Globális egészség és egészség-egyenlőtlenségek

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2024-2025

Course director

Number of hours/semester

lectures: 12 hours

practices: 0 hours

seminars: 0 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OFF-GLE-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 16

Available as Campus course for . Campus-karok: ETK

Topic

Az egészség szociális meghatározói tényezői (Social Determinants of Health, SDHs), különösen a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek nagymértékben befolyásolják mind ez egyének, mind a közösségek egészségi állapotát és egészségügyi ellátáshoz való hozzáférését, mindezeken keresztül egészség-egyenlőtlenségekhez vezetnek világszerte. A kurzus célja felhívni az orvostanhallgatók figyelmét ezen különbségek fennállására, okaira és hatásaira, valamint megmutatni szerepüket és lehetőségeiket az egészség-egyenlőtlenségek csökkentésében, mint jövőbeli orvosok. A kurzus további célja, hogy erősítse a hallgatók nyitott, széles látókörű szemléletét és empatikus hozzáállását a közelmúlt és jelen globális egészségügyi kihívásainak globális megközelítéséhez.

Lectures

  • 1. A globális egészség alapjai (alapfogalmak, a globális egészségügy legfontosabb kihívásai, stb.). Az egészség, mint alapvető emberi jog. Különösen veszélyeztetett populációk. - Marek Erika Mária
  • 2. Az egészség szociális meghatározói (SDH) és szociális kockázati tényezők. Az (egészség-)egyenlőtlenségek globális indikátorai. Az egészség-egyenlőtlenségek csökkentése társadalmi és egyéni szinten. - Marek Erika Mária
  • 3. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (SDGs). A globális egészségügyi programok, kezdeményezések fő szereplői: nemzetközi (pl. ENSZ, WHO, CDC, ECDC, stb.). A legjelentősebb és legismertebb globális egészségfejlesztési programok (Global Health Initiatives, GHIs), pl. WHO Health Emergencies, The Global Fund to fight AIDS, tuberculosis and malaria, stb. - Marek Erika Mária
  • 4. Globális egészségügyi kihívások 1. Pandémiák. Nagy világjárványok és kisebb helyi járványkitörések történelmi áttekintése, tanulságai és hatásaik a közegészségügy fejlődésére: a pestistől a Covid-19-ig (beleértve: spanyolnátha, Ebola, HIV, SARS, MERS, stb. járványokat). - Katz Zoltán
  • 5. Globális együttműködés a járványok elleni küzdelemben: tudományos kutatási eredmények nemzetközi megosztása, vakcinák, gyógyszerek közös fejlesztése és új célokra való felhasználása (repurposing). Jövőbeni kutatási, együttműködési irányok. - Katz Zoltán
  • 6. Globális egészségügyi kihívások 2. Természeti katasztrófák (földrengés, szökőár, stb.), ember által okozott katasztrófák (pl. Csernobil, vörösiszap-katasztrófa, stb.), és más komplex humanitárius krízishelyzetek. Esettanulmányok. - Marek Erika Mária
  • 7. Globális egészségügyi kihívások 3. Fennálló fegyveres konfliktusok és következményeik az egészségügyi ellátórendszerekre, valamint az egyének és a közösségek egészségére. Humanitárius segítségnyújtás: helyi és globális kezdeményezések a háborúk és katasztrófák menekültjeinek támogatására. - Marek Erika Mária
  • 8. Környezeti egészség: a klímaváltozás globális és lokális hatásai az egészségre, a globális felmelegedés hatásai a fertőző betegségek terjedésére (pl. vektorok által terjesztett fertőzések). Klíma-migráció: háttere és következményei (környezetszennyezés, elsivatagosodás, termőföldek degradációja, éhínség, stb.). - Marek Erika Mária
  • 9. Táplálkozással, tápláltsággal és élelmiszer-ellátással kapcsolatos globális egyenlőtlenségek: alultápláltság kontra elhízás. Globális különbségek és azok egészségügyi következményei. Közösségek, veszélyeztetett populációk táplálkozásának, tápláltsági állapotának javítását, ill. az éhezés felszámolását célzó egészségfejlesztési programok. - Marek Erika Mária
  • 10. Életmódbeli tényezők és globális egészség: a ’modern, nyugati életforma’ hatásai az egészségre: stressz, ’fast food’, ülő életmód és függőségek (munka, net, alkohol és drogok, stb.). A megelőzés globálisan különböző megközelítési formái: jó gyakorlatok, példák a nagyvilágból. - Marek Erika Mária
  • 11. Kulturális és vallási különbségek és egészség: hagyományok, hiedelmek, előírások és különböző nézetek: a tradicionális gyógyítók szerepe az egyes kultúrákban, bizalom és bizalmatlanság a nyugati orvoslásban, és a nők helyzete a különböző társadalmakban (nemi szerepek és egyenlőtlenségek). - Marek Erika Mária
  • 12. Záróteszt - Marek Erika Mária

Practices

Seminars

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

Az órák diasorait és egyéb oktatási segédanyagokat a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk a Teams és a POTEPedia felületén egyaránt.

Notes

Recommended literature

Orosz Éva – Kollányi Zsófia. Egészségi állapot, egészség-egyenlőtlenségek nemzetközi összehasonlításban. https://www.tarki.hu/hu/publications/SR/2016/16orosz.pdf

Horváth, Valéria. (2018). Minek nevezzelek: klímamenekült vagy klímamigráns? https://www.researchgate.net/publication/329103873_Minek_nevezzelek_klimamenekult_vagy_klimamigrans

Richard L. Skolnik: Global Health 101., third edition. Jones and Barlett Learning, 2016. US. ISBN 978-1-284-05054-7

ECDC technical document. Climate change and communicable diseases in the EU Member States. Handbook for national vulnerability, impact and adaptation assessments https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/publications/Publications/1003_TED_handbook_climatechange.pdf

Conditions for acceptance of the semester

A félév elfogadásának feltétele az órákon való aktív részvétel (min. 85%) és a félévzáró teszt sikeres teljesítése.

Mid-term exams

Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján az utolsó órán.

Making up for missed classes

Tárgyfelelőssel történő előzetes megbeszélés szerint.

Exam topics/questions

Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján.

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars