Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2019-2020
Lehrbeauftragte/r
-
Dr. Lénárd László I
emeritus professzor,
Élettani Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 12
Praktika: 0
Seminare: 0
Insgesamt: 12
Fachangaben
- Kode des Kurses: OFE-EHS-T
- 1 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Őszi
OFA-BZ2-T teljesített , OFA-MF2-T teljesített
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 25
Thematik
A tantárgy a legújabb kutatási eredmények alapján, fiziológiai és patofiziológiai mechanizmusok ismertetése révén, kellő előkészítést ad a megfelelő klinikai tárgyak elsajátításához.
A tantárgy az éhség, szomjúság és só-éhség, valamint a testsúlyszabályozás perifériás idegi és humorális, valamint központi idegrendszeri szabályozó folyamatait írja le. Ismertetésre kerül a perifériás és centrális glukóz-monitorozó rendszer, a gastrointestinális peptid-hormonok jelentősége és a folyadékfelvétel perifériás és centrális szabályozása. A testsúlyszabályozás hormonális vonatkozásai, valamint patológiás mechanizmusok tárgyalása a későbbi klinikai tárgyak gyakorlati elsajátítását alapozza meg.
Vorlesungen
- 1. Alapfogalmak: kalória szükséglet, energiafogyasztás, a táplálék- és folyadékfelvétel, valamint a testsúly mérése, testtömeg index. Testsúlygörbék különböző életkorokban. - Dr. Lénárd László Csaba
- 2. A testsúlyszabályozás perifériás és centrális mechanizmusai. - Dr. Lénárd László Csaba
- 3. Endokrin mechanizmusok: különböző hormonok szerepe a testsúly szabályozásában. - Dr. Lénárd László Csaba
- 4. Testsúlyvesztés, alacsony testsúly, elhízás. Az elhízás hosszútávú következményei. - Dr. Lénárd László Csaba
- 5. Éhség és jóllakottság. Motivációs mechanizmusok. - Dr. Lénárd László Csaba
- 6. A hypothalamikus kettős-központ teória. A limbikus rendszer szerepe az éhség és jóllakottság szabályozásában. - Dr. Lénárd László Csaba
- 7. Perifériás glukóz- szignál. A centrális glukóz monitorozó rendszer. - Dr. Lénárd László Csaba
- 8. Táplálékkal jutalmazott tanulás. A megerősítés szerepe. Averzív tanulás, a kondicionált íz-averzió szerepe a táplálkozási szokásokban. - Dr. Lénárd László Csaba
- 9. A táplálék látványa, szaga, íze és textúrája, valamint ezek detekciója a limbikus rendszerben. A monoaminok szerepe a táplálékfelvétel szabályozásában. A táplálékkal jutalmazott tanulás és az addiktív magatartás hasonlóságai. A dopamin és neuropeptidek jelentősége. - Dr. Lénárd László Csaba
- 10. Orexigén és anorexigén neuropeptidek. - Dr. Lénárd László Csaba
- 11. A központi angiotenzinergiás rendszer szerepe az ivási magatartásban és a só-vízháztartás szabályozásában. - Dr. Lénárd László Csaba
- 12. Gyermekkori elhízás és kognitív folyamatok. Anorexia nervosa, bulimia és evési rohamok. Az állatkísérletek klinikai vonatkozásai. - Dr. Lénárd László Csaba
Praktika
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
Az előadások anyaga
Skript
Empfohlene Literatur
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
Maximális hiányzás: a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatnak megfelelően.
Semesteranforderungen
Írásbeli számonkérés.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
-
Prüfungsfragen
Az előadások anyaga