Data
Official data in SubjectManager for the following academic year: 2024-2025
Course director
-
Marek Erika Mária
docens,
Orvosi Népegészségtani Intézet -
Number of hours/semester
lectures: 12 hours
practices: 0 hours
seminars: 0 hours
total of: 12 hours
Subject data
- Code of subject: OOF-GLE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
-
Course headcount limitations
min. 5 – max. 16
Available as Campus course for . Campus-karok: ETK
Topic
Az egészség szociális meghatározói tényezői (Social Determinants of Health, SDHs), különösen a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek nagymértékben befolyásolják mind ez egyének, mind a közösségek egészségi állapotát és egészségügyi ellátáshoz való hozzáférését, mindezeken keresztül egészség-egyenlőtlenségekhez vezetnek világszerte. A kurzus célja felhívni az orvostanhallgatók figyelmét ezen különbségek fennállására, okaira és hatásaira, valamint megmutatni szerepüket és lehetőségeiket az egészség-egyenlőtlenségek csökkentésében, mint jövőbeli orvosok. A kurzus további célja, hogy erősítse a hallgatók nyitott, széles látókörű szemléletét és empatikus hozzáállását a közelmúlt és jelen globális egészségügyi kihívásainak globális megközelítéséhez.
Lectures
- 1. A globális egészség alapjai (alapfogalmak, a globális egészségügy legfontosabb kihívásai, stb.). Az egészség, mint alapvető emberi jog. Különösen veszélyeztetett populációk. - Marek Erika Mária
- 2. Az egészség szociális meghatározói (SDH) és szociális kockázati tényezők. Az (egészség-)egyenlőtlenségek globális indikátorai. Az egészség-egyenlőtlenségek csökkentése társadalmi és egyéni szinten. - Marek Erika Mária
- 3. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (SDGs). A globális egészségügyi programok, kezdeményezések fő szereplői: nemzetközi (pl. ENSZ, WHO, CDC, ECDC, stb.). A legjelentősebb és legismertebb globális egészségfejlesztési programok (Global Health Initiatives, GHIs), pl. WHO Health Emergencies, The Global Fund to fight AIDS, tuberculosis and malaria, stb. - Marek Erika Mária
- 4. Globális egészségügyi kihívások 1. Pandémiák. Nagy világjárványok és kisebb helyi járványkitörések történelmi áttekintése, tanulságai és hatásaik a közegészségügy fejlődésére: a pestistől a Covid-19-ig (beleértve: spanyolnátha, Ebola, HIV, SARS, MERS, stb. járványokat). - Katz Zoltán
- 5. Globális együttműködés a járványok elleni küzdelemben: tudományos kutatási eredmények nemzetközi megosztása, vakcinák, gyógyszerek közös fejlesztése és új célokra való felhasználása (repurposing). Jövőbeni kutatási, együttműködési irányok. - Katz Zoltán
- 6. Globális egészségügyi kihívások 2. Természeti katasztrófák (földrengés, szökőár, stb.), ember által okozott katasztrófák (pl. Csernobil, vörösiszap-katasztrófa, stb.), és más komplex humanitárius krízishelyzetek. Esettanulmányok. - Marek Erika Mária
- 7. Globális egészségügyi kihívások 3. Fennálló fegyveres konfliktusok és következményeik az egészségügyi ellátórendszerekre, valamint az egyének és a közösségek egészségére. Humanitárius segítségnyújtás: helyi és globális kezdeményezések a háborúk és katasztrófák menekültjeinek támogatására. - Marek Erika Mária
- 8. Környezeti egészség: a klímaváltozás globális és lokális hatásai az egészségre, a globális felmelegedés hatásai a fertőző betegségek terjedésére (pl. vektorok által terjesztett fertőzések). Klíma-migráció: háttere és következményei (környezetszennyezés, elsivatagosodás, termőföldek degradációja, éhínség, stb.). - Marek Erika Mária
- 9. Táplálkozással, tápláltsággal és élelmiszer-ellátással kapcsolatos globális egyenlőtlenségek: alultápláltság kontra elhízás. Globális különbségek és azok egészségügyi következményei. Közösségek, veszélyeztetett populációk táplálkozásának, tápláltsági állapotának javítását, ill. az éhezés felszámolását célzó egészségfejlesztési programok. - Marek Erika Mária
- 10. Életmódbeli tényezők és globális egészség: a ’modern, nyugati életforma’ hatásai az egészségre: stressz, ’fast food’, ülő életmód és függőségek (munka, net, alkohol és drogok, stb.). A megelőzés globálisan különböző megközelítési formái: jó gyakorlatok, példák a nagyvilágból. - Marek Erika Mária
- 11. Kulturális és vallási különbségek és egészség: hagyományok, hiedelmek, előírások és különböző nézetek: a tradicionális gyógyítók szerepe az egyes kultúrákban, bizalom és bizalmatlanság a nyugati orvoslásban, és a nők helyzete a különböző társadalmakban (nemi szerepek és egyenlőtlenségek). - Marek Erika Mária
- 12. Záróteszt - Marek Erika Mária
Practices
Seminars
Reading material
Obligatory literature
Literature developed by the Department
Az órák diasorait és egyéb oktatási segédanyagokat a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk a Teams és a POTEPedia felületén egyaránt.
Notes
Recommended literature
Orosz Éva – Kollányi Zsófia. Egészségi állapot, egészség-egyenlőtlenségek nemzetközi összehasonlításban. https://www.tarki.hu/hu/publications/SR/2016/16orosz.pdf
Horváth, Valéria. (2018). Minek nevezzelek: klímamenekült vagy klímamigráns? https://www.researchgate.net/publication/329103873_Minek_nevezzelek_klimamenekult_vagy_klimamigrans
Richard L. Skolnik: Global Health 101., third edition. Jones and Barlett Learning, 2016. US. ISBN 978-1-284-05054-7
ECDC technical document. Climate change and communicable diseases in the EU Member States. Handbook for national vulnerability, impact and adaptation assessments https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/publications/Publications/1003_TED_handbook_climatechange.pdf
Conditions for acceptance of the semester
A félév elfogadásának feltétele az órákon való aktív részvétel (min. 85%) és a félévzáró teszt sikeres teljesítése.
Mid-term exams
Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján az utolsó órán.
Making up for missed classes
Tárgyfelelőssel történő előzetes megbeszélés szerint.
Exam topics/questions
Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján.