Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Kulcsár Győző Kornél
adjunktus,
Gyógyszerészi Kémiai Intézet
Óraszámok/félév
előadás: 0 óra
gyakorlat: 42 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 42 óra
Tárgyadatok
- Kód: OGA-L1G-T
- 3 kredit
- Gyógyszerész
- Alapozó modul
- Tavaszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 65 fő
Tematika
Jelen tantárgy egyik legfőbb feladata szerint analitikai gondolkodásra ösztönzi a résztvevőket. Ez a fajta gondolkodási mód elengedhetetlen a gyógyszeranalízis, a gyógyszertechnológia és a gyógyszerészi kémia későbbi elsajátításához. A feladatok és célok megvalósítása érdekében hallgatóink megtanulják a kvalitatív kémiai analízis keretein belül a különböző kémiai reakciók alkalmazását, kivitelezésük feltételeinek felmérését, a velük kapcsolatos számítási módszereket és lehetőségeket. Mindezekhez nem csak elméleti, hanem igen fontos gyakorlati tevékenységet is végeznek, amin keresztül képessé válnak bármely tanulmányozott szervetlen minta ismeretlenként történő identifikálására, valamint ismert minták minőségi összehasonlítására is! A kationok és anionok körében elsajátított ismereteik segítségével megtanulják az analitikus gondolkodásmód szabályait és elveit. Ismereteikről félév közben írásban számolnak be. A gyakorlatokat gyakorlatvezetők instruálják. A gyakorlatvezetők összhangban történő munkavégzéséről, a gyakorlatok tematikus összhangjáról a tantárgyfelelős tartozik gondoskodni.
Előadások
Gyakorlatok
- 1. Munka- és balesetvédelmi oktatás.
- 2. Munka- és balesetvédelmi oktatás.
- 3. Munkahely és munkaeszközök megismerése, átvétele.
- 4. Az I. kationosztály reakciói: Ag(I), Pb(II).
- 5. Az I. kationosztály reakciói: Hg(I), Hg(II).
- 6. Az I. kationosztály reakciói: Hg(I), Hg(II).
- 7. Az I. kationosztály reakciói: Cu(II), Bi(III).
- 8. Egyszerű ismeretlenek.
- 9. Egyszerű ismeretlenek.
- 10. A II. kationosztály reakciói: As(III), As(V).
- 11. A II. kationosztály reakciói: Sb(III), Sb(V).
- 12. A II. kationosztály reakciói: Sb(III), Sb(V).
- 13. A III. kationosztály reakciói: Ni(II), Co(II).
- 14. A III. kationosztály reakciói: Fe(II), Fe(III).
- 15. Egyszerű ismeretlenek. Felmérő teszt I.
- 16. A III. kationosztály reakciói: Mn(II), Cr(III).
- 17. A III. kationosztály reakciói: Zn(II), Al(III).
- 18. Egyszerű ismeretlenek.
- 19. A IV. kationosztály reakciói: Ca(II), Sr(II).
- 20. A IV. kationosztály reakciói: Ba(II).
- 21. Egyszerű ismeretlenek.
- 22. Az V. kationosztály reakciói: Na(I), K(I).
- 23. Az V. kationosztály reakciói: Li(I), Mg(II), NH4+.
- 24. Egyszerű ismeretlenek.
- 25. Az I. anionosztály reakciói.
...
- 26. Az I. anionosztály reakciói.
- 27. Az I. anionosztály reakciói.
- 28. A II. anionosztály reakciói.
...
- 29. A II. anionosztály reakciói.
- 30. A II. anionosztály reakciói.
- 31. A III. anionosztály reakciói.
...
- 32. A III. anionosztály reakciói.
- 33. A III. anionosztály reakciói.
- 34. A IV. anionosztály reakciói.
...
- 35. A IV. anionosztály reakciói.
- 36. A IV. anionosztály reakciói.
- 37. Összetett analízis.
...
- 38. Összetett analízis.
- 39. Összetett analízis.
- 40. Pótlás.
- 41. Pótlás.
- 42. Leltár.
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Barcza-Buvári: A minőségi kémiai analízis alapjai, Medicina, 2008.
Saját oktatási anyag
A gyakorlati képzés során a gyakorlatvezetők az elméleti órák anyagához szorosan csatlakozó szemináriumi anyagot alkalmaznak a gyakorlati eligazításhoz, a veszélyforrásokra történő figyelemfelkeltéshez.
Jegyzet
Ajánlott irodalom
Häfner: Arbeitsbuch qualitative anorganische Analyse, Govi-Verlag, 2000.
Werner: Qualitative anorganische Analyse, Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft mbh Stuttgart, 2006.
A félév elfogadásának feltételei
A tantárgyból hallgatóink gyakorlati jegyet kapnak. A gyakorlati jegyet a hallgatók írásbeli beszámolói és gyakorlati eredményessége alapján állapítjuk meg. Eredményes gyakorlati jegy nélkül a hallgató nem bocsátható vizsgára.
Félévközi ellenőrzések
A tantárgyból hallgatóink gyakorlati jegyet kapnak. A gyakorlati jegyet a hallgatók írásbeli beszámolói és gyakorlati eredményessége alapján állapítjuk meg. Eredményes gyakorlati jegy nélkül a hallgató nem bocsátható vizsgára.
A gyakorlatvezetők ellenőrizhetik a hallgatók felkészültségét: előre elkészített jegyzőkönyvek megléte vagy hiánya, a biztonságos laboratórium- és reagenshasználat, a biztonsági előírások betartása vagy negligálása, stb. Szükség esetén a hallgatók elméleti felkészültségét röpdolgozattal mérik fel.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Hiányzások esetén, mivel a gyakorlatok egymásra épülnek, az elvégzendő feladatok a hiányzott hallgatót megvárják: a következő gyakorlaton el kell végeznie feladatait. Túl sok hiányzás ellehetetleníti az eredményes félévzárást.
Vizsgakérdések
A vizsgakérdések köre az oktatott tananyag kisebb fejezeteiből áll össze:
1. A kémiai analízis tárgya. Előkészítő műveletek. Kísérleti eredmények értékelése.
2. A kémiai reakciók osztályozása: csapadékképződési (csapadékok jellemzése: szín, állag, oldhatóság, stb), sav-bázis (a pH gyakorlati alkalmazása, ennek meghatározó szerepe a különféle reakciótípusokban, stb), redox (félegyenletek felismerése, oxidációs számok biztos alkalmazásának képessége, elektronátmenetek interpretálása, stb) és komplexképződési reakciók (Lewis-féle sav-bázis elmélet, datív kovalens kötés képződése, neutrális és anionos ligandumok kémaia tulajdonságai, stb) elmélete és gyakorlata. Komplexek jellemzése színük alapján.
3. A reakciók érzékenysége, szelektivitása, specificitása. Csapadékok oldhatósága, oldhatósági szorzat. Oldódás - precipitálódás.
4. A kationok és anionok osztályozása Fresenius szerint. Az egyes osztályok (öt kationosztály és négy anion) egyenkénti jellemzése, egyszerű és összetett elválasztásuk. Az osztályreakciók alkalmazhatóságának kémiai alapjai. Az egyes osztályokon belüli kationok vagy anionok egyenkénti jellemzése reakcióik által. A reakciókról tudnia kell minden hallgatónak: milyen típusú reakció, mi keletkezik a kiindulási anyagokból, a reakciótermékek kémiai és fizikai tulajdonságaik alapján hogyan jellemezhetők.
5. Az egyes ionok jellemző és érzékeny reakcióinak alkalmazása azonosításukban, valamint egymástól való elkülönítésükben.
6. Az osztályreagensek jellemzése, alkalmazhatóságuk kémiai alapjai.
7. Ismeretlen anyagminták analízisének elvi és gyakorlati menete: önálló ismertetésben.
Ezek a témakörök szolgáltatják a következő félévi szóbeli szigorlat alapját is!
Vizsgáztatók
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Kovács-Rozmer Katalin
- Kulcsár Győző Kornél
- Mészáros Petra
- Rozmer Zsuzsanna
- Tyukodi Levente