Közegészségtan 3. (Környezet-egészségtan)

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2021-2022

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 7

Praktika: 7

Seminare: 0

Insgesamt: 14

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOA-KET-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Alapozó modul
  • Őszi
Voraussetzungen:

OOA-AED-T teljesített , OOA-BI2-T teljesített , OOA-BEB-T teljesített

Vizsgakurzus:

ja

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 1

Thematik

A tantárgy célja a környezeti eredetű egészségkárosító hatások és ellenük való védekezés megismertetése.

Vorlesungen

  • 1. Az ökológia alapjai. - Dr. Gerencsér Gellért
  • 2. Globális felmelegedés – éghajlatváltozás - Bérczi Bálint Dániel
  • 3. Kültéri légszennyezés. - Dr. Szabó István
  • 4. Beltéri légszennyezés. - Dr. Szabó István
  • 5. Víz-talaj egészségtan - Dr. Varga Csaba
  • 6. Az antropocén környezeti szennyezői. - Dr. Szabó István
  • 7. Az antropocén környezeti szennyezői - Dr. Szabó István

Praktika

  • 1. Vízkémiai laborgyakorlat I.
  • 2. Vízkémiai laborgyakorlat II.
  • 3. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat I.
  • 4. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat II.
  • 5. Fizikai tényezők: Ionizáló és nem ionizáló sugárzások, környezeti sugárterhelés
  • 6. Sugárhigiénés mérési gyakorlat
  • 7. Aerobiológiai vizsgálatok

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Ember István, Kiss István, Cseh Károly (szerk.): Népegészségügyi orvostan, Dialog Campus, 2013.

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

A Neptun-ra feltöltött elektronikus tananyagok.

Skript

Empfohlene Literatur

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

A gyakorlatok esetében 2x45 perces hiányzás megengedett, ezen felül a tárgy aláírását megtagadjuk.
A betegségmegelőzés alapjai (OOA-BMA), Általános epidemiológia és demográfia (OOA-AED), Környezet-egészségtan (OOA-KET), Népegészségügyi orvostan (OOP-NEO), Részletes epidemiológia (OOK-REP), Munkahigiéne és foglalkozás-orvostan (OOK-MFO) tárgyak lezárásaként a 8. szemeszter vizsgaidőszakában a hallgatók Közegészségtan szigorlatot kötelesek tenni, ha valamennyi tárgy sikeres vizsgával zárult

Semesteranforderungen

-

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Csoportvezetővel előre egyeztetve, az adott héten másik csoportnál való pótlás lehetséges.

Prüfungsfragen

Számon kért anyag:
- előadásokon és gyakorlatokon elhangzottak
- tankönyv ide vonatkozó fejezetei
- segédanyagok a Neptun-ra feltöltve


Közegészségtan 3 - szóbeli tételek

1, Ökológia 1, Organizációs szintek, Gaia-elmélet, kompetíció, niche-elmélet

2, Ökológia 2, Biológiai populációfogalom, ökoszisztéma, tápláléklánc, diverzitás

3, Ökológia 3, Populációs kölcsönhatások, Lotka-Volterra modell, populáció növekedése

5, Ökológia 4. Humánökológia, Az emberi populáció(k) különleges helyzete az ökoszisztémában

4, Ökológia 5. Meadows modellek, globális problémák, játékelméleti példák

6, A globális felmelegedést kialakító tényezők.

7, A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetlen hatásai.

8, A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetett hatásai.

9, A globális felmelegedés hatása a biodiverzitásra.

10, Szocioökonómiai hatások – Az élelmiszer- és vízkészletek jövőbeli biztonsága.

11, A légszennyezés egészségre gyakorolt hatásai

12, Kültéri légszennyezés 1, Alapfogalmak. Vegyületek légköri mozgása.

13, Kültéri légszennyezés 2, Az ózonréteg szerepe

14, Kültéri légszennyezés 3, Főbb légszennyezők

15, Kültéri légszennyezés 4, Lakossági szilárd tüzelés

16, Kültéri légszennyezés 5, Szmogok

17, Beltéri légszennyezés 1, Szennyezők és forrásaik.

18, Beltéri légszennyezők 2, Szén-monoxid

19, Beltéri légszennyezők 3, biológiai szennyezők

20, Beltéri légszennyezők 4, Sick building syndrome és Building related illness

21, Víz 1, Globális vízkészletek, vízigények, az emberi test vízmérlege

22, Víz 2, Hidrológiai ciklusok

23, Víz 3, Esszenciális ionok az ivóvízben

24, Víz 4, Vízszennyezők csoportosítása; a nitrátion hatásai

25, Víz 5, Minamata-betegség; arzén az ivóvízben

26, Víz 6, Másodlagos vízszennyezők

27, Víz 7, Vízjárványok ismérvei, fontosabb kórokozók

28, Víz 8, A jód vízoldékony formái, hatásuk; jód a vízben és talajban

29, Veszélyes hulladékok, vizsgálómódszerek. Vizek öntisztulása

30, A környezet-egészségtan tárgya és feladata, a környezet kapcsolata az emberrel.

31, A környezet-egészségtanhoz kapcsolódó főbb szervezetek

32, Az IARC monográfia program

33, Az ökotoxikológia alapjai, szennyezők körforgása

34, Stockholmi konvenció és POP vegyületek

35, Az azbeszt

36, A glifozát

37, Szisztémás inszekticidek és a méhek

38, Elektromágneses sugárzások egészségkárosító hatásai és megelőzésük

39, Főbb szennyező izotópok és egészségre gyakorolt hatásuk

40, Aerobiológia

41, Az UV-sugárzás mérése, jelentősége (laborgyakorlat)

42, A radonexpozíció mérése, egészségre gyakorolt hatása (laborgyakorlat)

43, UV sugárzás hatása a légkörben – A Chapman-ciklus

44, Dózis-hatás görbék és kitüntetett pontjaik

45, Vízmikrobiológia laborgyakorlat: alkalmazott technikák, a minősítésnél alkalmazott paraméterek

46, Vízkémia laborgyakorlat 1, nitrogénformák, keménység

47, Vízkémia laborgyakorlat 2, klórformák ivó- és fürdővízben, pH

Prüfer

  • Dr. Balogh Erika
  • Dr. Berényi Károly
  • Dr. Gerencsér Gellért
  • Dr. Gyöngyi Zoltán
  • Dr. Kiss István Zoltán
  • Dr. Németh Katalin
  • Dr. Szendi Katalin
  • Dr. Varga Csaba
  • Dr. Varjas Tímea

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Bérczi Bálint Dániel
  • Dr. Gerencsér Gellért
  • Dr. Gyöngyi Zoltán
  • Dr. Hanzel Adrienn
  • Dr. Szendi Katalin