Közegészségtan 3. (Környezet-egészségtan)

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 7 óra

gyakorlat: 7 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 14 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OOA-KET-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Alapozó modul
  • Őszi
Előfeltétel:

OOA-BI2-T teljesítve , OOA-BEB-T teljesítve , OOA-AED-T teljesítve

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 24 fő

Tematika

A tantárgy célja a környezeti eredetű egészségkárosító hatások és ellenük való védekezés megismertetése.

Előadások

  • 1. Az ökológia alapjai. - Varga Csaba (Népeg)
  • 2. Globális felmelegedés – éghajlatváltozás - Bérczi Bálint Dániel
  • 3. Kültéri légszennyezés. - Szabó István (Népeg)
  • 4. Beltéri légszennyezés. - Szabó István (Népeg)
  • 5.

    Víz-talaj egészségtan

    - Márovics Gergely Péter
  • 6. Az antropocén környezeti szennyezői. - Szabó István (Népeg)
  • 7. Az antropocén környezeti szennyezői - Szabó István (Népeg)

Gyakorlatok

  • 1. Vízkémiai laborgyakorlat I.
  • 2. Vízkémiai laborgyakorlat II.
  • 3. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat I.
  • 4. Víz-mikrobiológiai laborgyakorlat II.
  • 5. Fizikai tényezők: Ionizáló és nem ionizáló sugárzások, környezeti sugárterhelés
  • 6. Sugárhigiénés mérési gyakorlat
  • 7. Aerobiológiai vizsgálatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Ember István, Kiss István, Cseh Károly (szerk.): Népegészségügyi orvostan, Dialog Campus, 2013.

Saját oktatási anyag

A PotePedia-ra feltöltött elektronikus tananyagok.

Jegyzet

Ajánlott irodalom

A félév elfogadásának feltételei

A gyakorlatok esetében 2x45 perces hiányzás megengedett, ezen felül a tárgy aláírását megtagadjuk.

A betegségmegelőzés alapjai (OOA-BMA), Általános epidemiológia és demográfia (OOA-AED), Környezet-egészségtan (OOA-KET), Népegészségügyi orvostan (OOP-NEO), Részletes epidemiológia (OOK-REP), Munkahigiéne és foglalkozás-orvostan (OOK-MFO) tárgyak lezárásaként a 8. szemeszter vizsgaidőszakában a hallgatók Közegészségtan szigorlatot kötelesek tenni, ha valamennyi tárgy sikeres vizsgával zárult

Félévközi ellenőrzések

-

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Csoportvezetővel előre egyeztetve, az adott héten másik csoportnál való pótlás lehetséges.

Vizsgakérdések

Számon kért anyag:

- előadásokon és gyakorlatokon elhangzottak

- tankönyv ide vonatkozó fejezetei

- segédanyagok a PotePedia-ra feltöltve

Közegészségtan 3 - szóbeli tételek

1. Ökológia 1, Organizációs szintek, Gaia-elmélet, kompetíció, niche-elmélet

2. Ökológia 2, Biológiai populációfogalom, ökoszisztéma, tápláléklánc, diverzitás

3. Ökológia 3, Populációs kölcsönhatások, Lotka-Volterra modell, populáció növekedése

4. Ökológia 4. Humánökológia, Az emberi populáció(k) különleges helyzete az ökoszisztémában

5. Ökológia 5. Meadows modellek, globális problémák, játékelméleti példák

6. A globális felmelegedést kialakító tényezők.

7. A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetlen hatásai.

8. A globális felmelegedés egészségre gyakorolt közvetett hatásai.

9. A globális felmelegedés hatása a biodiverzitásra.

10. Szocioökonómiai hatások – Az élelmiszer- és vízkészletek jövőbeli biztonsága.

11. A légszennyezés epidemiológiája

12. Kültéri légszennyezés 1, Alapfogalmak. Vegyületek légköri mozgása.

13. Kültéri légszennyezés 2, Az ózonréteg szerepe

14. Kültéri légszennyezés 3, Főbb légszennyezők

15. Kültéri légszennyezés 4, Lakossági szilárd tüzelés

16. Kültéri légszennyezés 5, Szmogok

17. Beltéri légszennyezés 1, Szennyezők és forrásaik.

18. Beltéri légszennyezők 2, Szén-monoxid

19. Beltéri légszennyezők 3, biológiai szennyezők

20. Beltéri légszennyezők 4, Sick building syndrome és Building related illness

21. Víz 1, Globális vízkészletek, vízigények, az emberi test vízmérlege

22. Víz 2, Hidrológiai ciklusok

23. Víz 3, Esszenciális ionok az ivóvízben

24. Víz 4, Vízszennyezők csoportosítása; a nitrátion hatásai

25. Víz 5, Minamata-betegség; arzén az ivóvízben

26. Víz 6, Másodlagos vízszennyezők

27. Víz 7, Vízjárványok ismérvei, fontosabb kórokozók

28. Víz 8, A jód vízoldékony formái, hatásuk; jód a vízben és talajban

29. Veszélyes hulladékok, vizsgálómódszerek. Vizek öntisztulása

30. A környezet-egészségtan tárgya és feladata, a környezet kapcsolata az emberrel.

31. Az IARC monográfia program

32. Az ökotoxikológia alapjai, szennyezők körforgása

33. Stockholmi konvenció és POP vegyületek

34. A DDT

35. PCB-vegyületek és dioxinok

36. Az azbeszt

37. A glifozát

38. Szisztémás inszekticidek és a méhek

39. Elektromágneses sugárzások egészségkárosító hatásai és megelőzésük

40. Főbb szennyező izotópok és egészségre gyakorolt hatásuk

41. Aerobiológia

42. Az UV-sugárzás mérése, jelentősége (laborgyakorlat)

43. A radonexpozíció mérése, egészségre gyakorolt hatása (laborgyakorlat)

44. Dózis-hatás görbék és kitüntetett pontjaik

45. Vízmikrobiológia laborgyakorlat: alkalmazott technikák, a minősítésnél alkalmazott paraméterek

46. Vízkémia laborgyakorlat 1, nitrogénformák, keménység

47. Vízkémia laborgyakorlat 2, klórformák ivó- és fürdővízben, pH

Vizsgáztatók

  • Bérczi Bálint Dániel
  • Gerencsér Gellért
  • Gyöngyi Zoltán
  • Hanzel Adrienn
  • Kiss István Zoltán (Népeg)
  • Szabó István (Népeg)
  • Szendi Katalin
  • Varga Csaba (Népeg)
  • Varjas Tímea

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Bérczi Bálint Dániel
  • Gerencsér Gellért
  • Gyöngyi Zoltán
  • Hanzel Adrienn
  • Márovics Gergely Péter
  • Szabó István (Népeg)
  • Szendi Katalin