Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2021-2022
Lehrbeauftragte/r
-
Dr. Varga Csaba
egyetemi tanár,
Orvosi Népegészségtani Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 7
Praktika: 7
Seminare: 0
Insgesamt: 14
Fachangaben
- Kode des Kurses: OOA-KET-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Alapozó modul
- Őszi
OOA-AED-T teljesített , OOA-BI2-T teljesített , OOA-BEB-T teljesített
Vizsgakurzus:ja
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 1
Thematik
A tantárgy célja a környezeti eredetű egészségkárosító hatások és ellenük való védekezés megismertetése.
Vorlesungen
- 1. Az ökológia alapjai. - Dr. Gerencsér Gellért
- 2. Globális felmelegedés – éghajlatváltozás - Bérczi Bálint Dániel
- 3. Kültéri légszennyezés. - Dr. Szabó István
- 4. Beltéri légszennyezés. - Dr. Szabó István
- 5. Víz-talaj egészségtan - Dr. Varga Csaba
- 6. Az antropocén környezeti szennyezői. - Dr. Szabó István
- 7. Az antropocén környezeti szennyezői - Dr. Szabó István
Praktika
- 1. Vízkémiai laborgyakorlat I.
- 2. Vízkémiai laborgyakorlat II.
- 3. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat I.
- 4. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat II.
- 5. Fizikai tényezők: Ionizáló és nem ionizáló sugárzások, környezeti sugárterhelés
- 6. Sugárhigiénés mérési gyakorlat
- 7. Aerobiológiai vizsgálatok
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Ember István, Kiss István, Cseh Károly (szerk.): Népegészségügyi orvostan, Dialog Campus, 2013.
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
A Neptun-ra feltöltött elektronikus tananyagok.
Skript
Empfohlene Literatur
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
A gyakorlatok esetében 2x45 perces hiányzás megengedett, ezen felül a tárgy aláírását megtagadjuk.
A betegségmegelőzés alapjai (OOA-BMA), Általános epidemiológia és demográfia (OOA-AED), Környezet-egészségtan (OOA-KET), Népegészségügyi orvostan (OOP-NEO), Részletes epidemiológia (OOK-REP), Munkahigiéne és foglalkozás-orvostan (OOK-MFO) tárgyak lezárásaként a 8. szemeszter vizsgaidőszakában a hallgatók Közegészségtan szigorlatot kötelesek tenni, ha valamennyi tárgy sikeres vizsgával zárult
Semesteranforderungen
-
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Csoportvezetővel előre egyeztetve, az adott héten másik csoportnál való pótlás lehetséges.
Prüfungsfragen
Számon kért anyag:
- előadásokon és gyakorlatokon elhangzottak
- tankönyv ide vonatkozó fejezetei
- segédanyagok a Neptun-ra feltöltve
Közegészségtan 3 - szóbeli tételek
1, Ökológia 1, Organizációs szintek, Gaia-elmélet, kompetíció, niche-elmélet
2, Ökológia 2, Biológiai populációfogalom, ökoszisztéma, tápláléklánc, diverzitás
3, Ökológia 3, Populációs kölcsönhatások, Lotka-Volterra modell, populáció növekedése
5, Ökológia 4. Humánökológia, Az emberi populáció(k) különleges helyzete az ökoszisztémában
4, Ökológia 5. Meadows modellek, globális problémák, játékelméleti példák
6, A globális felmelegedést kialakító tényezők.
7, A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetlen hatásai.
8, A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetett hatásai.
9, A globális felmelegedés hatása a biodiverzitásra.
10, Szocioökonómiai hatások – Az élelmiszer- és vízkészletek jövőbeli biztonsága.
11, A légszennyezés egészségre gyakorolt hatásai
12, Kültéri légszennyezés 1, Alapfogalmak. Vegyületek légköri mozgása.
13, Kültéri légszennyezés 2, Az ózonréteg szerepe
14, Kültéri légszennyezés 3, Főbb légszennyezők
15, Kültéri légszennyezés 4, Lakossági szilárd tüzelés
16, Kültéri légszennyezés 5, Szmogok
17, Beltéri légszennyezés 1, Szennyezők és forrásaik.
18, Beltéri légszennyezők 2, Szén-monoxid
19, Beltéri légszennyezők 3, biológiai szennyezők
20, Beltéri légszennyezők 4, Sick building syndrome és Building related illness
21, Víz 1, Globális vízkészletek, vízigények, az emberi test vízmérlege
22, Víz 2, Hidrológiai ciklusok
23, Víz 3, Esszenciális ionok az ivóvízben
24, Víz 4, Vízszennyezők csoportosítása; a nitrátion hatásai
25, Víz 5, Minamata-betegség; arzén az ivóvízben
26, Víz 6, Másodlagos vízszennyezők
27, Víz 7, Vízjárványok ismérvei, fontosabb kórokozók
28, Víz 8, A jód vízoldékony formái, hatásuk; jód a vízben és talajban
29, Veszélyes hulladékok, vizsgálómódszerek. Vizek öntisztulása
30, A környezet-egészségtan tárgya és feladata, a környezet kapcsolata az emberrel.
31, A környezet-egészségtanhoz kapcsolódó főbb szervezetek
32, Az IARC monográfia program
33, Az ökotoxikológia alapjai, szennyezők körforgása
34, Stockholmi konvenció és POP vegyületek
35, Az azbeszt
36, A glifozát
37, Szisztémás inszekticidek és a méhek
38, Elektromágneses sugárzások egészségkárosító hatásai és megelőzésük
39, Főbb szennyező izotópok és egészségre gyakorolt hatásuk
40, Aerobiológia
41, Az UV-sugárzás mérése, jelentősége (laborgyakorlat)
42, A radonexpozíció mérése, egészségre gyakorolt hatása (laborgyakorlat)
43, UV sugárzás hatása a légkörben – A Chapman-ciklus
44, Dózis-hatás görbék és kitüntetett pontjaik
45, Vízmikrobiológia laborgyakorlat: alkalmazott technikák, a minősítésnél alkalmazott paraméterek
46, Vízkémia laborgyakorlat 1, nitrogénformák, keménység
47, Vízkémia laborgyakorlat 2, klórformák ivó- és fürdővízben, pH
Prüfer
- Dr. Balogh Erika
- Dr. Berényi Károly
- Dr. Gerencsér Gellért
- Dr. Gyöngyi Zoltán
- Dr. Kiss István Zoltán
- Dr. Németh Katalin
- Dr. Szendi Katalin
- Dr. Varga Csaba
- Dr. Varjas Tímea
Praktika, Seminarleiter/innen
- Bérczi Bálint Dániel
- Dr. Gerencsér Gellért
- Dr. Gyöngyi Zoltán
- Dr. Hanzel Adrienn
- Dr. Szendi Katalin