Kognitív viselkedésterápiás alapelvek és módszerek

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2022-2023

Course director

Number of hours/semester

lectures: 0 hours

practices: 0 hours

seminars: 12 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OFF-KVA-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Available as Campus course for 20 fő számára. Campus-karok: ÁOK ÁJK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK

Topic

A szeminárium célja a kognitív viselkedésterápiás módszer (CBT) alapjainak, alapfogalmainak elsajátítása. A hallgatók saját élményen keresztül megtapasztalhatják a viselkedésdiagnosztikai és viselkedésváltoztatási folyamatokat és betekintést nyerhetnek a diszfunkcionális gondolkodás és viselkedés megváltoztatásának lehetőségeibe. A CBT a klasszikus és operáns kondicionálás, a modelltanulás és Beck kognitív modelljén alapul, mely szerint minden pszichológiai zavarban közösek a maladaptív viselkedésformák és a diszfunkcionális gondolkodás, ami a beteg hangulatát és magatartását is befolyásolja. A viselkedés kedvező irányú befolyásolása valamint a gondolkodás realisztikus értékelése és változása a hangulat és viselkedés kedvező irányú változásával jár.

Lectures

Practices

Seminars

  • 1. Bevezetés
  • 2. Rogersi alapok: hogyan gyógyíthat egy beszélgetés
  • 3. Rogersi alapok: hogyan gyógyíthat egy beszélgetés II.
  • 4. Viselkedésterápiás és tanuláselméleti alapok
  • 5. Viselkedésterápiás módszerek
  • 6. Asszertivitás, fóbiák, szexuális zavarok
  • 7. A kognitív modell
  • 8. Kognitív terápiás módszerek
  • 9. Terápia és terápiás ülések
  • 10. Sématerápia
  • 11. Sématerápia II.
  • 12. A szeminárium lezárása

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

Notes

Recommended literature

J.E. Young, J.S. Klosko, M.E. Weishaar: Sématerápia (2017, Animula kiadó)
Beck, Judith S.: Kognitív terápia kezdőknek és haladóknak (2002, Animula kiadó)
Perczel-Forintos Dóra; Mórotz Kenéz (szerk): ​Kognitív viselkedésterápia (2019, Medicina kiadó)
Tringer László: A gyógyító beszélgetés (2005, Medicina kiadó)

Conditions for acceptance of the semester

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Mid-term exams

Nincs félévközi számonkérés.

Making up for missed classes

A távolmaradás egy 2 oldalas dolgozattal pótolható az oktatóval történő egyeztetés után.

Exam topics/questions

A számonkérés írásos formában lesz. Az írásbeli vizsga tesztkérdéseket (igaz-hamis, egyszeri és többszörös választás) és rövid esszékérdéseket (pár szóban/mondatban kell kifejteni a választ) tartalmaz majd.

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Dr. Darnai Gergely