A LEANBODY, a PTE ÁOK elit európai egyetemekhez felzárkóztató nemzetközi oktatásfejlesztési projektje

2022. október 20.

Eredményesen halad a PTE ÁOK anatómusai által elnyert európai uniós projekt (LEANBODY ERASMUS+ KA2 projekt), melyben horvát és cseh kollégák mellett cambridge-i anatómusokkal és a Karolinska Institutet oktatásfejlesztő és minőségirányítási szakembereivel gondoljuk újra az anatómiaoktatás hagyományainak értékeit a modern, globalizációs kihívások tükrében. A fókuszban a minőség, a magas bukási arányok, az oktatói-hallgatói mentális egészség és a meglévő oktatási hagyományok valódi értékeinek védelme áll. A projekt szakmai koordinátora dr. Nagy András Dávid egyetemi docens.

2022. augusztus 15-19. között a LEANBODY Projekt keretén belül az Anatómiai Intézet hét munkatársa (dr. Reglődi Dóra professzor, tudományos dékánhelyettes, dr. Lubics Andrea, dr. Nagy András, dr. Rékási Zoltán, dr. Hollósy Tibor, dr. Kovács László és dr. Jason Sparks), valamint a projekt szakmai csapatának tagjai (Csík Laura Berta, a Hallgatói Szolgáltató Osztály vezetője, valamint Glück Csilla és Vonyó Péterné, a Kancellária munkatársai) egy átfogó továbbképzésen vehetett részt Cambridge-i Egyetemen.

A LEANBODY projekt egy, a PTE ÁOK Anatómiai Intézetének docense, dr. Nagy András Dávid által vezetett nemzetközi együttműködés, melynek célja az orvosképzésben a humán anatómia hatékony oktatásához szükséges oktatásmódszertani technikák és szemléletmód elsajátítása egy multikulturális és többnyelvű tanulási közegben. Célunk, hogy összehasonlítsuk a kelet- és nyugat-európai anatómiaoktatás előnyeit és hátrányait, majd a projekt végén a hasznosnak ítélt jó gyakorlatok implantációját szeretnénk véghez vinni az oktatási rendszerünkben. A projektben részt vevő partnereink a Cambridge-i Egyetem (Egyesült Királyság), a Karolinska Institutet (Svédország), a Zágrábi Egyetem (Horvátország) és a Masaryk Egyetem Brno (Csehország).

A projektben részt vevő munkatársakkal első közös találkozásunk 2021 decemberében Brnóban volt, ahol lefektettük az alapokat és a célkitűzéseket a projekt időtartamára. Az augusztusi találkozó célja annak megismerése volt, hogy a nyugati egyetemeken oktató kollégák hogyan közelítik meg az oktatást. Sokat hallhattunk a professzionalizmus fontosságáról a mindennapokban, illetve nagy hangsúlyt fektettek az ENSZ által meghatározott fenntartható fejlődési célok ismeretére, legfőképpen a 4-es számú célra – a minőségi oktatásra. Több érzékenyebb téma is megvitatásra került, köztük a mentális problémákkal küzdő hallgatókkal való foglalkozás, nemzetközi hallgatók kapcsán tapasztalt kulturális különbségek, illetve az oktatási ábrák megreformálásának igénye (például teljesen általános jelenség az anatómiai témájú kiadványokban a kizárólag fehér férfit ábrázoló anatómiai ábrák bemutatása, ennek kapcsán felmerülő igény, hogy más rasszok is reprezentálva legyenek az anatómiaoktatásban). Élményekkel és új nézőpontokkal gazdagodva térhettünk vissza Pécsre, és ezúttal is köszönjük a lehetőséget, hogy fogadott minket Cecilia Brassett professzor, a Cambridge-i Egyetem Anatómiai Intézetének vezetője, aki a cambridge-i college rendszerrel is megismertetett bennünket.

A következő kollaborációs lehetőség 2023 nyarán lesz, amikor mi, pécsiek fogjuk vendégül látni a projektben részt vevő munkatársakat. Bízunk benne, hogy újabb praktikákkal és élményekkel fogunk gazdagodni, ezáltál hozzájárulunk majd ahhoz, hogy az összes partnerintézményben még nívósabbá tehessük az anatómia tantárgy oktatását.

 

Jason Sparks

 

Fotók: