Mentális egészségfejlesztés

Data

Official data in SubjectManager for the following academic year: 2024-2025

Course director

Number of hours/semester

lectures: 12 hours

practices: 0 hours

seminars: 0 hours

total of: 12 hours

Subject data

  • Code of subject: OFF-MEF-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Prerequisites:

-

Course headcount limitations

min. 5 – max. 15

Topic

A mentális és a szomatikus egészség egymással szoros, kölcsönös kapcsolatban van. Az általános orvosi gondolkodásban azonban még mindig alacsony prioritást élvez és gyakran háttérbe szorul a mentális egészséget befolyásoló tényezők figyelembevétele. A kurzus résztvevői nemcsak a szóban forgó téma elméleti hátteréről, de a gyakorlatban is alkalmazható hatékony módszerekről is képet kapnak. Célunk, hogy a kurzuson megismert összefüggések és módszerek segítségével a résztvevő hallgatók szakmai hatékonysága, és magánéletük megélt minősége is jelentős mértékben javuljon.

Lectures

  • 1. A mentális egészség definíciói, értelmezése, dimenziói. Mentális egészséggel kapcsolatos attitűdök, kulturális eltérések. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 2. A mentális egészséget védő és romboló tényezők populációs szinten. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 3. Sikeres programok a mentális egészségfejlesztésben. Hazai és nemzetközi példák. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 4. A mentális egészséget védő és romboló tényezők egyéni szinten. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 5. Tanult tehetetlenség és anómia. A "szűrő", amelyen keresztül a világot látjuk; és az ezt módosító tényezők. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 6. Önismeret. Az önismeret eszközei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 7. Énkép, énideál, önértékelés. Érzelmi intelligencia. Reziliencia. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 8. Személyiségelméletek, személyiségfejlődés. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 9. A pozitív mentális egészség fejlesztése, személyiségfejlesztés módszerei - hitek és tévhitek a populáris módszerekkel kapcsolatban. Humanisztikus pszichológia. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 10. A stressz mint élettani folyamat. A stresszkezelés módszerei. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 11. A fizikai aktivitás szerepe a stressz kezelésében. Relaxációs módszerek élettani hatásai. - Horváth-Sarródi Andrea
  • 12. Kihez fordulhatunk probléma esetén? Mentális segítő hivatások; kompetenciák és határterületek. - Horváth-Sarródi Andrea

Practices

Seminars

Reading material

Obligatory literature

Literature developed by the Department

lásd: Neptun MeetStreet

Notes

Recommended literature

Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice: summary report / a report from the World Health Organization, Department of Mental Health and Substance Abuse in collaboration with th e Victorian Health Promotion Foundation (VicHealth and the University of Melbourne. WHO 2004. http://www.who.int/mental_health/evidence/en/promoting_mhh.pdf

Prevention of mental disorders: effective interventions and policy options. szerk.: Hosman C, Jané-Llopos E, Saxena S, 2005. Oxford, Oxford University Press

Bagdy Emőke: Bízz magadban, Kulcslyuk Kiadó, 2014.

Marshall B. Rosenberg (1999): A szavak ablakok vagy falak - Erőszakmentes kommunikáció

Eric Berne: Emberi játszmák. Budapest, Háttér Kiadó

Conditions for acceptance of the semester

.

Mid-term exams

lásd: Neptun MeetStreet

Making up for missed classes

nincs ilyen lehetőség

Exam topics/questions

lásd: Neptun MeetStreet

Examiners

Instructor / tutor of practices and seminars