Jelnyelvi kommunikáció az orvosi praxisban

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2020-2021

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 2

Praktika: 22

Seminare: 0

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOE-JNK-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 100

Thematik

Magyarországon a népszámlálási adatok szerint 577 006 ember vallotta magát fogyatékkal élőnek, ezen emberek közül 60 865 (10,5%) hallássérült, beszédhibás. Szinte elkerülhetetlen, hogy az orvosok, orvostanhallgatók a mindennapi munka során hallássérültekkel kerüljenek kapcsolatba. Az érintett betegek és az őket ellátók között nagy nehézséget jelent a kommunikáció. Törvényileg biztosított a fogyatékkal élők egyenlő ellátása. A fogyatékos személy egészségügyi ellátása során; az 1997. évi CLIV. Törvénnyel összhangban „figyelemmel kell lenni a fogyatékosságából adódó szükségleteire”, valamint „A fogyatékos személyeket ellátók speciális képzésének és továbbképzésének lehetőségét biztosítani kell”, de a valóságban fennállnak még megoldatlan problémák. Jelnyelvi kurzusunk keretében már a graduális képzés alatt felhívjuk a figyelmet a fogyatékkal élők problémáira, megoldási lehetőségeket mutatunk a hallgatók részére. Az elméleti oktatás mellett nagy hangsúlyt fektetünk a gyakorlatra is, hallássérültek segítségével szituációs játékokban gyakorolhatják a jelnyelvi kommunikációt a hallgatók. A kurzust abszolválók képessé válnak a siketekkel való eredményes, alapszintű kommunikációra. Mivel az orvos-beteg kapcsolat meghatározója a megfelelő kommunikáció, meggyőződésünk, hogy a jelnyelv ismerete az ellátás színvonalát és effektivitását is nagyban emeli.

Vorlesungen

  • 1. Kik a siketek? A jelnyelvi kommunikáció szabályai. Daktil és fonomimika - Bertus Tímea
  • 2. Panaszok, panaszok jellemzése, fájdalmak típusai. Testrészek, szervek. - Számok - Petke Lajos

Praktika

  • 1. Betegségek, tünetekkel kapcsolatos kérdések.
  • 2. Háziorvos, szülész-, nőgyógyász. Hónapok, évszakok.
  • 3. Fogászat, javaslatok, kezelések, gyógyszerek, színek
  • 4. Krónikus betegségek, családi kórtörténet
  • 5. Család
  • 6. Légzőszerv, légúti betegségek, topkalizáció (mondattan)
  • 7. Légzőszerv, légúti betegségek, topkalizáció (mondattan)
  • 8. Szenvedélybetegségek
  • 9. Szív és érrendszeri betegségek, gyomor és bélrendszer
  • 10. Szenvedélybetegségek
  • 11. Térhasználat
  • 12. Cukorbetegség, vesebetegségek, idiómák
  • 13. Cukorbetegség, vesebetegségek, idiómák
  • 14. Fertőzések, fertőző betegségek
  • 15. Fertőzések, fertőző betegségek
  • 16. Csípés, harapás, égés, oltások
  • 17. Csípés, harapás, égés, oltások
  • 18. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
  • 19. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
  • 20. Diagnosztikai kérdések, tájékoztatás, balesetek, vészhelyzetek
  • 21. Nap, napszakok, adminisztráció.
  • 22. Vizsgálatok, szűrővizsgálatok, eszközök, műszerek

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

-

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

ppt vázlat

Skript

Empfohlene Literatur

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Hiányzás a TVSZ vonatkozó rendelkezés figyelembevételével

Semesteranforderungen

-

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Nincs pótlási lehetőség

Prüfungsfragen

-

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Bertus Tímea
  • Petke Lajos