Egészségfejlesztés

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 24

Praktika: 0

Seminare: 0

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOF-HPR-T
  • 2 kredit
  • Általános orvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 20

Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: ETK

Thematik

Az egészségfejlesztés nemcsak a preventív medicina, hanem a gyakorló orvos napi munkájának is szerves és elválaszthatatlan részét képezi. Hatékony intervencióval a népbetegségek jelentős hányada megelőzhető, és így betegségek előfordulási gyakorisága, illetve az azokból eredő mortalitás is csökkenthető. Kurzusunk során nemcsak az orvosi praxisban fontos és releváns információkat kívánunk átadni, hanem a szemléletformáláson túl a preventív medicina határterületeire (pl. viselkedéspszichológia, egészségpolitika) is kalauzoljuk a hallgatókat.

Vorlesungen

  • 1. Egészségdefiníciók. Az egészség összefüggései a hétköznapi értékekkel. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 2. Az egészségfejlesztés elméleti háttere. Szalutogenezis és patogenezis. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 3. Az egészségfejlesztés alapvető dokumentumai. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 4. Az egészségfejlesztés és az egészségnevelés kapcsolata, elméleti és módszertani különbségei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 5. Az egészségfejlesztés módszerei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 6. Az egészségfejlesztés eredményeinek mérése, legfontosabb mennyiségi és minőségi indikátorok. Bizonyítékokon alapuló egészségfejlesztés. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 7. Egészségfejlesztés és egészségpolitika. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 8. A Lalonde-modell. Health in all policies (HiAP). - Horváth-Sarródi Andrea
  • 9. Multiszektorialitás. Stakeholderek. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 10. Health Impact Assessment (HIA). - Horváth-Sarródi Andrea
  • 11. Közösségi egészségfejlesztés. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 12. Az egészségtervezés módszere. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 13. SWOT-analízis. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 14. Egyéni egészségterv készítése. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 15. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (iskola). - Horváth-Sarródi Andrea
  • 16. Hatékony egészségfejlesztés színtereken (munkahely). Munkahelyi egészségfejlesztés - hatástanulmányok. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 17. Health Promoting Universities. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 18. Az egészségfejlesztő egyetemek koncepciójának alkalmazási lehetőségei és aktualitásai. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 19. A mentális egészségfejlesztés módszerei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 20. Pozitív mentális egészség fejlesztése és a mentális betegségek megelőzésének lehetőségei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 21. Mentális egészségpolitika. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 22. A gyakorló orvos szerepe és lehetőségei az egészségfejlesztésben primer, szekunder és tercier prevenciós szinteken. A gyógyítók társadalomra kifejtett multiplikációs hatása. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 23. Komplex egészségfejlesztési programok. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 24. Jó gyakorlatok hazai és nemzetközi példái. - Horváth-Sarródi Andrea

Praktika

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

A Neptun-ba/Teams-be feltöltött elektronikus tananyagok.

Skript

Empfohlene Literatur

Ember I., Kiss I., Cseh K.: Népegészségügyi orvostan, Dialóg Campus, 2013.

http://www.etk.pte.hu/public/upload/files/efop343/KezikonyvAzEgeszegfejleszteshez2022net.pdf

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

-

Semesteranforderungen

lásd: Neptun MeetStreet / Teams-csoport

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Pótlási lehetőség nincs.

Prüfungsfragen

lásd: Neptun MeetStreet / Teams-csoport

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen