Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Maróti Péter Dezső
adjunktus,
Orvosi Készségfejlesztő és Innovációs Központ
Óraszámok/félév
előadás: 3 óra
gyakorlat: 9 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 12 óra
Tárgyadatok
- Kód: OFF-SFV-T
- 1 kredit
- Fogorvos
- Fakultatív modul
- Tavaszi
OFF-IET-T teljesítve
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 15 fő
Tematika
A kurzus célja, hogy egy interdiszciplináris kutatási-tanulási platform létrehozásával gyakorlati ismereteket nyújtson, készségeket és képességeket fejlesszen üzleti potenciállal bíró ötletek, kutatási iniciatívák üzleti hasznosítása terén. A program során a hallgatók gyakorlatorientáltan, multidiszciplináris csapatban megismerkednek az üzleti modell építéssel, a piaci validáció, piacosítás, folyamatával, szervezetet építenek a tervezett termék vagy szolgáltatás köré, marketing kommunikációs tervet készítenek, s aktivitást fejtenek ki, valós pilótaakciók keretében vizsgálják a demó termék vagy szolgáltatás piaci megítélését, finanszírozási megoldásokat dolgoznak ki, s azokat potenciális finanszírozóknál validálják vagy esetleg közösségi finanszírozási kampányt készítenek és menedzselnek. Az üzleti élet különböző szektoraiból érkező és az életciklusuk különböző fejlődési stádiumában lévő kliensekkel való együttműködés keretében a résztvevők megtanulják, hogyan lehet az innovációs termékeket, technológiákat piacra vinni, kereskedelmi forgalomba vonni.
A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek a termék-, szolgáltatásfejlesztés alapfogalmaival, az alapvető piackutatási eljárásokkal, az ötletek köré épülő üzleti modell fejlesztéssel. A hallgatók a tárgy keretében valós ötletek vizsgálatával gyakorlatorientált képzést kapnak, akár saját ötleteiken is dolgozhatnak.
Az elsajátítandó kulcsfogalmak, eljárások
• üzleti modell építésének fázisai,
• környezetvizsgálati szempontok, eszközök,
• üzleti ötlet validálásának, kiigazításának menete,
• Business Model Canvas megalkotásának, kifejtésének folyamata,
• marketing terv, kommunikáció kidolgozása, megvalósítása,
• promóciós anyagok, pitch video készítése,
• finanszírozás, közösségi finanszírozás,
• közösségépítés
• szellemi termék védelem.
Modulok/fejezetek:
BEVEZETÉS. A program bemutatása, célok, határidők, menetrend.
ÖTLETELÉS - Ötletgenerálás, lehetőség felismerés és értékelés. Ideation workshop.
ÖTLET KLINIKAI VALIDÁCIÓJA – Az igény/probléma validációja, milyen szektort érint pontosan (pl. belgyógyászat, sebészet, onkológia stb.), a klinikai ellátás spektrumában hol nyújtana segítséget a megoldás/ötlet. Milyen célcsoportot érint a probléma (beteg, orvos, egyéb ellátó szervezet. Probléma jelenlegi kezelése milyen eszközökkel/módszertanokkal/eljárásrendekkel van kezelve.
ÖTLET – ÉRTÉKAJÁNLAT – PIAC – Az üzleti modell és az értékajánlat vászon bemutatása. Csapatmunka: mi az ötletetek értékajánlata, s kinek szól a megoldás? A leendő vásárlók hogyan viselkednek, mi alapján választanak, milyen üzenet fontos a vásárlók/leendő vásárlóink számára. Hogyan válhatnak hűséges vásárlókká, mit kell tenni a projektünk kapcsán azért, hogy így legyen?
TERMÉK-PIAC ILLESZKEDÉS – MVP KÉSZÍTÉS ÉS TESZTELÉS – Mi a fontos a felhasználónak? Miért tölti le és miért marad a felhasználó a szolgáltatásban? Ezen témakörben az úgynevezett MVP (Minimum viable product) koncepciót ismerik meg a hallgatók, és különféle ötleteket, inspirációkat kapnak annak elkészítéséhez, valamint a tesztelési módszertanba is bevezetést nyernek. A piaci tesztelés első köre, ahol már visszajelzések gyűjthetők, kijelölhetők a jövőbeni fejlesztési irányok és a koncepció is letisztázásra kerülhet.
PROFITABILITÁS – SKÁLÁZHATÓSÁG – ÁRAZÁS - Szolgáltatás design - Hogyan alakítsuk ki a szolgáltatásunk koncepcióját? Kik állnak az eladási és vételi oldalon? Milyen irányban képes terjeszkedni, növekedni a jövőben a vállalkozás? Azoknak a sarokpontoknak a megfogalmazása, ahonnan pénzt/bevétel fog generálni a vállalkozás.
SZELLEMI TULAJDONJOG – Felmerülő szellemi tulajdonjogi kérdések, illetve azok skálázása, továbbá megoldási javaslatok/eszközök ismertetése. Az egyes megoldások esetén igénybevehető iparjogvédelmi oltalmi lehetőségek bemutatása.
VÁSÁRLÓI ELKÖTELEZŐDÉS – MARKETING (SEO) - Hogyan építsünk fel egy jó marketingkampányt? Főként a különféle social media felületek megismerése, valamint a célcsoport célzott megszólítása. Ezenkívül pedig a különféle piacra lépési stratégiákat ismerhetik meg a hallgatók.
MEGVALÓSÍTANI KÍVÁNT ÖTLET/MEGOLDÁS KLINIKAI VALIDÁCIÓJA – A megvalósítandó ötletnek megfelelő validációs, engedélyeztetési eljárás lehetőségeinek, szabályainak, költségeinek és lépéseinek ismertetése.
PÉNZÜGYI METRIKÁK - FINANSZÍROZÁS – Milyen összetevőkből áll egy pénzügyi terv, hogyan tudjuk meghatározni, hogy a projektünk mikortól válik jövedelmezővé? Milyen finanszírozási lehetőségek állnak rendelkezésre egy korai fázisban lévő vállalkozás számára?
PITCH TRÉNING - STORYTELLING – Hogyan kommunikáljuk a projektünket profi módon, hogy elérjük, amit szeretnénk. Pitcheljünk hatékonyan. Pre-pitch.
FINAL PITCH - Az iExpo rendezvény keretein belül projektbemutató záróprezentáció.
Előadások
- 1. Bevezetés - Balogh Virgínia
- 2. Ötletelés - Bedő Zsolt
- 3. Ötlet klinikai validációja - Liber Noémi
Gyakorlatok
- 4. Ötlet – értékajánlat – piac - Balogh Virgínia
- 5. Termék-piac illeszkedés – MVP készítés és tesztelés - Bedő Zsolt
- 6. Profitabilitás – skálázhatóság – árazás - Balogh Virgínia
- 7. Szellemi tulajdonjog - Liber Noémi
- 8. Vásárlói elköteleződés – marketing (SEO) - Bedő Zsolt
- 9. Megvalósítani kívánt ötlet/megoldás klinikai validációja - Sik Attila Gábor
- 10. Pénzügyi metrikák - finanszírozás - Balogh Virgínia
- 11. Pitch tréning - Storytelling - Bedő Zsolt
- 12. Final pitch - Balogh Virgínia
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Osterwalder, Alexander – Pigneu, Yves (2012), „Üzleti modell építés”, Cser-kiadó
Michael Lewrick, Patrick Link and Larry Leifer: The Design Thinking Toolbox – A guide to mastering the most popular and valuable innovation methods, Wiley, 2020, ISBN 978-1-119-62919-1.
Michael Lewrick, Patrick Link and Larry Leifer: The Design Thinking Playbook – Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems, Wiley, 2018, ISBN 978-1-119-46747-2.
Saját oktatási anyag
Jegyzet
Ajánlott irodalom
Jones (2010), „Interdisciplinary Approach, Advantages, Disadvantages, and the Future Benefits of Interdisciplinary Studies”, ESSAI Vol.7. Art. 26.
Orem, Binkert, Clancey (2011), „Appreciative Coaching: A Positive Process for Change”, Wiley and Sons.
Lessem and Schieffer (2011), „Integral Research and Innovation”, Gower Applied Business Research Publishing.
Bruce R. Barringer, Duane Ireland: Entrepreneurship, Global Edition, 5/E, ISBN-10: 1292095377, Pearson, 2016.
Arthur C. Brooks: Social Entrepreneurship: A Modern Approach to Social Value Creation, ISBN-10: 0132330768, Pearson, 2009.
Gerry George, Adam Bock: Inventing Entrepreneurs: Technology Innovators and their Entrepreneurial Journey, ISBN-10: 0131574701, Pearson, 2009.
Donald F. Kuratko, Jeffrey S. Hornsby, Michael G. Goldsby, Innovation Acceleration: Transforming Organizational Thinking, ISBN-10: 0136021484, Pearson, 2012.
Drucker, The discipline of innovation, Harvard Business Review, 1998.
A félév elfogadásának feltételei
-
Félévközi ellenőrzések
A kurzus sikeres teljesítése folyamatos órai aktivitást igényel, a félév végén pedig egy projekt prezentáció elkészítésével adnak számot a kurzus során elsajátított tudásról a hallgatók. Az értékelés az órai részvétel és aktivitás, valamint a project prezentáció eredményéből áll össze.
Üzleti koncepció dokumentáció – 40%
MVP, pilóta akció, tanulságok dokumentálása – 40%
Final pitch – prezentáció, one-pager – 20%
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Tantárgyfelelőssel egyeztetve.
Vizsgakérdések
A kurzus évközi jeggyel zárul, így nincsenek vizsgakérdések.