Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Marek Erika Mária
docens,
Orvosi Népegészségtani Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 12 óra
gyakorlat: 0 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOF-GLE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 16 fő
Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ETK
Tematika
Az egészség szociális meghatározói tényezői (Social Determinants of Health, SDHs), különösen a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek nagymértékben befolyásolják mind ez egyének, mind a közösségek egészségi állapotát és egészségügyi ellátáshoz való hozzáférését, mindezeken keresztül egészség-egyenlőtlenségekhez vezetnek világszerte. A kurzus célja felhívni az orvostanhallgatók figyelmét ezen különbségek fennállására, okaira és hatásaira, valamint megmutatni szerepüket és lehetőségeiket az egészség-egyenlőtlenségek csökkentésében, mint jövőbeli orvosok. A kurzus további célja, hogy erősítse a hallgatók nyitott, széles látókörű szemléletét és empatikus hozzáállását a közelmúlt és jelen globális egészségügyi kihívásainak globális megközelítéséhez.
Előadások
- 1. A globális egészség alapjai (alapfogalmak, a globális egészségügy legfontosabb kihívásai, stb.). Az egészség, mint alapvető emberi jog. Különösen veszélyeztetett populációk. - Marek Erika Mária
- 2. Az egészség szociális meghatározói (SDH) és szociális kockázati tényezők. Az (egészség-)egyenlőtlenségek globális indikátorai. Az egészség-egyenlőtlenségek csökkentése társadalmi és egyéni szinten. - Marek Erika Mária
- 3. Az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljai (SDGs). A globális egészségügyi programok, kezdeményezések fő szereplői: nemzetközi (pl. ENSZ, WHO, CDC, ECDC, stb.). A legjelentősebb és legismertebb globális egészségfejlesztési programok (Global Health Initiatives, GHIs), pl. WHO Health Emergencies, The Global Fund to fight AIDS, tuberculosis and malaria, stb. - Marek Erika Mária
- 4. Globális egészségügyi kihívások 1. Pandémiák. Nagy világjárványok és kisebb helyi járványkitörések történelmi áttekintése, tanulságai és hatásaik a közegészségügy fejlődésére: a pestistől a Covid-19-ig (beleértve: spanyolnátha, Ebola, HIV, SARS, MERS, stb. járványokat). - Katz Zoltán
- 5. Globális együttműködés a járványok elleni küzdelemben: tudományos kutatási eredmények nemzetközi megosztása, vakcinák, gyógyszerek közös fejlesztése és új célokra való felhasználása (repurposing). Jövőbeni kutatási, együttműködési irányok. - Katz Zoltán
- 6. Globális egészségügyi kihívások 2. Természeti katasztrófák (földrengés, szökőár, stb.), ember által okozott katasztrófák (pl. Csernobil, vörösiszap-katasztrófa, stb.), és más komplex humanitárius krízishelyzetek. Esettanulmányok. - Marek Erika Mária
- 7. Globális egészségügyi kihívások 3. Fennálló fegyveres konfliktusok és következményeik az egészségügyi ellátórendszerekre, valamint az egyének és a közösségek egészségére. Humanitárius segítségnyújtás: helyi és globális kezdeményezések a háborúk és katasztrófák menekültjeinek támogatására. - Marek Erika Mária
- 8. Környezeti egészség: a klímaváltozás globális és lokális hatásai az egészségre, a globális felmelegedés hatásai a fertőző betegségek terjedésére (pl. vektorok által terjesztett fertőzések). Klíma-migráció: háttere és következményei (környezetszennyezés, elsivatagosodás, termőföldek degradációja, éhínség, stb.). - Marek Erika Mária
- 9. Táplálkozással, tápláltsággal és élelmiszer-ellátással kapcsolatos globális egyenlőtlenségek: alultápláltság kontra elhízás. Globális különbségek és azok egészségügyi következményei. Közösségek, veszélyeztetett populációk táplálkozásának, tápláltsági állapotának javítását, ill. az éhezés felszámolását célzó egészségfejlesztési programok. - Marek Erika Mária
- 10. Életmódbeli tényezők és globális egészség: a ’modern, nyugati életforma’ hatásai az egészségre: stressz, ’fast food’, ülő életmód és függőségek (munka, net, alkohol és drogok, stb.). A megelőzés globálisan különböző megközelítési formái: jó gyakorlatok, példák a nagyvilágból. - Marek Erika Mária
- 11. Kulturális és vallási különbségek és egészség: hagyományok, hiedelmek, előírások és különböző nézetek: a tradicionális gyógyítók szerepe az egyes kultúrákban, bizalom és bizalmatlanság a nyugati orvoslásban, és a nők helyzete a különböző társadalmakban (nemi szerepek és egyenlőtlenségek). - Marek Erika Mária
- 12. Záróteszt - Marek Erika Mária
Gyakorlatok
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
Az órák diasorait és egyéb oktatási segédanyagokat a hallgatók rendelkezésére bocsátjuk a Teams és a POTEPedia felületén egyaránt.
Jegyzet
Ajánlott irodalom
Orosz Éva – Kollányi Zsófia. Egészségi állapot, egészség-egyenlőtlenségek nemzetközi összehasonlításban. https://www.tarki.hu/hu/publications/SR/2016/16orosz.pdf
Horváth, Valéria. (2018). Minek nevezzelek: klímamenekült vagy klímamigráns? https://www.researchgate.net/publication/329103873_Minek_nevezzelek_klimamenekult_vagy_klimamigrans
Richard L. Skolnik: Global Health 101., third edition. Jones and Barlett Learning, 2016. US. ISBN 978-1-284-05054-7
ECDC technical document. Climate change and communicable diseases in the EU Member States. Handbook for national vulnerability, impact and adaptation assessments https://www.ecdc.europa.eu/sites/default/files/media/en/publications/Publications/1003_TED_handbook_climatechange.pdf
A félév elfogadásának feltételei
A félév elfogadásának feltétele az órákon való aktív részvétel (min. 85%) és a félévzáró teszt sikeres teljesítése.
Félévközi ellenőrzések
Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján az utolsó órán.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Tárgyfelelőssel történő előzetes megbeszélés szerint.
Vizsgakérdések
Írásbeli teszt az ajánlott irodalom és az előadások alapján.