Nagyobb, szebb, modernebb – avagy „Miért van ez a zaj a negyediken?”

2021. október 25.

A hónap elején kezdődött el a Szigeti úti elméleti tömb negyedik emeletén a MediSkillsLab – Szimulációs Oktatási Központ területének felújítása, bővítése. A munkazaj és az építkezést megelőző költözések nyilván nem nyerték el sokak tetszését, ám biztosan mindenki jobban viseli a kényelmetlenségeket, ha tudja, mi lesz az eredménye. Rendeki Szilárddal, a MediSkillsLab igazgatójával beszélgettünk.

Szabó Gábor írása

-
Miért pont most kezdődött el ez a munka és mi épül pontosan a negyediken?

A negyedik emelet csaknem egészét érintő felújítási munkálatok a Szimulációs Oktatási Központ tervezett fejlesztése miatt indultak meg. A forrását a szimulációs oktatási centrumok és központok országos hálózatának kialakítása EFOP 4.2.1. és EFOP 4.2.2. pályázati források adják. Ennek előkészítése egyébként évek óta tart, és most érkeztünk el oda, hogy az oktatási eszközeink fejlesztése, illetve az új infrastruktúra kiépítése elkezdődhetett.

A felújítás különböző okok miatt sokáig nem tudott elindulni, így a mostani kezdés igazi öröm számunkra, még akkor is, ha az építkezés napi szintű üzemeltetési kényelmetlenségeket okoz. A kivitelezés várható lezárási ideje 2022 nyár vége, de a nagyobb zajjal járó munkák szerencsére jövő év elejére befejeződhetnek. Természetesen mindent megteszünk a manuális gyakorlati készségek oktatásának biztosítására, ezért is költöztettük át tantermeinket ideiglenesen a negyedik emelet szemináriumi termeibe.

- A manuális készségek oktatása szimulációs környezetben egyre fontosabb részét képezi az orvosképzésnek, ebben pedig a Skills Labor erőfeszítéseinek köszönhetően Pécs mindig élen járt. Nyilván maga a technológia is rohamosan fejlődik, de milyen okok állnak még e mögött és mi a haszna?

Az orvostudomány graduális és posztgraduális képzési és továbbképzési szintjein egyaránt a szimulációs oktatás szerepe alapvetésnek számít. Az elméleti tantárgyak oktatásánál a laboratóriumi munka, a manuális készségek gyakorlása megkérdőjelezhetetlen jelentőségű. A klinikai tárgyak gyakorlati oktatásában a betegbemutatás és a betegvizsgálat az orvoslás történelmi gyökereiből és hagyományaiból fakad, azonban napjainkban, a képzések igényeit követve nem támaszkodhatunk csak a közvetlen betegkapcsolati oktatási formákra.

A szimulációs oktatási központok létrehozásának oka és céljainak meghatározása éppen napjainkban alakul át. Korábban az elkülönített és egyes klinikai szakterületekhez kötődő szimulációs szobák, demonstrációs tantermek helyét összevont szimulációs központok, multidiszciplináris képzésekre alkalmas komplex egységek vették át.

- Néhányan hangot adtak annak a véleményüknek, hogy mintha az utolsó pillanatban történt volna az előkészítés – legalábbis elég sok hirtelen költözés, logisztikai döntés sűrűsödött be alig két hétbe a kezdés előtt.

Ezen formában is tisztelettel köszönöm az ÁOK dolgozóinak türelmét, megértését és segítő szándékát. A 2017-óta húzódó felújítás jelenlegi rohamszerű megkezdése és látszólagos tervezetlensége mögött, bár hihetetlennek tűnik, rengeteg fejtörés és intézeti egyeztetés áll. Az építőipar piaci tényezőivel nem tudtunk számolni, valóban a munkák megkezdése előtt a költözések végrehajtására rendelkezésre álló idő szűk volt.

Számos intézet napi munkáját tettük kellemetlenné és okoztunk további költözéséket, mintegy magunkkal rántva az alattunk és mellettünk lévő intézeteket. Valójában egy ilyen mértékű építészeti átalakítás sohasem történhet jó időben, szinte lehetetlen mindenki számára megfelelő időpontos és kielégítő megoldást találni. Még egyszer köszönjük az oktató kollégák támogatását és hallgatók megértését. Remélem, a létrejövő eredmény kárpótol majd mindenkit.  

- Mi változik meg majd a negyediken és a skill oktatásban mindennek nyomán?

Az új Szimulációs Oktatási Központ alapterülete mintegy 1800 négyzetméter lesz. További tantermekkel, kiszolgáló egységekkel bővülünk, a szimulációs oktatás teljes skáláját felvonultatni képes infrastruktúrát hozunk létre.

- Hogyan képzelhetjük el az új szimulációs oktatási központot?

Először is nagyobb, világos, jellemzően üvegfelületekkel határolt terek jönnek létre. Azt reméljük, hogy ezáltal átláthatóbb, ugyanakkor a gyakorlatok szempontjából inspirálóbb környezet jön létre.

Nyitott, egymással vizuális kapcsolatban álló tantermeket terveztünk, hogy mindez megjelenésében is újszerű élményt adjon. A közlekedőterekben orvosi műszerek történetét bemutató tárlatot helyeznénk el, és a hallgatói felkészülést szolgáló közös térben is gondolkodunk.

Maga az infrastruktúra több egységre oszlik majd. Lesz egy, a szimulációs oktatás bázisát adó, eddig ismert eszközeinket magában foglaló, úgynevezett száraz labor és szimulált valóság-virtuális valóság (AR-VR) terem. Kialakítunk egy kimondottan orvosi kommunikációs skillek gyakorlására alkalmas környezetet is, amely valósághűen berendezve a kórházi, rendelői viszonyokat tudja modellezni. Ötven munkaállomás fogja szolgálni csak a fogorvosi skillek fejlesztését, és végül, de nem utolsó sorban a legnagyobb kihívás a tanműtő létrehozása lesz.

- Ez utóbbiban milyen újdonságok lesznek?

A négy munkaállomással rendelkező tanműtő teljes egészében, eszközeivel egy valós műtői környezetet biztosít. Az alapvető műtői magatartás, a berendezések megismerése mellett lehetőség nyílik új típusú oktatási eszközök integrálására, a valósághű szimuláció kialakítására. A tanműtő kialakítása kiemelten hiánypótló beruházás, mind graduális mind a posztgraduális képzésben további speciális kurzusokat építhetünk rá. 

- Mikorra várható az építkezés befejezése?

Maga az építkezés jövő tavasszal, az eszközök beszerzése és beszerelése legkésőbb a nyáron véget ér. Az őszi szemeszterben már szeretnénk teljes üzembe állni az új területünkön.

Fotók:

A megújult MediSkillsLab látványterve - forrás: PTE ÁOK