Empatikus és asszertív kommunikáció a klinikai gyakorlatban

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2024-2025

Course director

Number of hours/semester

lectures: 0 hours

practices: 0 hours

seminars: 24 hours

total of: 24 hours

Subject data

  • Code of subject: OOF-N87-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Available as Campus course for . Campus-karok: ÁOK

Topic

Az empátia szerepe a gyógyítás folyamatában egyre jelentősebb az utóbbi években. Számos kutatás alátámasztotta, hogy az empátia fejlesztésével a gyógyítás is hatékonyabbá válik. Bizonyítottan eredményes hatása van az empátia fejlesztési gyakorlatoknak a következőkben: hatékonyabbá válik a terápia, növeli a beteg elégedettségét és javítja közérzetét, csökkenti a műhibaperek lehetőségének kockázatát és az orvosok kiégését. A tantárgy célja az empatikus és asszertív kommunikációs készségek fejlesztése a félév során. Az elméleti bevezetőben tanultak felhasználásával orvos-beteg szituációk gyakorlása történik a szemináriumokon. A gyakorlás során a pszichológiai és nyelvészeti háttér kiváló szakmai segítséget biztosít a hallgatóknak, hogy a nehezebb, megterhelőbb szituációkat is biztonsággal tudják irányítani és megfelelő empátiával és asszertivitással tudják megoldani az orvos-beteg helyzetekben előforduló konfliktusokat, problémákat. A szakmai kontroll két síkja: pszichológia és alkalmazott nyelvészet.

Lectures

Practices

Seminars

  • 1. Az empátia elméleti háttere
  • 2. Az empátia szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
  • 3. Az empátia nyelvi eszközei
  • 4. Verbális és nonverbális empatikus kommunikáció
  • 5. Az asszertivitás elmélete
  • 6. Az asszertivitás szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
  • 7. Asszertív kommunikáció
  • 8. Érzések asszertív kezelése, asszertív-passzív-agresszív viselkedésmódok
  • 9. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • ...
  • 10. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 11. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 12. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 13. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
  • 14. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
  • 15. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • ...
  • 16. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 17. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 18. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 19. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
  • 20. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
  • 21. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
  • 22. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
  • 23. Értékelés
  • 24. Értékelés

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

Hallgatói jegyzet

Notes

Recommended literature

Conditions for acceptance of the semester

A szimulációs gyakorlatokon részvétel.

Mid-term exams

Gyakorlati szituációk és írásbeli elemzés

Making up for missed classes

A kurzus vezetője esetenként határozza meg.

Exam topics/questions

Számonkérés módja: a szemináriumokon, gyakorlati szituációkban aktív részvétel.

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Eklicsné Lepenye Katalin
  • Szalai-Szolcsányi Judit