A sürgősségi lélektan alapjai

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2021-2022

Course director

Number of hours/semester

lectures: 0 hours

practices: 0 hours

seminars: 12 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OFF-SLE-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Topic

A kurzus során a hallgatók megismerkednek a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek (pl. sürgősségi helyzetek az orvoslásban, krízishelyzetek a mindennapokban, szuicid krízis) sajátosságaival, a valós idejű beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják felismerni a pszichés traumatizáció jeleit, illetve alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak krízishelyzetekben és az együttműködés megnyerésében. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelések kockázatairól, és a kiégés prevenció eszközeiről.

Lectures

Practices

Seminars

  • 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma és jelentésköre.
  • 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben. A minndennapok krízisei. Szuicid krízis.
  • 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó).
  • 4. A traumatikus krízis szakaszai.
  • 5. Pszichés traumatizáció jelei.
  • 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere.
  • 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök.
  • 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei.
  • 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban.
  • 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei.
  • 11. Esetbemutatások
  • 12. Helyzetgyakorlatok

Reading material

Obligatory literature

Abari Kálmán - Kiss Tamás - Polonyi Tünde (2020) Válságok megelőzése és kezelése, ORIOLD ÉS TÁRSAI KFT.
Csürke József, Vörös Viktor, Osváth Péter, Árkovits Amaryl (szerk.) (2014) Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve, ORIOLD ÉS TÁRSAI KFT.

Literature developed by the Department

-

Notes

-

Recommended literature

-

Conditions for acceptance of the semester

Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.

Mid-term exams

Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró gyakorlati vizsga (eset szimuláció) 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.

Making up for missed classes

A hallgatók feladata hiányzás esetén a gyakorlati vizsga mellett egy választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása a szorgalmi időszak végéig.

Exam topics/questions

-

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Dr. Gács Boróka