Empatikus és asszertív kommunikáció a klinikai gyakorlatban

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 0

Praktika: 0

Seminare: 24

Insgesamt: 24

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFF-N87-T
  • 2 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 20

Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: ÁOK

Thematik

Az empátia szerepe a gyógyítás folyamatában egyre jelentősebb az utóbbi években. Számos kutatás alátámasztotta, hogy az empátia fejlesztésével a gyógyítás is hatékonyabbá válik. Bizonyítottan eredményes hatása van az empátia fejlesztési gyakorlatoknak a következőkben: hatékonyabbá válik a terápia, növeli a beteg elégedettségét és javítja közérzetét, csökkenti a műhibaperek lehetőségének kockázatát és az orvosok kiégését. A tantárgy célja az empatikus és asszertív kommunikációs készségek fejlesztése a félév során. Az elméleti bevezetőben tanultak felhasználásával orvos-beteg szituációk gyakorlása történik a szemináriumokon. A gyakorlás során a pszichológiai és nyelvészeti háttér kiváló szakmai segítséget biztosít a hallgatóknak, hogy a nehezebb, megterhelőbb szituációkat is biztonsággal tudják irányítani és megfelelő empátiával és asszertivitással tudják megoldani az orvos-beteg helyzetekben előforduló konfliktusokat, problémákat. A szakmai kontroll két síkja: pszichológia és alkalmazott nyelvészet.

Vorlesungen

Praktika

Seminare

  • 1. Az empátia elméleti háttere
  • 2. Az empátia szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
  • 3. Az empátia nyelvi eszközei
  • 4. Verbális és nonverbális empatikus kommunikáció
  • 5. Az asszertivitás elmélete
  • 6. Az asszertivitás szerepe, fontossága az orvosi kommunikációban
  • 7. Asszertív kommunikáció
  • 8. Érzések asszertív kezelése, asszertív-passzív-agresszív viselkedésmódok
  • 9. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • ...
  • 10. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 11. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 12. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: meggyőzés (gyakorlat)
  • 13. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
  • 14. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: ellenállás (gyakorlat)
  • 15. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • ...
  • 16. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 17. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 18. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: rossz hír közlése (gyakorlat)
  • 19. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
  • 20. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: kritika, hibáztatás kezelése (gyakorlat)
  • 21. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
  • 22. Empatikus és asszertív kommunikáció a gyakorlatban: vélemények ütközése (gyakorlat)
  • 23. Értékelés
  • 24. Értékelés

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

Hallgatói jegyzet

Skript

Empfohlene Literatur

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

A szimulációs gyakorlatokon részvétel.

Semesteranforderungen

Gyakorlati szituációk és írásbeli elemzés

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

A kurzus vezetője esetenként határozza meg.

Prüfungsfragen

Számonkérés módja: a szemináriumokon, gyakorlati szituációkban aktív részvétel.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Eklicsné Lepenye Katalin
  • Szalai-Szolcsányi Judit