Add el magad! - Prezentációs technikák az egészségügyben

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

  • Szentpéteri József László

    címzetes egyetemi tanár,
    Orvosi Rehabilitáció és Fizikális Medicina Tanszék

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 16

Praktika: 8

Seminare: 0

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFE-SY1-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 50

Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: BTK ETK GYTK KTK MK TTK

Thematik

A hallgatók előadói képességének javítása, különös tekintettel a TDK előadásokra.

A kurzus célja: a hallgatók verbális, nonverbális és vizuális előadói készségének fejlesztése.

A tárgy az alábbi fő szempontok alapján nyújt támpontot a hatékony közléshez:

- prezentáció szerkezete

- prezentáció dinamikája és felépítése

- előadás alaptechnikái

- meggyőzés alaptechnikái

- hallgatóság felmérése

- kérdések, ellenvetések kezelése

- verbális tartalom

- non-verbális közlés/testbeszéd

- figyelem felkeltése, fenntartása, a visszajelzések értékelése

- vizuális eszközök alkalmazása

- Diavetítés megtervezése, elkészítése

- Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek

Vorlesungen

  • 1. Mi is az a nyilvános beszéd? Arisztotelész iránymutatásai. Ethos-Pathos-Logos. Mitől lesz hatékony egy előadás? A hallgatóság felkészítése. - Szentpéteri József László
  • 2. Miért félünk a nyilvános beszédtől? Történeti áttekintés, osztályozás. Evolúciós háttér. - Szentpéteri József László
  • 3. Az első benyomás jelentősége, szakaszai, evolúciós háttere. - Budán Ferenc Csaba
  • 4. A megkapó Cím. A hatékony közlés és segédeszközei: Idegen szavak kerülése, egyszerű mondatok, intenzív szavak, elgondolkodtatás, kérdés felvetés. - Budán Ferenc Csaba
  • 5. Az első mondat. Az első 30 másodperc. Hatékony kezdési stratégiák: érdekes/bizarr tény, személyes történet, kérdés, eszközök használata. A hallgatóság felmérése, kontroll alatt tartása. - Sik Attila Gábor
  • 6. Bevezetés A tartalom csomagolása. A figyelemfelkeltés, hatáskeltés eszközei. Az előadás fő mondanivalójának meghatározása. - Sik Attila Gábor
  • 7. A figyelmi készség. A hallgatóság kihívásai, s az azokhoz való alkalmazkodás lehetőségei. - Szabó Éva (Biokémia)
  • 8. Szemkontaktus. A hallgatóság bevonásának és a magabiztosság sugárzásának eszközei. - Szabó Éva (Biokémia)
  • 9. Hanghordozás. Megfelelő és módszeres hangsúlyozás, intonáció, érzelmesség alkalmazása. - Szentpéteri József László
  • 10. Beszédtempó. A megfelelő beszédsebesség alkalmazása. A beszédtempó tudatos változtatásának módszertana. A retorikai szünet alkalmazásának módszertana. - Szentpéteri József László
  • 11. A Mosoly. Humor, Irónia, Önirónia. 1-3-5-7 – Egy kis számmisztika… - Szentpéteri József László
  • 12. Vizuális eszközök alkalmazása I.: Hogyan lehet segítségünkre a PSE (Picture Superiority Effect) az előadás hatékonyságának növelésében? Vizuális eszközök alkalmazása II.: A diavetítés megtervezése, elkészítése - Szentpéteri József László
  • 13. Kompozíciós irányelvek. Képek beszerzése, helyes és jogszerű használata. Animációk használata. Flipchart, tábla, laserpointer használata. Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek. - Szentpéteri József László
  • 14. El a pódiumtól! - Mozgás a térben, távolság a közönségtől. - Szentpéteri József László
  • 15. A személyes tér szabályai és törvényszerűségei az adott előadói helyzet és kulturális hatások tükrében. - Szentpéteri József László
  • 16. Testbeszéd. A nonverbális kommunikáció eszköztára. Megfelelő előadói gesztusok. A hallgatóság reakcióinak felismerése. - Szentpéteri József László

Praktika

  • 17.

    A figyelemfelkeltés eszközei I. Az első 30 másodperc alkalmazása különböző előadói műfajokban

    - Szentpéteri József László
  • 18.

    A figyelemfelkeltés eszközei II. A fokozás alkalmazása különböző előadói műfajokban

    - Szentpéteri József László
  • 19.

    Hatékony hangerő, artikuláció és mimika alkalmazása

    - Budán Ferenc Csaba
  • 20.

    Hatékony közlést támogató előadói gesztusok

    - Sik Attila Gábor
  • 21.

    Hallgatóság nonverbális jelzéseinek felismerése

    - Szabó Éva (Biokémia)
  • 22.

    Előadás elemzés I.: egészségügyi reklámok, figyelemfelkeltés egészségügyi filmekben

    - Szentpéteri József László
  • 23.

    Előadás elemzés II.: TED előadások

    - Szentpéteri József László
  • 24.

    Előadás elemzés III.: Steve Jobs, Toastmasters előadások

    - Szentpéteri József László

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Kötelező irodalom nincs, azonban az ajánlott irodalom lista mindegyike nagyon hasznos információkat nyújt a kurzus céljainak minél hatékonyabb megvalósításához.

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

A tantárgyfelvétel lezárta után a kurzust felvett hallgatók számára az előadások anyaga Microsoft PowerPoint (.ppt) formátumban elérhetővé válik.

Skript

Joe Petersburger: Add el jól Magad! - előadástechnikai útmutató kezdő előadóknak

Empfohlene Literatur

Bencédy József: Retorika - gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.

Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember - A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.

Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.

Barbara Pease & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest, 2008.

Carmine Gallo: Steve Jobs a prezentáció mestere. Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2010.

Garr, Reynolds: A meztelen előadó. Természetes és hatásos prezentáció diákkal vagy azok nélkül. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2011.

Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2004.

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

A félév során legalább 9 db érvényes óra végi online teszt kitöltése.

Semesteranforderungen

A kurzus során minden diák kérdőívet köteles kitölteni minden egyes előadás után, mely az adott alkalmon elsajátított ismereteket méri.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Pótlásra nincs lehetőség. A maximálisan megengedhető hiányzás fölött nem teljesíthető a kurzus.

Prüfungsfragen

A vizsgára jelentkezőknek egy online tesztet kell kitölteniük, melyre 30 perc áll rendelkezésükre. 20 kérdést kapnak, melyet a program egy 200 darabos kérdésbázisból random választ ki minden egyes vizsgázónak - kategóriánként 5-5 darabot. A tesztet további 2 alkalommal lehet megismételni.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Budán Ferenc Csaba
  • Sik Attila Gábor
  • Szabó Éva (Biokémia)
  • Szentpéteri József László