Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2022-2023
Lehrbeauftragte/r
-
Dr. Kiss Zsuzsanna
egyetemi adjunktus,
Orvosi Népegészségtani Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 12
Praktika: 0
Seminare: 0
Insgesamt: 12
Fachangaben
- Kode des Kurses: OGF-AFO-T
- 1 kredit
- Gyógyszerész
- Fakultatív modul
- Őszi
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 20
Erreichbar als Campus-Kurs für 20 fő számára. Campus-karok: ÁOK
Thematik
A kurzus az egyik legjobban elfogadott (és sajnos az orvostanhallgatók által is jelentős mértékben fogyasztott) egészségkárosító tényezőről, az alkoholról szól.
Az alkoholfogyasztási szokásainkat nagyon sok tényező befolyásolja. Meghatározó lehet az a mintázat, amit gyermekkorunkban megtapasztaltunk a körülöttünk lévő felnőttek körében. A személyiségtípusunk, a baráti körünk és az érvényben lévő szabályok szintén nagymértékben befolyásolják majd a döntéseinket. A túlzott alkoholfogyasztás káros hatásai élettani, anyagi és komoly társadalmi problémákhoz vezetnek.
A kurzus során megismerjük az alkoholfogyasztás epidemiológiai sajátosságait. Visszatekintünk néhány fontosabb történelmi pillanatra, melyek befolyásolták az alkoholfogyasztási szokásainkat. Kicsit részletesebben érintjük az alkohol élettani hatásait és azokat az alkoholfogyasztással összefüggésbe hozható betegségeket, amelyekre a graduális képzés során nincs lehetőség, pedig rengeteg embert érint. Az alkohol társadalmi elfogadottsága miatt különösen nehezen ismerhető fel az addikció. Ennek különböző szintjeit és azt befolyásoló tényezőkekkel is megismerkedünk a félév során.
Áttekintjük az alkoholfogyasztás kulturális hátterét, illetve szemezgetünk a különböző országok alkoholfogyasztással kapcsolatos szabályozásaiból, illetve stratégiáiból is. Mivel az alkoholaddikció kialakulása szempontjából létfontosságú az időben történő felvilágosítás, ezért a kurzus során megvitatjuk a prevenció lehetőségeit is.
Vorlesungen
- 1. Történeti áttekintés, epidemiológia. Alkoholfogyasztás a különböző kultúrákban -
- 2. Alkoholos italok típusai, alkoholfogyasztás okai, alkoholfogyasztás mértéke, szintjei (hétvégi alkoholizmus). Alkohol élettani vonatkozásai, egészségre gyakorolt hatása -
- 3. Az alkohollal összefüggésbe hozható betegségek -
- 4. Fiatalok és a nők érintettsége. Hátrányos helyzet -
- 5. Alkohol és a média. Addikció fogalma, típusai -
- 6. Alkoholfüggőség kialakulása, különböző szintjei, mérése, beavatkozás lehetőségei. Különböző személyiség- és viselkedéstípusok, tagadás, az alkoholizmus előszobái -
- 7. Stresszkezelő mechanizmusok. Anoním alkoholisták klubja (AA) (videók, szerepgyakorlatok) -
- 8. Alkoholfogyasztás szabályozása. Az Európai Unió Alkoholstratégiája -
- 9. Alkoholfogyasztást vizsgáló epidemiológia vizsgálatok eredményei. Érvényben lévő ajánlások -
- 10. Prevenció / szűrés / nehézségek. Egészségfejlesztés nehézségei, lehetőségei. Jó gyakorlatok (zéró tolerancia, különböző alapítványok). -
- 11. Hallgatói projektek prezentálása és megbeszélése -
- 12. Írásbeli vizsga -
Praktika
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
https://www.who.int/publications/cra/chapters/volume1/0959-1108.pdf
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
Teams felületre feltöltött ppt prezentációk és segédanyagok
Skript
Teams
Empfohlene Literatur
https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/403181/WHO-Harmful-use-of-alcohol-ENG.pdf
https://www.drugsandalcohol.ie/20186/1/Alcohol_Dependency.pdf
http://ssq.monallie.ca/wp-content/uploads/2017/12/refdocument-alcoholaddiction.pdf
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett
Semesteranforderungen
A kurzus teljesítésének feltétele egy önálló projektmunka elkészítése és prezentálása a kurzus során, illetve egy írásbeli teszt legalább 60%-os teljesítése. Az érdemjegy kialakítás e 2 részfeladat alapján történik.
1. A hallgatók saját projektet készítenek egy megadott témából, ezt prezentálják a kurzus során a társaiknak. Az önálló kutatómunka során a hallgató saját érdeklődési körét is bevonva információkat gyűjt és feldolgozza azokat. Ezen információkból állítja össze előadását és fejti ki véleményét, lehetőséget adva hallgatótársainak kérdésekre, hozzászólásokra. A projektmunka során a prezentáló és prezentációt hallgató diákok is sokkal mélyebb, részletesebb ismeretekre tesznek szert. A hallgatók a számukra releváns információkat építik be az előadásba, amely a kortárs hatásnak köszönhetően valószínűleg a többi diák szemszögéből is érdekes és talán sokkal maradandóbb is ezáltal.
2. A kurzuson elhangzott információk alapján írásbeli teszt.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Pótlási lehetőség nincs. Hiányzás esetén a hallgató önállóan sajátítja el az aznapi előadás anyagát a Teams felületre feltöltött ppt prezentációk és segédanyagok segítségével.
Prüfungsfragen
Teams csoport