Add el magad! - Prezentációs technikák

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2023-2024

Course director

Number of hours/semester

lectures: 16 hours

practices: 8 hours

seminars: 0 hours

total of: 24 hours

Subject data

  • Code of subject: OFE-SY1-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Elektív modul
  • Minden félévben
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 10

Available as Campus course for 10 fő számára. Campus-karok: BTK ETK KPVK GYTK KTK MK MIK TTK

Topic

A hallgatók előadói képességének javítása.
A kurzus célja: a hallgatók verbális, nonverbális és vizuális előadói készségének elméleti és gyakorlati fejlesztése.
A tárgy az alábbi fő szempontok alapján nyújt támpontot a hatékony közléshez:
- prezentáció szerkezete
- prezentáció dinamikája és felépítése
- előadás alaptechnikái
- meggyőzés alaptechnikái
- hallgatóság felmérése
- kérdések, ellenvetések kezelése
- verbális tartalom
- non-verbális közlés/testbeszéd
- figyelem felkeltése, fenntartása, a visszajelzések értékelése
- vizuális eszközök alkalmazása
- Diavetítés megtervezése, elkészítése
- Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek

Lectures

  • 1. Mi is az a nyilvános beszéd? Arisztotelész iránymutatásai. Ethos-Pathos-Logos. Mitől lesz hatékony egy előadás? A hallgatóság felkészítése. - Dr. Szentpéteri József László
  • 2. Miért félünk a nyilvános beszédtől? Történeti áttekintés, osztályozás. Evolúciós háttér. - Dr. Szentpéteri József László
  • 3. Az első benyomás jelentősége, szakaszai, evolúciós háttere. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 4. A megkapó Cím. A hatékony közlés és segédeszközei: Idegen szavak kerülése, egyszerű mondatok, intenzív szavak, elgondolkodtatás, kérdés felvetés. - Dr. Budán Ferenc Csaba
  • 5. Az első mondat. Az első 30 másodperc. Hatékony kezdési stratégiák: érdekes/bizarr tény, személyes történet, kérdés, eszközök használata. A hallgatóság felmérése, kontroll alatt tartása. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 6. Bevezetés A tartalom csomagolása. A figyelemfelkeltés, hatáskeltés eszközei. Az előadás fő mondanivalójának meghatározása. - Dr. Sik Attila Gábor
  • 7. A figyelmi készség. A hallgatóság kihívásai, s az azokhoz való alkalmazkodás lehetőségei. - Dr. Szabó Éva
  • 8. Szemkontaktus. A hallgatóság bevonásának és a magabiztosság sugárzásának eszközei. - Dr. Szabó Éva
  • 9. Hanghordozás. Megfelelő és módszeres hangsúlyozás, intonáció, érzelmesség alkalmazása. - Dr. Szentpéteri József László
  • 10. Beszédtempó. A megfelelő beszédsebesség alkalmazása. A beszédtempó tudatos változtatásának módszertana. A retorikai szünet alkalmazásának módszertana. - Dr. Szentpéteri József László
  • 11. A Mosoly. Humor, Irónia, Önirónia. 1-3-5-7 – Egy kis számmisztika… - Dr. Szentpéteri József László
  • 12. Vizuális eszközök alkalmazása I.: Hogyan lehet segítségünkre a PSE (Picture Superiority Effect) az előadás hatékonyságának növelésében? Vizuális eszközök alkalmazása II.: A diavetítés megtervezése, elkészítése - Dr. Szentpéteri József László
  • 13. Kompozíciós irányelvek. Képek beszerzése, helyes és jogszerű használata. Animációk használata. Flipchart, tábla, laserpointer használata. Diagramok, grafikák készítésére vonatkozó irányelvek. - Dr. Szentpéteri József László
  • 14. El a pódiumtól! - Mozgás a térben, távolság a közönségtől. - Dr. Szentpéteri József László
  • 15. A személyes tér szabályai és törvényszerűségei az adott előadói helyzet és kulturális hatások tükrében. - Dr. Szentpéteri József László
  • 16. Testbeszéd. A nonverbális kommunikáció eszköztára. Megfelelő előadói gesztusok. A hallgatóság reakcióinak felismerése. - Dr. Szentpéteri József László

Practices

  • 1. A figyelemfelkeltés eszközei I. Az első 30 másodperc alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 2. A figyelemfelkeltés eszközei II. A fokozás alkalmazása különböző előadói műfajokban
  • 3. Hatékony hangerő, artikuláció és mimika alkalmazása
  • 4. Hatékony közlést támogató előadói gesztusok
  • 5. Hallgatóság nonverbális jelzéseinek felismerése
  • 6. Előadás elemzés I.: reklámok, filmelőzetesek
  • 7. Előadás elemzés II.: TED előadások
  • 8. Előadás elemzés III.: Steve Jobs, Toastmasters előadások

Seminars

Reading material

Obligatory literature

Kötelező irodalom nincs, azonban az ajánlott irodalom lista (lásd lent) mindegyike nagyon hasznos információkat nyújt a kurzus céljainak minél hatékonyabb megvalósításához.

Literature developed by the Department

A tantárgyfelvétel lezárta után a kurzust felvett hallgatók számára az előadások anyaga Microsoft PowerPoint (.ppt) formátumban elérhetővé válik.

Notes

Recommended literature

Bencédy József: Retorika – gyakorlati útmutató. Az ékesszólás kiskönyvtára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2010.
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember – A nonverbális kommunikáció eszköztára. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2011.
Montágh Imre: Tiszta beszéd. Holnap Kiadó, 2011.
Barbara Pease & Allan Pease: A testbeszéd enciklopédiája. Park Kiadó, Budapest, 2008.
Carmine Gallo: Steve Jobs a prezentáció mestere. Hogyan legyünk őrülten hatásos előadók. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2010.
Garr, Reynolds: A meztelen előadó. Természetes és hatásos prezentáció diákkal vagy azok nélkül. HVG kiadó Zrt., Budapest, 2011.
Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása. Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest, 2004.

Conditions for acceptance of the semester

Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett

Mid-term exams

A kurzus során minden diák kérdőívet köteles kitölteni minden egyes előadás alkalmával.

Making up for missed classes

Amennyiben beszél angolul, az angol nyelvű kurzus azonos óráján való részvétel pótlásnak minősül.

Exam topics/questions

A vizsgára jelentkezőknek egy online tesztet kell kitölteniük, melyre 30 perc áll rendelkezésükre. 20 kérdést kapnak, melyet a program egy 200 kérdésbázisból random választ ki minden egyes vizsgázónak. A tesztet további 2 alkalommal lehet megismételni.

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars

  • Dr. Budán Ferenc Csaba
  • Dr. Sik Attila Gábor
  • Dr. Szabó Éva
  • Dr. Szentpéteri József László