Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Szalai-Szolcsányi Judit
egyetemi tanársegéd,
Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 24 óra
összesen: 24 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOF-N87-T
- 2 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Őszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 20 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ÁOK
Tematika
Az empátia szerepe a gyógyítás folyamatában egyre jelentősebb az utóbbi években. Számos kutatás alátámasztotta, hogy az empátia fejlesztésével a gyógyítás is hatékonyabbá válik. Bizonyítottan eredményes hatása van az empátia fejlesztési gyakorlatoknak a következőkben: hatékonyabbá válik a terápia, növeli a beteg elégedettségét és javítja közérzetét, csökkenti a műhibaperek lehetőségének kockázatát és az orvosok kiégését. A tantárgy célja az empatikus és asszertív kommunikációs készségek fejlesztése a félév során. Az elméleti bevezetőben tanultak felhasználásával orvos-beteg szituációk gyakorlása történik a szemináriumokon. A gyakorlás során a pszichológiai és nyelvészeti háttér kiváló szakmai segítséget biztosít a hallgatóknak, hogy a nehezebb, megterhelőbb szituációkat is biztonsággal tudják irányítani és megfelelő empátiával és asszertivitással tudják megoldani az orvos-beteg helyzetekben előforduló konfliktusokat, problémákat. A szakmai kontroll két síkja: pszichológia és alkalmazott nyelvészet.
Előadások
Gyakorlatok
Szemináriumok
- 1. Az empátia elméleti háttere
- 2. Az empátia szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
- 3. Az empátia nyelvi eszközei
- 4. Verbális és nonverbális empatikus kommunikáció
- 5. Az asszertivitás elmélete
- 6. Az asszertivitás szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
- 7. Asszertív kommunikáció
- 8. Érzések asszertív kezelése, asszertív-passzív-agresszív viselkedésmódok
- 9. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
...
- 10. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
- 11. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
- 12. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
- 13. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
- 14. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
- 15. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
...
- 16. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
- 17. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
- 18. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
- 19. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
- 20. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
- 21. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
- 22. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
- 23. Értékelés
- 24. Értékelés
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
Hallgatói jegyzet
Jegyzet
Ajánlott irodalom
A félév elfogadásának feltételei
A szimulációs gyakorlatokon részvétel.
Félévközi ellenőrzések
Gyakorlati szituációk és írásbeli elemzés
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
A kurzus vezetője esetenként határozza meg.
Vizsgakérdések
Számonkérés módja: a szemináriumokon, gyakorlati szituációkban aktív részvétel.
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Eklicsné Lepenye Katalin
- Szalai-Szolcsányi Judit