COIL Clinical Anatomy Lecture Series

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2022-2023

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 12 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 12 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OAF-COI-T
  • 1 kredit
  • General Medicine
  • Optional modul
  • autumn
Előfeltétel:

OAA-AA1-T completed

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 30 fő

Tematika

Azok a másodéves magyar, német, és angol nyelvű képzésben teljesítő orvostanhallgatóink, akik az Anatómia 1 tantárgykurzust már korábban sikeresen elvégezték, részt vesznek a PTE ÁOK Anatómiai Intézet közreműködésében megvalósuló, nemzetközi kollaboráción alapuló online oktatási formában (COIL - Collaborative Online International Learning). A kurzus során a tapasztalt anatómusok tapasztalt klinikusokkal együtt mutatnak be egy-egy klinikai kórállapotot a hallgatóknak (Clinical Anatomy Lecture Series).

Minden évben más előadók és más témák szerepelnek a kurzusban, de ugyanazon partneregyetemek oktatóinak és hallgatóinak közreműködésével: Cambridge-i Egyetem (UK), a Római Sapienza Egyetem, a Brnoi Masaryk Egyetem, és a Zágrábi Egyetem. Kiemelt partnerünk a Cambridge-i Egyetem, mely a világ legjobb tíz orvosi egyetemeinek egyike. A hatodik partnernek magyar társegyetemeket kérünk fel rotációs elven, minden évben másikat (Semmelweis, Szeged, Debrecen). Az együttműködést a partneregyetemek anatómus kollégái szervezik a meglévő, jól működő kapcsolati hálózatunkból. Mindegyik egyetem egy-egy duplaelőadás megszervezését és élő közvetítését vállalja teljeskörűen, valamint a saját hallgatóinak részvételét mind a hat online duplaelőadásra biztosítja.

Az élő online előadásokat videóra rögzítjük, a hallgatói kérdésekkel és interaktív feladatokkal együtt. Ezáltal minden évben új digitális tananyag készül, melyet a PotePediára feltöltünk. Az első, nem hivatalos kurzus 2021 őszén sikeresen megvalósult. Az elkészült videotananyagokat Czopf László dékánhelyettes úr beválasztotta a kari EFOP támogatott tananyagok közé ("EFOP-3.4.3-16-2016-00005 „Korszerű egyetem a modern városban: Értékközpontúság, nyitottság és befogadó szemlélet egy 21. századi felsőoktatási modellben”).

A kurzus kiemelten fejleszti az orvostanhallgatók nyugati típusú holisztikus gyógyító szemléletét. Ennek különösen fontos elemei a makroszkópos anatómiai ismeretek (szerkezet, működés), anatómiai készségek (megbízható és pontos két- és háromdimenziós tájékozódás az emberi testben), és professzionális kommunikációs attitűd (kollégákkal, betegekkel, hozzátartozókkal) az emberi test szerkezetével és működésével kapcsolatosan felmerülő leggyakoribb orvosi témájú kérdésekben. Ez a kurzus mindezen ismereteket, készségeket és professzionális attitűdöket azok valódi, klinikai relevanciájának kontextusában fejleszti, modern, orvosszakmailag és pedagógiailag magas szinten megszervezett, nemzetközi oktatási környezetben.

A kurzus során az orvosszakma szinvonalát elismert, tapasztalt egyetemi szakorvosok, míg a hallgató központú pedagógia szinvonalát nemzetközi oktatásfejlesztési tapasztalattal rendelkező anatómusok biztosítják.

Előadások

  • 1. A Zágrábi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a derékfájás témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 2. A Zágrábi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a derékfájás témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 3. A Cambridge-i Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a prostatectomia témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 4. A Cambridge-i Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a prostatectomia témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 5. A Pécsi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a mellkasdeformitások témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 6. A Pécsi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a mellkasdeformitások témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 7. A Brnoi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a szabadlebenyes rekonstrukciós sebészet témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 8. A Brnoi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a szabadlebenyes rekonstrukciós sebészet témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 9. A Római Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a vese fejlődési rendellenességei témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 10. A Római Egyetem anatómusai által meghatározandó téma, tavaly a vese fejlődési rendellenességei témakör volt - Dr. Nagy András Dávid
  • 11. A Szegedi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma - Dr. Nagy András Dávid
  • 12. A Szegedi Egyetem anatómusai által meghatározandó téma - Dr. Nagy András Dávid

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

None

Saját oktatási anyag

Az előadások videói a 12. héten felkerülnek a PotePediára.

Jegyzet

None

Ajánlott irodalom

None

A félév elfogadásának feltételei

Maximum of 25 % absence allowed

Félévközi ellenőrzések

Minden dupaelőadás végén a résztvevő hallgatók egy online kvízt töltenek ki. Mindegyik kvíz az előadás során tárgyalt témakörrel kapcsolatos, standardizált, struktúrált kérdésekre kérdez rá multiple choice típusú kérdésekkel, a következő didaktika szerint:
1. Az előadásban tárgyalt anatómiai nevek, szakkifejezések
2. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenességek nevei
3. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenességek előfordulási gyakoriságai
4. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenességek kialakulásának legfőbb ismert okai
5. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenességek terápiás lehetőségei
Ez összesen öt kérdés, öt adható pont előadásonként, és összesen 30 pont kurzusonként. A kurzus teljesítésére adott jegy: 20-22 pont kettes, 23-25 hármas, 26-28 négyes. Pótlás és javítás a 12. hétig lehetséges (lásd előző pont a pótlásról).

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Az összesen 6 duplaelőadásból maximum egy duplaelőadás elmulasztását lehet pótolni az alábbiak szerint. A korábbi évek más témájú előadásvideói közül ki kell választani egyet a PotePedián, megnézni, majd a kiválasztott előadás anyagának végén szereplő online kvíz elérési kódjával a kapcsolódó kvízt megcsinálni. A részleteket lásd a következő pontban a "félévközi ellenőrzések"-nél.

Vizsgakérdések

A vizsgaidőszakban nincs számonkérés.

Az adott tanévben elkészült videotananyagok a PotePediára kerülnek feltöltésre a kurzus végeztével, a 12. héten.

Az előadások végén elvégzendő kvízek kérdéskörei:

1. Az előadásban tárgyalt anatómiai nevek, szakkifejezések
2. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenességgel kapcsolatos főbb szakkifejezések
3. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenesség előfordulási gyakoriságai
4. Az előadásban tárgyalt betegség vagy klinikai állapot kialakulásának legfőbb ismert okai
5. Az előadásban tárgyalt betegség, klinikai állapot, vagy fejlődési rendellenesség terápiás lehetőségei

Összesen öt kérdés - öt adható pont előadásonként, összesen 30 pont kurzusonként. A kurzus teljesítésére adott jegy: 20-22 pont kettes, 23-25 hármas, 26-28 négyes.

A 2021. évben megtartott duplaelőadások tematikáját példaként sorolom fel:

1. Clinical Anatomy of the prostate and robotic prostatectomy - University of Cambridge, UK
2. Clinical Anatomy of lower back pain - University of Zagreb, Croatia
3. Clinical Anatomy of kidney malformations - Sapienza University, Rome, Italy
4. Clinical Anatomy of free flap reconstructive surgery - Masaryk University, Brno, Czech Republic
5. Clinical Anatomy of chest deformities - University of Pécs, Hungary

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói