Add el magad! - Prezentációs technikák

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2023-2024

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 16

Praktika: 8

Seminare: 0

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFE-SY1-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 10

Erreichbar als Campus-Kurs für 10 fő számára. Campus-karok: BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK

Thematik

A hallgatók előadói képességének javítása.
A kurzus célja: a hallgatók verbális, nonverbális és vizuális előadói készségének elméleti és gyakorlati fejlesztése.
A tárgy az alábbi fő szempontok alapján nyújt támpontot a hatékony közléshez:
- prezentáció szerkezete
- prezentáció dinamikája és felépítése
- előadás alaptechnikái
- meggyőzés alaptechnikái
- hallgatóság felmérése
- kérdések, ellenvetések kezelése
- verbális tartalom
- non-verbális közlés/testbeszéd
- figyelem felkeltése, fenntartása, a visszajelzések értékelése
- vizuális eszközök alkalmazása
- Diavetítés megtervezése, elkészítése
- Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek

Vorlesungen

  • 1. Mi is az a nyilvános beszéd? Arisztotelész iránymutatásai. Ethos-Pathos-Logos. Mitől lesz hatékony egy előadás? A hallgatóság felkészítése. - Dr. Szentpéteri József László
  • 2. Miért félünk a nyilvános beszédtől? Történeti áttekintés, osztályozás. Evolúciós háttér. - Dr. Szentpéteri József László
  • 3. Az első benyomás jelentősége, szakaszai, evolúciós háttere. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 4. A megkapó Cím. A hatékony közlés és segédeszközei: Idegen szavak kerülése, egyszerű mondatok, intenzív szavak, elgondolkodtatás, kérdés felvetés. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 5. Az első mondat. Az első 30 másodperc. Hatékony kezdési stratégiák: érdekes/bizarr tény, személyes történet, kérdés, eszközök használata. A hallgatóság felmérése, kontroll alatt tartása. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 6. Bevezetés A tartalom csomagolása. A figyelemfelkeltés, hatáskeltés eszközei. Az előadás fő mondanivalójának meghatározása. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 7. A figyelmi készség. A hallgatóság kihívásai, s az azokhoz való alkalmazkodás lehetőségei. - Dr. Szabó Éva
  • 8. Szemkontaktus. A hallgatóság bevonásának és a magabiztosság sugárzásának eszközei. - Dr. Szabó Éva
  • 9. Hanghordozás. Megfelelő és módszeres hangsúlyozás, intonáció, érzelmesség alkalmazása. - Dr. Szentpéteri József László
  • 10. Beszédtempó. A megfelelő beszédsebesség alkalmazása. A beszédtempó tudatos változtatásának módszertana. A retorikai szünet alkalmazásának módszertana. - Dr. Szentpéteri József László
  • 11. A Mosoly. Humor, Irónia, Önirónia. 1-3-5-7 – Egy kis számmisztika… - Dr. Szentpéteri József László
  • 12. Vizuális eszközök alkalmazása I.: Hogyan lehet segítségünkre a PSE (Picture Superiority Effect) az előadás hatékonyságának növelésében? Vizuális eszközök alkalmazása II.: A diavetítés megtervezése, elkészítése - Dr. Szentpéteri József László
  • 13. Kompozíciós irányelvek. Képek beszerzése, helyes és jogszerű használata. Animációk használata. Flipchart, tábla, laserpointer használata. Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek. - Dr. Szentpéteri József László
  • 14. El a pódiumtól! - Mozgás a térben, távolság a közönségtől. - Dr. Szentpéteri József László
  • 15. A személyes tér szabályai és törvényszerűségei az adott előadói helyzet és kulturális hatások tükrében. - Dr. Szentpéteri József László
  • 16. Testbeszéd. A nonverbális kommunikáció eszköztára. Megfelelő előadói gesztusok. A hallgatóság reakcióinak felismerése. - Dr. Szentpéteri József László

Praktika

  • 1. A figyelemfelkeltés eszközei I. Az első 30 másodperc alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 2. A figyelemfelkeltés eszközei II. A fokozás alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 3. Hatékony hangerő, artikuláció és mimika alkalmazása
  • 4. Hatékony közlést támogató előadói gesztusok
  • 5. Hallgatóság nonverbális jelzéseinek felismerése
  • 6. Előadás elemzés I.: reklámok, filmelőzetesek
  • 7. Előadás elemzés II.: TED előadások
  • 8. Előadás elemzés III.: Steve Jobs, Toastmasters előadások

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Kötelező irodalom nincs, azonban az ajánlott irodalom lista (lásd lent) mindegyike nagyon hasznos információkat nyújt a kurzus céljainak minél hatékonyabb megvalósításához.

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

A tantárgyfelvétel lezárta után a kurzust felvett hallgatók számára az előadások anyaga Microsoft PowerPoint (.ppt) formátumban elérhetővé válik.

Skript

Empfohlene Literatur

Bencédy József: Retorika – gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember – A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.
Barbara Pease & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest, 2008.
Carmine Gallo: Steve Jobs a prezentáció mestere. Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2010.
Garr, Reynolds: A meztelen előadó. Természetes és hatásos prezentáció diákkal vagy azok nélkül. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2011.
Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2004.

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Semesteranforderungen

A kurzus során minden diák kérdőívet köteles kitölteni minden egyes előadás alkalmával.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Amennyiben beszél angolul, az angol nyelvű kurzus azonos óráján való részvétel pótlásnak minősül.

Prüfungsfragen

A vizsgára jelentkezőknek egy online tesztet kell kitölteniük, melyre 30 perc áll rendelkezésükre. 20 kérdést kapnak, melyet a program egy 200 kérdésbázisból random választ ki minden egyes vizsgázónak. A tesztet további 2 alkalommal lehet megismételni.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Dr. Budán Ferenc Csaba
  • Dr. Sik Attila Gábor
  • Dr. Szabó Éva
  • Dr. Szentpéteri József László