Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025
Lehrbeauftragte/r
-
Kiss István Zoltán (Népeg)
egyetemi tanár,
Orvosi Népegészségtani Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 24
Praktika: 0
Seminare: 0
Insgesamt: 24
Fachangaben
- Kode des Kurses: OGE-HPR-T
- 2 kredit
- Gyógyszerész
- Elektív modul
- Minden félévben
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 20
Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: ETK
Thematik
Az egészségfejlesztés nemcsak a preventív medicina, hanem a gyakorló orvos napi munkájának is szerves és elválaszthatatlan részét képezi. Hatékony intervencióval a népbetegségek jelentős hányada megelőzhető, és így betegségek előfordulási gyakorisága, illetve az azokból eredő mortalitás is csökkenthető. Kurzusunk során nemcsak az orvosi praxisban fontos és releváns információkat kívánunk átadni, hanem a szemléletformáláson túl a preventív medicina határterületeire (pl. viselkedéspszichológia, egészségpolitika) is kalauzoljuk a hallgatókat.
Vorlesungen
- 1. Egészségdefiníciók. Az egészség összefüggései a hétköznapi értékekkel. - Horváth-Sarródi Andrea
- 2. Az egészségfejlesztés elméleti háttere. Szalutogenezis és patogenezis. - Horváth-Sarródi Andrea
- 3. Az egészségfejlesztés alapvető dokumentumai. - Horváth-Sarródi Andrea
- 4. Az egészségfejlesztés és az egészségnevelés kapcsolata, elméleti és módszertani különbségei. - Horváth-Sarródi Andrea
- 5. Az egészségfejlesztés módszerei. - Horváth-Sarródi Andrea
- 6. Az egészségfejlesztés eredményeinek mérése, legfontosabb mennyiségi és minőségi indikátorok. Bizonyítékokon alapuló egészségfejlesztés. - Horváth-Sarródi Andrea
- 7. Egészségfejlesztés és egészségpolitika. - Horváth-Sarródi Andrea
- 8. A Lalonde-modell. Health in all policies (HiAP). - Horváth-Sarródi Andrea
- 9. Multiszektorialitás. Stakeholderek. - Horváth-Sarródi Andrea
- 10. Health Impact Assessment (HIA). - Horváth-Sarródi Andrea
- 11. Közösségi egészségfejlesztés. - Horváth-Sarródi Andrea
- 12. Az egészségtervezés módszere. - Horváth-Sarródi Andrea
- 13. SWOT-analízis. - Horváth-Sarródi Andrea
- 14. Egyéni egészségterv készítése. - Horváth-Sarródi Andrea
- 15. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (iskola). - Horváth-Sarródi Andrea
- 16. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (munkahely). Munkahelyi egészségfejlesztés - hatástanulmányok. - Horváth-Sarródi Andrea
- 17. Health Promoting Universities. - Horváth-Sarródi Andrea
- 18. Az egészségfejlesztő egyetemek koncepciójának alkalmazási lehetőségei és aktualitásai. - Horváth-Sarródi Andrea
- 19. A mentális egészségfejlesztés módszerei. - Horváth-Sarródi Andrea
- 20. Pozitív mentális egészség fejlesztése és a mentális betegségek megelőzésének lehetőségei. - Horváth-Sarródi Andrea
- 21. Mentális egészségpolitika. - Horváth-Sarródi Andrea
- 22. A gyakorló orvos szerepe és lehetőségei az egészségfejlesztésben primer, szekunder és tercier prevenciós szinteken. A gyógyítók társadalomra kifejtett multiplikációs hatása. - Horváth-Sarródi Andrea
- 23. Komplex egészségfejlesztési programok. - Horváth-Sarródi Andrea
- 24. Jó gyakorlatok hazai és nemzetközi példái. - Horváth-Sarródi Andrea
Praktika
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
A Neptun-ba/Teams-be feltöltött elektronikus tananyagok.
Skript
Empfohlene Literatur
Ember I., Kiss I., Cseh K.: Népegészségügyi orvostan, Dialóg Campus, 2013.
http://www.etk.pte.hu/public/upload/files/efop343/KezikonyvAzEgeszegfejleszteshez2022net.pdf
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
-
Semesteranforderungen
lásd: Neptun MeetStreet / Teams-csoport
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Pótlási lehetőség nincs.
Prüfungsfragen
lásd: Neptun MeetStreet / Teams-csoport