A betegközpontú diagnózisközlés szaknyelvi vonatkozási a gyakorlatban

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2022-2023

Lehrbeauftragte/r

  • Hambuchné Dr. Kőhalmi Anikó

    egyetemi adjunktus,
    Egészségügyi Nyelvi és Kommunikációs Intézet

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 3

Praktika: 0

Seminare: 9

Insgesamt: 12

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OOF-N80-T
  • 1 kredit
  • Általános orvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

OOP-BPR-T teljesített

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 3 – max. 15

Thematik

A tárgy célja a hallgatók szaknyelvi és kommunikáció-stratégiai felkészítése az orvosi gyakorlat során előforduló, szaknyelvi kódváltást igénylő nyelvi helyzetek (elsősorban diagnózissal és terápiával kapcsolatos orvos-beteg párbeszéd) betegközpontú és hatékony megoldására. Autentikus és anonimizált klinikai leletek alapján előzetesen e célra kiképzett laikus betegek (valamint szaknyelvi demonstrátor hallgatók) segítségével diagnózisközlés és terápia ismertetésének gyakorlása. Felsőbbéves hallgatóknak szánt, blokkokban oktatott tárgy, amely az eddig megtanult készségek szintetizálására és gyakorlati alkalmazására fókuszál szimulált beszélgetések formájában.

Vorlesungen

  • 1. A betegtájékoztatás (diagnózis- és terápiaközlés) során szükséges kódváltás terminológiai vonatkozásai - Dr. Fogarasi-Nuber Katalin
  • 2. Interakcionális nyelvészeti stratégiák az orvos-beteg kommunikációban diagnózisközlés és terápiás döntéshozatal során - Dr. Kránicz Rita Márta
  • 3. Szubjektív betegségteóriák az orvos-beteg konzultációkban - Hambuchné Dr. Kőhalmi Anikó

Praktika

Seminare

  • 4. Szív-érrendszeri betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (angina pectoris, arrhythmia, hypertonia, infarctus myocardialis, varicostas); Aktív figyelem (Nyitott kérdések, parafrazálás, pontosítás, összefoglalás, tükrözés)
  • 5. Szív-érrendszeri betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (angina pectoris, arrhythmia, hypertonia, infarctus myocardialis, varicostas); Aktív figyelem (Nyitott kérdések, parafrazálás, pontosítás, összefoglalás, tükrözés)
  • 6. Légzőszervi megbetegedésekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (COPD, asthma bronchiale, carcinoma pulmonis, tuberculosis, emphysema); Aktív figyelem: beteg szubjektív betegségteóriái, betegre szabott információ közvetítés (laikus és professzionális nyelvhasználat)
  • 7. Légzőszervi megbetegedésekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (COPD, asthma bronchiale, carcinoma pulmonis, tuberculosis, emphysema); Aktív figyelem: beteg szubjektív betegségteóriái, betegre szabott információ közvetítés (laikus és professzionális nyelvhasználat)
  • 8. Gasztroenterológiai betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (reflux gastroesophagelais (GERD), ulcus pepticum, colitis ulcerosa, M. Crohn seu ileitis terminalis, nodi haemorrhoidales); Páciensközpontú beszélgetésvezetés, informed consent, elfogadás, megnyugtatás, kooperáció elérése
  • 9. Gasztroenterológiai betegségekkel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (reflux gastroesophagelais (GERD), ulcus pepticum, colitis ulcerosa, M. Crohn seu ileitis terminalis, nodi haemorrhoidales); Páciensközpontú beszélgetésvezetés, informed consent, elfogadás, megnyugtatás, kooperáció elérése
  • 10. Vér- és nyirokrendszer megbetegedéseivel kapcsolatos diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések (thrombophilia, mononucleosis, anaemia perniciosa, lymphoma, leukaemia acuta/chronica, haemophilia); Dialógikus szimmetria megteremtése a konzultáció során, közös döntéshozatal
  • 11. Hallgatói önálló diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések laikus szimulációs betegekkel: értékelés
  • 12. Hallgatói önálló diagnózisra és terápiára irányuló beszélgetések laikus szimulációs betegekkel: értékelés

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

Skript

Oktatók által írt jegyzet

Empfohlene Literatur

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Legfeljebb 25 % hiányzás megengedett

Semesteranforderungen

Oktatóval történő egyeztetés alapján

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

Írásbeli dolgozat vagy szóbeli beszámoló oktatóval történő egyeztetés alapján.

Prüfungsfragen

Gyakorlati vizsga: szimulációs beteggel folytatott konzultáció.
Értékelé:s szimulációs beteg feedback, megfigyelői feedback és oktatói feedback alapján.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Dr. Fogarasi-Nuber Katalin
  • Dr. Kránicz Rita Márta
  • Dr. Sárkányné Dr. Lőrinc Anita
  • Halász Renáta
  • Hambuchné Dr. Kőhalmi Anikó