint fizikatanár és Pandúr Anett földrajztanár segítette a Babitsból, valamint melléjük állt dr. Lukács András egyetemi docens, a PTE ÁOK Biofizikai Intézetének igazgatója is.
„Részt vettem a mérési koncepció kidolgozásában és ajánlottam a csapatnak, hogy másodlagos küldetésként a CanSat mérjen gamma-sugárzást, valamint gyűjtsön pormintákat, melyek méretét mikroszkóp alatt lehet majd vizsgálni. Emellett anyagi támogatást is nyújtottunk, a Biofizikai Intézet rendelte meg a gamma-szenzort, a nyomtatott áramköröket és más elektronikai eszközöket. Korábban nem volt ilyen típusú együttműködésünk, ám ez nagyon sikeresnek mondható. A diákok ugyanis olyan innovatív megközelítéseket alkalmaztak, amelyek közül jó néhányat közvetlen módon átemelünk az oktatásba. Minket is nagyon inspirált, hogy néhány hónap leforgása alatt olyan eszközt gyártottak, amely alkalmas a gamma-sugárzás mérésére. Ezt használni fogjuk a gyakorlatainkon is, az általuk írt szoftverrel együtt. Nagyon izgalmas volt az is, hogy komplex feladatokat tudtak megoldani az Arduino nevű mikrokontrollerrel. A tapasztalatokat ősztől az egészségügyi mérnökképzésünkbe is beépítjük” - mesélte dr. Lukács András.
A PTE ÁOK Biofizikai Intézetének igazgatója szerint a diákok számára azért is fontosak az ilyen és ehhez hasonló, projekt alapú versenyek, mert látják és megtanulják, hogy kreatív ötleteiket miként lehet működőképes rendszerré alakítani. Néhány hónap leforgása alatt képessé váltak egy mikrokontroller programozására, egy CAD-programban a tervezésre, 3D-ben a nyomtatásra és elektromos áramkör tervezésére is. Mintaszerűnek nevezte a középiskolásokkal való együttműködést a diákok kreativitása és belső indíttatása miatt, a CanSatot pedig kiemelkedő programnak tartja, ami fontos lesz az intézet számára a jövőben is, ahogyan a hozzá hasonló, projekt alapú versenyek is.