A humanitárius segítségnyújtás orvosi, egészségügyi alapjai

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 24 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 24 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OOE-HSA-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 20 fő

Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ETK

Tematika

A tantárgy betekintést nyújt a humanitárius segítségnyújtás dilemmáiba és a vele járó beavatkozás társadalmi és egészségügyi következményeibe. A humanitárius segítségnyújtást megvizsgáljuk a nemzetközi kapcsolatok elméletén belül, valamint kitérünk annak egészségügyi, közegészségügyi, jogi és gazdasági vonatkozásaira, továbbá kitekintést ad a nemzetközi fejlesztési együttműködés tágabb kontextusára. A tantárgy lehetőséget ad a humanitárius segítségnyújtás gyakorlati megvalósulásának megértésére is. Az egyes témakörökön belül rövid esettanulmányokkal szemléltetjük a jelenkori humanitárius segítségnyújtás trendjeit és színtereit.

Előadások

  • 1. Tömeges migráció egészségügyi ellátásával kapcsolatos feladatok: táborok létesítésének kritériumai, ellátás szervezése táborokban, ideiglenes befogadókban, speciális szempontok, stb. - Katz Zoltán
  • 2. Tömeges migráció egészségügyi ellátásával kapcsolatos feladatok: táborok létesítésének kritériumai, ellátás szervezése táborokban, ideiglenes befogadókban, speciális szempontok, stb. - Katz Zoltán
  • 3. Ellátás a tömeges migráció szempontjából fogadó/tranzit országokban (esetek) pl. hazai befogadó állomásokon, az olasz partoknál és jordániai szír menekülttáborokban. - Marek Erika Mária
  • 4. Ellátás a tömeges migráció szempontjából fogadó/tranzit országokban (esetek) pl. hazai befogadó állomásokon, az olasz partoknál és jordániai szír menekülttáborokban. - Marek Erika Mária
  • 5.

    Humanitárius segítségnyújtás és a nemzetközi együttműködés.

    - Szilágyi Béla
  • 6.

    Humanitárius segítségnyújtás és a nemzetközi együttműködés.

    - Szilágyi Béla
  • 7.

    Menekültek vs. belső menekültek. Baptist Respond24.

    - Szilágyi Béla
  • 8.

    Menekültek vs. belső menekültek. Baptist Respond24.

    - Szilágyi Béla
  • 9.

    A humanitárius segítségnyújtás szereplői. Bilaterális és multilaterális donorok, a Vöröskereszt, civil szervezetek.

    - Szilágyi Béla
  • 10.

    A humanitárius segítségnyújtás szereplői. Bilaterális és multilaterális donorok, a Vöröskereszt, civil szervezetek.

    - Szilágyi Béla
  • 11.

    A migráció és a kényszermigráció mentális egészségügyi következményei és az emberkereskedelem áldozatainak rehabilitációja. A Cordelia Alapítvány szerepe.

    - Hárdi Lilla
  • 12.

    A migráció és a kényszermigráció mentális egészségügyi következményei és az emberkereskedelem áldozatainak rehabilitációja. A Cordelia Alapítvány szerepe.

    - Hárdi Lilla
  • 13.

    A humanitárius segítségnyújtás orvosi alapfeladatai.

    - Szilárd István
  • 14.

    A humanitárius segítségnyújtás orvosi alapfeladatai.

    - Szilárd István
  • 15. Humanitárius feladatok etnikai kisebbségek körében az egészségügy szempontjából: orvosi misszió a kárpátaljai, romániai cigánytelepeken. - Marek Erika Mária
  • 16. Humanitárius feladatok etnikai kisebbségek körében az egészségügy szempontjából: orvosi misszió a kárpátaljai, romániai cigánytelepeken. - Marek Erika Mária
  • 17.

    Egészségügyi kihívások a humanitárius válságokban. A Humanitárius segítségnyújtás gyakorlata. Esettanulmány: Haiti

    - Szilágyi Béla
  • 18.

    Egészségügyi kihívások a humanitárius válságokban. A Humanitárius segítségnyújtás gyakorlata. Esettanulmány: Haiti

    - Szilágyi Béla
  • 19.

    Az emberkereskedelem humanitárius aspektusai, az emberkereskedelem elleni küzdelem, a BSZA szerepvállalása és programjai.

    - Szilágyi Béla
  • 20.

    Az emberkereskedelem humanitárius aspektusai, az emberkereskedelem elleni küzdelem, a BSZA szerepvállalása és programjai.

    - Szilágyi Béla
  • 21.

    A BSZA tapasztalatai humanitárius / szociális válságokban.

    - Szilágyi Béla
  • 22.

    A BSZA tapasztalatai humanitárius / szociális válságokban.

    - Szilágyi Béla
  • 23. Félévzárás, írásbeli vizsga - Marek Erika Mária
  • 24. Félévzárás, írásbeli vizsga - Marek Erika Mária

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Saját oktatási anyag

Smillie, Ian., Minear, Larry: The Charity of Nations. Humanitarian Action in a Calculating World, Kumarian Press, Bloomfield 2004

Cahill, Kevin M. (ed.): Human Security for All. A Tribute to Sergio Vieira de Mello, Fordham University Press and The Center for International Health and Cooperation, New York

Walker, Peter., Maxwell, Daniel: Shaping the Humanitarian World, Routledge, London 2009

Szilárd, I. - Baráth, Á. et al : The Mental Health Aspect of Trafficking in Human Beings, training manual, Budapest, 2004 IOM

Jegyzet

Ajánlott irodalom

A félév elfogadásának feltételei

A félév elfogadásának feltétele az órákon való aktív részvétel (min. 85%) és a félévzáró teszt sikeres teljesítése.

Félévközi ellenőrzések

A kurzus teljesítéséhez az utolsó oktatási héten tett sikeres (írásbeli) vizsga szükséges.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

1. A felvett kurzusok foglalkozásain aktív részvétel hallgatói kötelezettség. A szemeszter 2. oktatási hetétől számolva maximum 3 alkalommal van lehetőség hiányozni ez előadásokról. Ezt meghaladó hiányzás elfogadása egyedi elbírálással lehetséges a tantárgyfelelőssel történő személyes megbeszélést követően (pl. orvosi igazolással).

2. Nem engedélyezett a felvett kurzusok egymással történő időbeli átfedése és az ebből adódó késés, illetve a kurzus hivatalos befejezése előtti távozás.

3. A kurzusról maximum 15 perc késés engedélyezett, illetve az oktatóval történt egyeztetést követően megfelelő indok esetén maximum 15 perccel az előadás hivatalos befejezése előtt lehet távozni. Ellenkező esetben az előadáson való részvételt nem áll módunkban elfogadni.

4. Az előadás alatt mobiltelefon használata csak az oktatással összefüggő feladatok esetén engedélyezett.

Vizsgakérdések

Írásbeli teszt a kötelező irodalom és az előadások alapján.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói