Alkoholfogyasztás és egészség: kihívások a XXI. Században

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2022-2023

Course director

Number of hours/semester

lectures: 12 hours

practices: 0 hours

seminars: 0 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OGF-AFO-T
  • 1 kredit
  • Gyógyszerész
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 20

Available as Campus course for 20 fő számára. Campus-karok: ÁOK

Topic

A kurzus az egyik legjobban elfogadott (és sajnos az orvostanhallgatók által is jelentős mértékben fogyasztott) egészségkárosító tényezőről, az alkoholról szól.
Az alkoholfogyasztási szokásainkat nagyon sok tényező befolyásolja. Meghatározó lehet az a mintázat, amit gyermekkorunkban megtapasztaltunk a körülöttünk lévő felnőttek körében. A személyiségtípusunk, a baráti körünk és az érvényben lévő szabályok szintén nagymértékben befolyásolják majd a döntéseinket. A túlzott alkoholfogyasztás káros hatásai élettani, anyagi és komoly társadalmi problémákhoz vezetnek.
A kurzus során megismerjük az alkoholfogyasztás epidemiológiai sajátosságait. Visszatekintünk néhány fontosabb történelmi pillanatra, melyek befolyásolták az alkoholfogyasztási szokásainkat. Kicsit részletesebben érintjük az alkohol élettani hatásait és azokat az alkoholfogyasztással összefüggésbe hozható betegségeket, amelyekre a graduális képzés során nincs lehetőség, pedig rengeteg embert érint. Az alkohol társadalmi elfogadottsága miatt különösen nehezen ismerhető fel az addikció. Ennek különböző szintjeit és azt befolyásoló tényezőkekkel is megismerkedünk a félév során.
Áttekintjük az alkoholfogyasztás kulturális hátterét, illetve szemezgetünk a különböző országok alkoholfogyasztással kapcsolatos szabályozásaiból, illetve stratégiáiból is. Mivel az alkoholaddikció kialakulása szempontjából létfontosságú az időben történő felvilágosítás, ezért a kurzus során megvitatjuk a prevenció lehetőségeit is.

Lectures

  • 1. Történeti áttekintés, epidemiológia. Alkoholfogyasztás a különböző kultúrákban -
  • 2. Alkoholos italok típusai, alkoholfogyasztás okai, alkoholfogyasztás mértéke, szintjei (hétvégi alkoholizmus). Alkohol élettani vonatkozásai, egészségre gyakorolt hatása -
  • 3. Az alkohollal összefüggésbe hozható betegségek -
  • 4. Fiatalok és a nők érintettsége. Hátrányos helyzet -
  • 5. Alkohol és a média. Addikció fogalma, típusai -
  • 6. Alkoholfüggőség kialakulása, különböző szintjei, mérése, beavatkozás lehetőségei. Különböző személyiség- és viselkedéstípusok, tagadás, az alkoholizmus előszobái -
  • 7. Stresszkezelő mechanizmusok. Anoním alkoholisták klubja (AA) (videók, szerepgyakorlatok) -
  • 8. Alkoholfogyasztás szabályozása. Az Európai Unió Alkoholstratégiája -
  • 9. Alkoholfogyasztást vizsgáló epidemiológia vizsgálatok eredményei. Érvényben lévő ajánlások -
  • 10. Prevenció / szűrés / nehézségek. Egészségfejlesztés nehézségei, lehetőségei. Jó gyakorlatok (zéró tolerancia, különböző alapítványok). -
  • 11. Hallgatói projektek prezentálása és megbeszélése -
  • 12. Írásbeli vizsga -

Practices

Seminars

Reading material

Obligatory literature

https://www.who.int/publications/cra/chapters/volume1/0959-1108.pdf

Literature developed by the Department

Teams felületre feltöltött ppt prezentációk és segédanyagok

Notes

Teams

Recommended literature

https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/403181/WHO-Harmful-use-of-alcohol-ENG.pdf
https://www.drugsandalcohol.ie/20186/1/Alcohol_Dependency.pdf
http://ssq.monallie.ca/wp-content/uploads/2017/12/refdocument-alcoholaddiction.pdf

Conditions for acceptance of the semester

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Mid-term exams

A kurzus teljesítésének feltétele egy önálló projektmunka elkészítése és prezentálása a kurzus során, illetve egy írásbeli teszt legalább 60%-os teljesítése. Az érdemjegy kialakítás e 2 részfeladat alapján történik.

1. A hallgatók saját projektet készítenek egy megadott témából, ezt prezentálják a kurzus során a társaiknak. Az önálló kutatómunka során a hallgató saját érdeklődési körét is bevonva információkat gyűjt és feldolgozza azokat. Ezen információkból állítja össze előadását és fejti ki véleményét, lehetőséget adva hallgatótársainak kérdésekre, hozzászólásokra. A projektmunka során a prezentáló és prezentációt hallgató diákok is sokkal mélyebb, részletesebb ismeretekre tesznek szert. A hallgatók a számukra releváns információkat építik be az előadásba, amely a kortárs hatásnak köszönhetően valószínűleg a többi diák szemszögéből is érdekes és talán sokkal maradandóbb is ezáltal.

2. A kurzuson elhangzott információk alapján írásbeli teszt.

Making up for missed classes

Pótlási lehetőség nincs. Hiányzás esetén a hallgató önállóan sajátítja el az aznapi előadás anyagát a Teams felületre feltöltött ppt prezentációk és segédanyagok segítségével.

Exam topics/questions

Teams csoport

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars