Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025
Lehrbeauftragte/r
-
Ollmann Tamás
adjunktus,
Bőr-, Nemikórtani és Onkodermatológiai Klinika -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 24
Praktika: 0
Seminare: 0
Insgesamt: 24
Fachangaben
- Kode des Kurses: OOE-HL2-T
- 2 kredit
- Általános orvos
- Elektív modul
- Tavaszi
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 200
Thematik
A törzsanyaghoz nem tartozó élettani ismeretek elsajátítása és alkalmazása életszerű példákon, illetve esettanulmányokon. Ez az élettan alaposabb megértését szolgálja érdeklődők számára, kiegészítve a törzsanyagban elhangzó ismereteket. Ez a klinikai gyakorlatban és/vagy a tudományos kutatásban szükséges problémamegoldó gondolkodásmód elsajátításához, továbbá az élettanra épülő tantárgyak (kórélettan, gyógyszerhatástan) megértéséhez is nagy segítséget nyújthat. A kurzus fogorvos- és gyógyszerészhallgatók számára is hasznos lehet, hiszen számos téma kapcsán fogászati és gyógyszerészeti vonatkozások is előkerülnek. A kurzus a tényeken alapuló orvoslás gyakorlatban való alkalmazásához, és az (olykor ellentmondásos) szakirodalomban és szakmai protokollokban való eligazodáshoz is segítséget nyújt. A 2. félév az endokrin rendszer, az idegrendszer és az érzékszervek működésének mélyebb megértését segíti elő.
Vorlesungen
- 1. Bevezetés. A hormonális szabályozás. Hypothalamo-hypophysealis rendszer. Miért fontos az egyensúly? - Ollmann Tamás
- 2. Mellékvesekéreg. Az eszméletlen cushingoid beteg esete. - Ollmann Tamás
- 3. Mellékvesevelő. A vegetatív idegrendszer. A beteg, akit túl sok stressz ért. - Ollmann Tamás
- 4. Nemi hormonok (bevezetés). Férfi nemi működések. Szexuális magatartás szabályozása. Az átlagostól való eltérések. - Ollmann Tamás
- 5. Női nemi működések. Szülés. A fiatal hölgy rejtélyes tünetei. - Ollmann Tamás
- 6. Pajzsmirigy. A hiperaktív gyerek esete. - Ollmann Tamás
- 7. Kalcium és foszfát. A csont élettana. Az izomgörcsös beteg esete. - Ollmann Tamás
- 8. Vércukorszint és cukorbetegség. Mire figyeljünk? - Ollmann Tamás
- 9. Az idegrendszer általános jellemzői. Neuronok és vizsgálatuk. Mesterséges modellek. Csak egy neuronhálózat vagyunk? - Ollmann Tamás
- 10. Gerincvelő. Reflexek. - Ollmann Tamás
- 11. Perifériás ideg és vizsgálata. - Ollmann Tamás
- 12. A szomatoszenzoros rendszer. Hogy csillapítható a fájdalom? - Ollmann Tamás
- 13. Piramispálya. A dekortikációtól a spinális sokkig. A stroke-os beteg esete. - Ollmann Tamás
- 14. Extrapiramidális rendszer. Parkinson vagy nem? A kisagy és a részegség. Sztereotaxikus technika. Mély agyi stimuláció. A neurológiai vizsgálat értékelésének nehézségei. - Ollmann Tamás
- 15. A szem. Optika. A homályosan látó beteg esete. - Ollmann Tamás
- 16. Retina és a látópálya. A beteg látótérkiesésének értékelése. - Ollmann Tamás
- 17. A fül. A szédülő beteg esete. - Ollmann Tamás
- 18. Szaglás, ízlelés. A beteg, aki nem érzi a szagokat. - Ollmann Tamás
- 19. EEG. Az ügyeletes orvos epilepsziás rohama. Alvás. Fényszennyezés. - Ollmann Tamás
- 20. Hypothalamus. A táplálékfelvétel szabályozása. - Ollmann Tamás
- 21. Limbikus rendszer. Motiváció. Monoaminok. Az érzelmek. Játék és szenvedély. - Ollmann Tamás
- 22. Tanulás és memória. Az amnéziás beteg esete. - Ollmann Tamás
- 23. Agykérgi funkciók. Agykutatás: a rágcsálótól az emberig. Káros szenvedélyek. A klinikus, a tudományos kutató és az oktató élete. - Ollmann Tamás
- 24. Az orvos tevékenysége a beteg és a hozzátartozó oldaláról. Komplex esettanulmány. - Ollmann Tamás
Praktika
Seminare
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
A diasort a hallgatók megkapják (PotePedia).
Skript
Empfohlene Literatur
Bálint Péter: Orvosi élettan I-II (1986)
Fonyó: Az orvosi élettan tankönyve
angol nyelven:
Costanzo: Physiology Cases and Problems (Board Review Series)
Carroll: Problem-Based Physiology
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
jelenlét az órák 75%-án, esettanulmány leadása
Semesteranforderungen
Esetleírás készítése, online teszt.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Nem szükséges, de másik nyelven van rá lehetőség.
Prüfungsfragen
A témakörök megegyeznek az előadások témájával.