Tünet orientált belgyógyászati diagnosztika

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2019-2020

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 0

Praktika: 6

Seminare: 6

Insgesamt: 12

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOE-TUO-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Tavaszi
Voraussetzungen:

OOP-BPR-T teljesített

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 30

Thematik

A belgyógyászat kurrikulum és háziorvosi praxis kifejezetten fontos részét, a tünetek, fizikális eltérések és anamnesztikus adatokból kiinduló, a klinikum diagnosztikus lehetőségeit és sajátságait figyelembe vevő szisztematikus gondolkodás és módszertan elsajátítása és átültetése a gyakorlatba a kurzus fő célkitűzése támpontot adva az egyes diszciplinákból merített ismeretek rendszerezésében és probléma-orientált alkalmazásában. A klinikai tapasztalatok alapján a diagnózishoz történő eljutásban nem elegendő kizárólag a betegségek kiváló ismerete, a tapasztalatok és a megfelelő gondolkodás is nélkülözhetetlenek. A tankönyvekben fellelhető információk néha már idejét múltak a megjelenés hosszas időtartama miatt, a betegek jól informálttá váltak az internetről, a 21. században a legújabb információk azonnali elérhetősége lehetővé vált a mindennapi orvosi gyakorlatban (hordozható készülékek révén akár betegágynál), így a jelen és a jövő orvosai nem nélkülözhetik ezen információszerzés aktív helyes gyakorlatát.

A kurzus 2 fő célja:
1. Megtanítani az internet hatékony és gyors használatát a klinikai gyakorlatban használható naprakész evidenciák megszerzéséhez.
2. Differenciáldiagnosztikai módszert bemutatni és gyakorolni a diagnózis hatékony megszerzéséhez, hogy aztán a legjobb evidenciák alapján kezelhessük a betegeinket.

Célunk a tudományos bizonyítékokon alapuló orvoslás szemléletének megerősítése a differenciáldiagnosztika területén, az információk beszerzési technikáinak ismertetése, gyakorlása.
A kurzust 50%-ban előadások képezik, amelyek a leggyakoribb belgyógyászati problémák következtében kialakult fő tünetek köré csoportosítva taglalják az etiológia, diagnosztika és differenciáldiagnosztika fő irányelveit és módszereit, protokollokat, amennyiben magyar vonatkozásban ez nem elérhető, mértékadónak tekintendő európai illetve más nemzetközi egészségügyi szervezetektől merítve. Emellett internetes keresőket az evidenciákon alapuló modern orvoslás elvei alapján használjuk fel a gyakorlati képzés során. Célunk a saját tapasztalatok és javaslatok megosztása is a hallgatósággal, belgyógyászati szemléletünk továbbadása.
A kurzus 50%-át kitevő gyakorlatok az beteg- és esetbemutatások, esettanulmányok alapján konkrét példákból kiindulva segítenek levezetni a hallottakat, lehetőséget adnak azok egyéni gyakorlására és gyakorló belgyógyász kollégák révén azonnali szakmai visszajelzést kívánnak nyújtani a hatékonyabb tanuláshoz.
A kurzust a belgyógyászat iránt érdeklődő, a belgyógyászati propedeutika tantárgyat tanuló, illetve a belgyógyászat különböző területeiből sikeres vizsgát tett hallgatók számára egyaránt ajánljuk. Az ismeretanyag bővítése mellett alapvető szemléletformálást tartjuk fő feladatunknak.

Vorlesungen

Praktika

  • 1. Gyakorlat: Evidenciákon alapuló orvoslás, internetes keresők és hatékony keresési módszerek. (Csoporosan, internetképes eszközzel.)
  • 2. Gyakorlat: betegbemutatás, közös demonstráció
  • 3. Gyakorlat: betegbemutatás, közös demonstráció
  • 4. Gyakorlat: betegbemutatás, közös demonstráció
  • 5. Gyakorlat: betegbemutatás, közös demonstráció
  • 6. Záró konzultáció, esetkidolgozások megbeszélése

Seminare

  • 1. Anamnézis, családi anamnézis, heteroanamnézis, szociális anamnézis, gyógyszeres anamnézis, blikk-diagnózis. „Költséghatékony” diagnózis. Akut kórállapotok speciális diagnosztikai vonatkozásai. Evidence Based Medicine.
  • 2. Gasztroenterológiai differenciáldiagnosztika I. Akut és krónikus hasi fájdalom, nyelési zavar, fogyás.
  • 3. Gasztroenterológiai differenciáldiagnosztika II. Hasmenés, székrekedés, hányinger, hányás, sárgaság, ascites. Hematológiai differenciáldiagnosztika. Anaemia, polycytaemia, vérzékenység, thrombosis, nyirokcsomó duzzanatok, fehérvérsejt rendellenességek.
  • 4. Kardiológiai differenciáldiagnosztika. Mellkasi dyscomfort /mellkasi fájdalom szindróma, palpitáció.
  • 5. Kardiológiai és pulmonológiai differenciáldiagnosztika. Dyspnoe, tüdőödéma, cianózis, hipoxemia, ödéma, köhögés, vérköpés.
  • 6. Láz, hypertermia, hypotermia, ismeretlen eredetű lázas állapot. Bőr és lágyrész fertőzések differenciáldiagnosztikája.

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

Skript

Empfohlene Literatur

Handout
Magyar: Belbetegségek elkülönítő diagnózisa
Tulassay: Belgyógyászat alapjai
Harrison's: Principles of Internal Medicine
www.uptodate.com
www.pubmed.com

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Semesteranforderungen

-

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Betegágy melletti gyakorlat révén.

Prüfungsfragen

2 db írásbeli esetismertetés elkészítése szisztematikus evidenciák alkalmazásával a kurzuson tanultak alapján.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Dr. Czimmer József
  • Dr. Kappéter Ágnes
  • Dr. Kenyeres Péter