Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025
Lehrbeauftragte/r
-
Szentpéteri József László
címzetes egyetemi tanár,
Transzdiszciplináris Kutatások Intézete -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 16
Praktika: 8
Seminare: 0
Insgesamt: 24
Fachangaben
- Kode des Kurses: OFE-SY1-T
- 2 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Minden félévben
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 50
Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: BTK ETK GYTK KTK MK TTK
Thematik
A hallgatók előadói képességének javítása, különös tekintettel a TDK előadásokra.
A kurzus célja: a hallgatók verbális, nonverbális és vizuális előadói készségének fejlesztése.
A tárgy az alábbi fő szempontok alapján nyújt támpontot a hatékony közléshez:
- prezentáció szerkezete
- prezentáció dinamikája és felépítése
- előadás alaptechnikái
- meggyőzés alaptechnikái
- hallgatóság felmérése
- kérdések, ellenvetések kezelése
- verbális tartalom
- non-verbális közlés/testbeszéd
- figyelem felkeltése, fenntartása, a visszajelzések értékelése
- vizuális eszközök alkalmazása
- Diavetítés megtervezése, elkészítése
- Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek
Vorlesungen
- 1. Mi is az a nyilvános beszéd? Arisztotelész iránymutatásai. Ethos-Pathos-Logos. Mitől lesz hatékony egy előadás? A hallgatóság felkészítése. - Szentpéteri József László
- 2. Miért félünk a nyilvános beszédtől? Történeti áttekintés, osztályozás. Evolúciós háttér. - Szentpéteri József László
- 3. Az első benyomás jelentősége, szakaszai, evolúciós háttere. - Budán Ferenc Csaba
- 4. A megkapó Cím. A hatékony közlés és segédeszközei: Idegen szavak kerülése, egyszerű mondatok, intenzív szavak, elgondolkodtatás, kérdés felvetés. - Budán Ferenc Csaba
- 5. Az első mondat. Az első 30 másodperc. Hatékony kezdési stratégiák: érdekes/bizarr tény, személyes történet, kérdés, eszközök használata. A hallgatóság felmérése, kontroll alatt tartása. - Sik Attila Gábor
- 6. Bevezetés A tartalom csomagolása. A figyelemfelkeltés, hatáskeltés eszközei. Az előadás fő mondanivalójának meghatározása. - Sik Attila Gábor
- 7. A figyelmi készség. A hallgatóság kihívásai, s az azokhoz való alkalmazkodás lehetőségei. - Szabó Éva (Biokémia)
- 8. Szemkontaktus. A hallgatóság bevonásának és a magabiztosság sugárzásának eszközei. - Szabó Éva (Biokémia)
- 9. Hanghordozás. Megfelelő és módszeres hangsúlyozás, intonáció, érzelmesség alkalmazása. - Szentpéteri József László
- 10. Beszédtempó. A megfelelő beszédsebesség alkalmazása. A beszédtempó tudatos változtatásának módszertana. A retorikai szünet alkalmazásának módszertana. - Szentpéteri József László
- 11. A Mosoly. Humor, Irónia, Önirónia. 1-3-5-7 – Egy kis számmisztika… - Szentpéteri József László
- 12. Vizuális eszközök alkalmazása I.: Hogyan lehet segítségünkre a PSE (Picture Superiority Effect) az előadás hatékonyságának növelésében? Vizuális eszközök alkalmazása II.: A diavetítés megtervezése, elkészítése - Szentpéteri József László
- 13. Kompozíciós irányelvek. Képek beszerzése, helyes és jogszerű használata. Animációk használata. Flipchart, tábla, laserpointer használata. Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek. - Szentpéteri József László
- 14. El a pódiumtól! - Mozgás a térben, távolság a közönségtől. - Szentpéteri József László
- 15. A személyes tér szabályai és törvényszerűségei az adott előadói helyzet és kulturális hatások tükrében. - Szentpéteri József László
- 16. Testbeszéd. A nonverbális kommunikáció eszköztára. Megfelelő előadói gesztusok. A hallgatóság reakcióinak felismerése. - Szentpéteri József László
Praktika
- 17.
A figyelemfelkeltés eszközei I. Az első 30 másodperc alkalmazása különböző előadói műfajokban
- Szentpéteri József László - 18.
A figyelemfelkeltés eszközei II. A fokozás alkalmazása különböző előadói műfajokban
- Szentpéteri József László - 19.
Hatékony hangerő, artikuláció és mimika alkalmazása
- Budán Ferenc Csaba - 20.
Hatékony közlést támogató előadói gesztusok
- Sik Attila Gábor - 21.
Hallgatóság nonverbális jelzéseinek felismerése
- Szabó Éva (Biokémia) - 22.
Előadás elemzés I.: egészségügyi reklámok, figyelemfelkeltés egészségügyi filmekben
- Szentpéteri József László - 23.
Előadás elemzés II.: TED előadások
- Szentpéteri József László - 24.
Előadás elemzés III.: Steve Jobs, Toastmasters előadások
- Szentpéteri József László
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Kötelező irodalom nincs, azonban az ajánlott irodalom lista mindegyike nagyon hasznos információkat nyújt a kurzus céljainak minél hatékonyabb megvalósításához.
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
A tantárgyfelvétel lezárta után a kurzust felvett hallgatók számára az előadások anyaga Microsoft PowerPoint (.ppt) formátumban elérhetővé válik.
Skript
Joe Petersburger: Add el jól Magad! - előadástechnikai útmutató kezdő előadóknak
Empfohlene Literatur
Bencédy József: Retorika - gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember - A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.
Barbara Pease & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest, 2008.
Carmine Gallo: Steve Jobs a prezentáció mestere. Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2010.
Garr, Reynolds: A meztelen előadó. Természetes és hatásos prezentáció diákkal vagy azok nélkül. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2011.
Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2004.
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
A félév során legalább 9 db érvényes óra végi online teszt kitöltése.
Semesteranforderungen
A kurzus során minden diák kérdőívet köteles kitölteni minden egyes előadás után, mely az adott alkalmon elsajátított ismereteket méri.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Pótlásra nincs lehetőség. A maximálisan megengedhető hiányzás fölött nem teljesíthető a kurzus.
Prüfungsfragen
A vizsgára jelentkezőknek egy online tesztet kell kitölteniük, melyre 30 perc áll rendelkezésükre. 20 kérdést kapnak, melyet a program egy 200 darabos kérdésbázisból random választ ki minden egyes vizsgázónak - kategóriánként 5-5 darabot. A tesztet további 2 alkalommal lehet megismételni.
Prüfer
Praktika, Seminarleiter/innen
- Budán Ferenc Csaba
- Sik Attila Gábor
- Szabó Éva (Biokémia)
- Szentpéteri József László