Ajánlás a hibrid vizsgáztatás magas színvonalának biztosítására, valamint a vizsgacsalás kiküszöbölésére a PTE ÁOK-on

Ajánlás oktatók részére a PTE ÁOK-on a 2020/2021 tavaszi félévében a vizsgaidőszakban

 

A megváltozott jogszabályi környezet és a hibrid vizsgáztatási formák alkalmazása szükségessé tette, hogy néhány ponton kiegészítsük a korábbi Oktatói Ajánlásunkat a vizsgaidőszak megszervezésére és lebonyolítására vonatkozóan.  

 

1. Általános szabályok

  1. A kötelező tantárgyak esetén a vizsgáztatás kizárólag az PTE területén bonyolítható le jelenléti vagy in-house online formában.
  2. A választható tárgyak számonkérése történhet bármilyen formában.
  3. A hagyományos jelenléti és az in-house online vizsgák lebonyolítása során az COVID-19 elleni védőoltás megléte nem szabható a vizsgán történő részvétel feltételeként.
  4. Az online vizsgákon javasolt a videófelvétel készítése a későbbi viták könnyebb tisztázása érdekében. A hallgatót a felvételről a vizsga megkezdését megelőzően tájékoztatni kell. A hallgató szóbeli nyilatkozatával hozzájárul a felvétel elkészítéséhez vagy, amennyiben a hallgató kifejezetten nem járul hozzá, úgy a részére hagyományos jelenléti vizsgalehetőséget kell biztosítani.
  5. A hallgató a vizsgákon nem készíthet kép-, és/ vagy hangfelvételt, nem használhat nem megengedett segédeszközt.

 

2. Járványügyi védekezés általános szabályai a jelenléttel járó vizsgáztatás során

  1. A vizsgák megkezdése előtt pre-triázs (testhőmérséklet mérés, nyilatkozat) végezhető.
  2. A szabályos sebészi maszk használata mindenki (vizsgáztató, hallgató, teremfelügyelő, stb.) számára kötelező.
  3. A termek rendszeres, vizsgánkénti/ vizsgázónkénti takarításának, fertőtlenítésének, szellőztetésének biztosítása.
  4. A folyosókon, a termekben és az előttük elhelyezett kézfertőtlenítők használata és arra történő figyelemfelhívás.
  5. A hallgatók érkezésének minél pontosabb ütemezése, időpontra érkeztetése, a várakozás helyének kijelölése a  csoportosulások elkerülése érdekében.
  6. A távolságtartás megkövetelése, a vizsgáztatás és az ültetések során ennek figyelembevétele.

 

3. Lehetséges vizsgáztatási módszerek:

I.    Hagyományos jelenléti: A vizsgáztatás hasonló rendszerben zajlik, mint a járvány előtt.

II.   In-house online: A vizsgáztatás a már ismert online felületeken (Teams, Moodle, Unipoll, stb.) zajlik, de a hallgató az egyetem területén tartózkodik. A hallgatói vizsgahelyiség lehet intézeti/klinikai, de lehet máshol létesített kontrollált vizsgaszoba is.

III. Distant online: A számonkérés/ vizsgáztatás a már ismert online felületeken zajlik, és a hallgató lehet bárhol, ahol megfelelő technikával, nyugodt és járványbiztos környezetben, a csalás veszélyének minimalizálásával tud vizsgázni.

 

4. Jelenléttel történő írásbeli vizsgáztatásra vonatkozó javaslatok

A. Hagyományos jelenléti írásbeli vizsga:

  1. Az írásbeli vizsga, a járványhelyzetet megelőző módszerrel, papír alapon zajlik.
  2. A vizsga tervezése során a terem fertőtlenítéséhez, takarításához, szellőztetéséhez szükséges időtartamot, amely a hallgatói létszámra való tekintettel kb. 30 perc, célszerű figyelembe venni.
  3. A hallgatók érkezését, a terembe való beengedését és az ültetést olyan módon kell szervezni, hogy a járványügyi védekezés szabályai betarthatóak legyenek.

 

B. In-house online írásbeli vizsga:

  1. Az in-house online írásbeli vizsgák lebonyolítása hasonló a hagyományos jelenléti írásbeli vizsgákhoz, azzal a különbséggel, hogy a hallgatók a már megismert és a PTE által támogatott Neptun Unipoll felületet vagy más, minőségi internetes írásbeli vizsgáztatási rendszereket (pl. MS Teams, Moodle vagy egyéb) használnak a vizsgázás során.
  2. A vizsga szervezése során javasolt figyelemmel lenni arra, hogy a hallgatók ültetését követően legyen elegendő idő arra, hogy a számítástechnikai eszközt bekapcsolják, a vizsgafelületre bejelentkezzenek és az esetleges technikai problémák elháríthatóak legyenek.
  3. A hallgató a saját eszközét használhatja, de köteles a vizsgára kijelölt helyiségben a megadott vizsganapon, a megadott időpontban megjelenni.
  4. A vizsga helyszínén olyan személy(ek)nek is kell tartózkodniuk, akik a hallgatóknak szükség esetén megfelelő technikai, szakmai segítséget tudnak nyújtani. Ennek biztosítása és megszervezése a vizsgáztató hatáskörébe tartozik.
  5. A vizsgahelyiségben az ültetés során a távolságtartásra javasolt figyelmet fordítani.
  6. A vizsgahelyiségben javasolt a vizsgáztatás megkezdését megelőzően ellenőrizni az internet-elérést és a lehetséges áramvételezési lehetőségeket.

 

5. Jelenléttel történő szóbeli vizsgákra vonatkozó javaslatok

A. Hagyományos szóbeli jelenléti vizsga:

  1. A vizsgáztatás a járványhelyzetet megelőző módon zajlik a járványügyi szabályok betartása mellett.
  2. Javasolt a hallgatók érkezésének ütemezése, időpontra hívásuk annak érdekében, hogy a folyosókon a csoportosulás elkerülhető legyen.
  3. Javasolt a vizsgahelyiségek gyakori fertőtlenítése, szellőztetése.
  4. A hallgatók számára biztosított felkészülési idő biztosítása során a teremben tartózkodó hallgatók számának meghatározásánál tekintettel kell lenni a távolságtartás szabályaira.

 

B. In-house online szóbeli vizsga:

  1. A hallgató ennél a vizsgáztatási módszernél a vizsgáztató által meghatározott, egyetemi területen lévő vizsgahelyszínen megjelenik és a Kar/ Intézet/ Klinika által a teremben elhelyezett informatikai eszközön, a kijelölt online felületen a saját azonosítójával bejelentkezik. Javasolt a PTE által támogatott Microsoft Teams felület, de használható más, megbízható videókonferencia felület is (pl. Zoom stb.)
  2. A vizsgáztató nem köteles az Egyetem területén tartózkodni, de javasolt olyan helyszínt választania, ahol a vizsgáztatás során nyugodt és megfelelő technikai felszereltségű, stabil Internet-eléréssel rendelkező környezetben van.
  3. Javasolt a hallgatók érkezésének ütemezése, időpontra hívásuk annak érdekében, hogy a folyosókon a csoportosulás elkerülhető legyen.
  4. A vizsgáztatás során szükséges a teremfelügyeletről is gondoskodni annak érdekében, hogy a hallgató azonosítása, az esetleges technikai segítség nyújtás biztosított legyen és a nem megengedett segédeszközök használata is észlelhető legyen.
  5. A vizsganap szervezhető olyan módon is, hogy a hallgatóknak nem kell egyenként a saját azonosítójukkal bejelentkezniük a vizsgáztatási felületre, hanem a teremfelügyletet ellátó személy a vizsgáztatás megkezdésekor bejelentkezik és a vizsganap végéig folyamatos az online kapcsolat. A hallgató személyazonosságának ellenőrzése biztosítható a hagyományos módszerekkel (a teremfelügyelő személyes ellenőrzése), de a vizsga megkezdésekor a vizsgáztató is kérheti a hallgatótól pl. az okmányok felmutatását. Ebben az esetben a hallgatók számára a hagyományos jelenléti vizsgáztatáshoz hasonló vizsgahelyzet teremthető és a vizsgáztatás hatékonysága is növelhető (folyamatos vizsgáztatás lehetséges a következő hallgató bejelentkezésére történő várakozás nélkül, a járványügyi helyzet előtti intézeti gyakorlatnak megfelelő felkészülési idő biztosítható így, stb.) Kiemelten javasolt a vizsgáztatás videóra történő rögzítése.
  6. Az in-house online szóbeli vizsgák esetében biztosítható a hallgatók számára felkészülési idő. Ebben az esetben javasolt a 5) pontban szereplő módszer alkalmazása a vizsga gördülékeny lebonyolítása érdekében.

 

6. A távolléti vizsgáztatásra vonatkozó javaslatok

  1. Distant online vizsgáztatási módszer alkalmazására kizárólag választható tantárgyak esetében van lehetőség.
  2. A vizsga lebonyolítására vonatkozóan a korábbi Ajánlásban foglaltakat javasoljuk alkalmazni továbbra is.

 

7. Vizsgaidőpontok és vizsgára történő jelentkezés

  1. Az érdemjegyek kialakítása során a TVSZ 2. számú mellékletének 2. § (6) bekezdésében foglaltak szerint lehetőség van a tantárgyleírásnak megfelelő félévközi számonkérések alapján az érdemjegyek megajánlására. Érdemes a vizsgaidőpontok számának meghatározása során figyelembe venni, hogy ezzel csökkenthető a vizsgaidőszakban vizsgázó hallgatói létszám.
  2. Az egy vizsganapra megadott vizsgalehetőségek számát írásbeli vizsga esetén célszerű a lebonyolítás módjától és a technikai feltételektől (a jelenléti/ in-house/ distant online szervezés különleges szempontjaira figyelemmel, rendelkezésre álló termek száma és kapacitása, írásbeli vizsgáztatásra használt program stabilitása, stb.) függően meghatározni.
  3. A vizsgák során kissé hosszabb vizsga-időtartamokra lehet számítani, mint a járványhelyzet előtti vizsgáztatás során (indirektebb az online kommunikáció, az oktató meggyőződése a hallgató szakmai kommunikációjáról több időt, több kérdést igényelhet, a technikai nehézségek és a járványügyi előírások betartása – beléptetés, ültetés, takarítás, fertőtlenítés, szellőztetés - is nyújthatják a vizsgaidőt).

 

8. A vizsgáztatást megelőzően a hallgatók számára adható fontos és hasznos információk

  • A jelenléti és az in-house online vizsgákra történő érkezés rendje a járványügyi szabályok betartására figyelemmel.
  • A járványügyi szabályok szigorú betartására való felhívás.
  • Az in-house vizsgáztatás lebonyolítására vonatkozó információk közlése:
  • saját eszközök használatának megkövetelése írásbeli vizsgáknál,
  • minden esetben teljesen feltöltött és üzembiztos eszközzel érkezzen a vizsgára,
  • a hallgatóknak a vizsgázás idejére minden egyéb, a vizsgán nem használt informatikai eszközüket (mobiltelefon, tablet, stb.) otthon kell hagyniuk vagy a termen kívül kikapcsolt állapotban kell tartaniuk,
  • a Wifi stabilitásának fenntartása érdekében a vizsgázáshoz szükségesen kívül a számítógépen nem futtatható más hálózati forgalmat igénylő alkalmazás,
  • Wifi-kód,
  • áramvételezési lehetősége vagy annak hiánya,
  • felkészülési idő biztosítása vagy annak hiánya,
  • a vizsgáztatás menete,
  • technikai probléma esetén a segítségnyújtásra kijelölt kapcsolattartó megnevezése, elérhetősége
  • szükséges-e a hallgatóknak az egyenkénti belépése a megjelölt online felületre vagy a vizsgáztatás folyamatos online vizsgáztatói jelenléttel zajlik
  • A szokásos vizsgáztatáshoz hasonlóan a hallgató folyamatosan magánál kell tartsa személyi azonosítására alkalmas igazolványát, melyet a vizsga során bármikor, felkérésre be kell mutatnia.
  • Továbbá minden olyan szükséges információról, amely a vizsga sikeres lebonyolításához szükséges lehet. Ebben segítséget nyújthatnak a korábbi Ajánlásban foglaltak is.

 

 

9. Kari kezelésű termek esetén a Kar által biztosított technikai és egyéb szolgáltatások

  1. A vizsgaszervezés során a vizsgáztató indokolt esetben igényelhet olyan kari kezelésű termeket is, ahol a Kar központilag segítséget nyújt a vizsga lebonyolításában.
  2. Amennyiben a vizsgáztató nem kér segítséget a Kartól a vizsgázás technikai lebonyolítására legalább 5 nappal a vizsga megkezdése előtt, az ő és a hallgató felelőssége a technikai feltételek előzetes biztosítása, kipróbálása.
  3. A kari kezelésű termek befogadó képességének meghatározása során a tantárgyfelelőse az alábbi adatokból indulhat ki:
  4. A terem valódi, a járványhelyzetet megelőzően megállapított, általános kapacitása
  5. A terem járványügyi szabályok figyelembevételével megállapított kapacitása
  6. A szokásos vizsgáztatási módszerek és a járványügyi szabályokat is figyelembe vevő kapacitása (sorok kihagyása, egyedi ültetési rendszer)

A fentiekkel kapcsolatban és a tervezéssel kapcsolatban a Tanulmányi Hivatal a teremfoglalásért felelős munkatársa tud további információval szolgálni. A vizsgák szervezése során a hallgatói végleges létszám megállapítása a tantárgyfelelős hatásköre.

  1. A kari kezelésű termekben a vizsgákat megelőzően és azt követően a Kar biztosítja a takarítást, fertőtlenítést, szellőztetést. Ennek megfelelően a vizsgaszervezés során az alábbiakra célszerű figyelemmel lenni:
  2. A nagylétszámú, nagyobb területű termekben tartott írásbeli vizsgák esetén kb. 30 percet vesz igénybe a terem fertőtlenítése, szellőztetése, stb.
  3. A szóbeli vizsgák esetén a terem fertőtlenítése kb. 5 perc időtartamban végezhető el.
    1. Amennyiben a vizsgáztató időben, az igényfelmérés során, de legkésőbb a vizsgaidőszak megkezdése előtt, a terem foglalásakor jelezte a Kar számára, hogy a teremfelügyelet és/ vagy a beléptetés során nem tudja más oktatók, doktorandusz hallgatók vagy az Intézethez/Klinikához tartozó egyéb személyek bevonásával megoldani a feladatokat, úgy a Kar korlátozott kapacitásainak figyelembevételével, az igénybejelentés sorrendje szerint, törekszik erre a feladatra munkatársakat biztosítani. A vizsgáztató azonban ebben az esetben is köteles a vizsgafelügyeletről a személyzet számára egy részletes, írásos útmutatót készíteni és legalább egy olyan kompetens személy jelenlétét biztosítani, aki a hallgató(k) számára a technikai támogatáson túl, tantárgyspecifikusan tud segítséget nyújtani.
    2. A Kar az előzetesen bejelentett igény esetén az in-house online szóbeli vizsgákra olyan kari kezelésű termeket bocsát a vizsgáztató rendelkezésre, ahol a technikai feltételek megfelelnek a szóbeli vizsgáztatás követelményeinek. A technikai feltételek pontosítása az igénybejelentést követően kerül egyeztetésre.
    3. A nagylétszámú in-house online írásbeli vizsgák esetében a Kar a Wifi elérhetőség mellett törekszik a hallgatók saját eszközeinek az áramellátottságát is minél szélesebb körűen biztosítani.

 

Amennyiben további kérdéseik merülnek fel, úgy kérjük keressék bizalommal a munkatársainak az alábbi elérhetőségeken:

  • Teremfoglalás és az ahhoz kapcsolódó technikai igények leadása:

Pásztor-Gyaraki Nikolett (Tanulmányi Hivatal)  - nikolett.pasztor-gyaraki@aok.pte.hu 

  • Technikai feltételek egyeztetése:

Kittkáné Bódi Katalin   (Oktatástechnikai és Szolgáltatási Osztály) - katalin.kittka@aok.pte.hu 

  • Takarítás:

Tarr Józsefné    (Gondnokság) - tarr.jozsefne@pte.hu

 

Továbbra is érvényes a korábbi kari vizsgáztatásról szóló Ajánlás és, amennyiben a két dokumentum valamely részeinél eltérés van, úgy kérjük, hogy szíveskedjenek a fent leírtakat figyelembe venni.

 

 

 

 

Ajánlás a távolléti, digitális vizsgáztatás magas színvonalának biztosítására, valamint a vizsgacsalás kiküszöbölésére

a PTE ÁOK-on a 2019/2020 tavaszi félévében

 

1. Általános szempontok

(1) A kar, a szakok és az egyes tantárgyak hagyományosan magas szakmai színvonalának megfelelő vizsgáztatásra kell törekedni.

(2) Kiemelten figyelni kell arra, hogy a kényszerűen és rövid előkészítést követően megváltoztatott vizsgáztatási technika ne jelenthessen aránytalan terhet a hallgatók számára, ne jelenthessen váratlan és indokolatlan többletterhelést a saját, előre meghatározott tantervükben szereplő követelményrendszerhez képest.

A tantárgyfelelős által hosszabb távon szükségesnek ítélt, nem a koronavírus veszélyhelyzethez kötődő, de annak kapcsán felszínre kerülő vizsgareformtörekvések, módosítások, szigorítások előkészítése fontos, de elhalasztása indokolt arra az időszakra, amikor ez biztonságos körülmények között, megfelelően gondos bevezetést követően, validált körülmények között és megfelelően kommunikáltan (tanterv, tanrend, tantárgyleírás, szabályos előzetes kihirdetés) megvalósítható.

A PTE ÁOK nem kívánja súlyosbítani a koronavírus-veszélyhelyzetet a szokásos színvonalától váratlanul eltérő tanulmányi többletterheléssel.

(3) Törekedni kell a vizsga biztonságos és magas színvonalú lebonyolítására, a vizsgacsalások lehetőségének csökkentésére anélkül, hogy a bizalmatlanság légköre jellemezné a vizsgáztatást.

(4) A vizsgák előkészítésétől jelentős mértékben függ a vizsgák technikai biztonsága, emiatt mind a szóbeli, mind az írásbeli vizsgák során megfelelő időt kell hagyni a vizsgát megelőző folyamatokra (oktatói utasítások a vizsgához, személyi azonosítás), hogy a megadott időpontban a hallgató a vizsgáját megkezdhesse. Ezek az előkészítések az online vizsgáztatás során feltételezhetően a szokásosnál több időt vesznek majd igénybe.

(5) Minden vizsga tartalmazza (a) a kommunikációs technikai eszközrendszer vizsgálatát, (b) oktatói tájékoztatást, (c) hallgatói személyazonosítást, (d) folyamatos technikai segítség lehetőségét, (e) a vizsgacsalások kivédésére törekvést.

 

2. Vizsgaidőpontok és vizsgára történő jelentkezés

(1) Az egy vizsganapra megadott vizsgalehetőségek számát írásbeli vizsga esetén célszerű a hallgatók lehetőségeinek növelése céljából a technikai feltételektől (írásbeli vizsgáztatásra használt program stabilitása, online szervezés különleges szempontjai) függően bővíteni, hiszen a jelen helyzetben sem a teremkapacitás, sem az ültetési rend vagy a vizsgafelügyelet korlátai nem érvényesülnek.

(2) Az online szóbeli vizsgák során nagyjából hasonló vagy kissé hosszabb vizsga-időtartamokra lehet számítani, mint a kontakt típusú vizsgáztatás során (indirektebb a kommunikáció, az oktató meggyőződése a hallgató szakmai kommunikációjáról több időt, több kérdést igényelhet, a technikai nehézségek is nyújthatják a vizsgaidőt).

 

3. Írásbeli vizsgáztatásra vonatkozó ajánlások

 

(1) Az online írásbeli vizsgáztatások lebonyolítására javasoljuk a PTE által támogatott Neptun Unipoll felületet, de azon oktatóink számára, akik gyakorlattal rendelkeznek más, minőségi internetes írásbeli vizsgáztatási rendszerekkel (pl. MS Teams, Moodle, Socrative vagy egyéb), mérlegeljék a tapasztalatok mielőbbi elmélyítését és az áttérést annak ellenére, hogy a Neptun kurzusok és bejelentkezések a független vizsgáztatási rendszerekben nem vagy korlátozottan használhatók. Amennyiben több vizsgáztatási rendszert alkalmaz a Kar, csökkenhet a túlterhelés veszélye.

(2) Az Unipoll a vizsgáztatási folyamat során a következő feladatok elvégzését teszi lehetővé:

  • vizsgafeladatsorok, kérdések, témakörök kezelése, keresése, megosztása társszerkesztőkkel,
  • véletlenszerű vagy egységes kérdésfeltevés szabályrendszer szerint,
  • egységes pontozási rendszer alkalmazása,
  • gyakorlási lehetőség, próbavizsgák meghirdetése hallgatók számára,
  • vizsgaeredmények automatikus vagy manuális javítása, pontozása,
  • vizsgaeredményekből eredmény (érdemjegy, pont) képzési szabályok meghatározása,
  • automatikus eredményszámítás, gyorsított eredménybeírás.

(3) A kérdések összeállítása:

  • A kérdések összeállítása biztonságos körülmények között történjen, hogy megelőzhető legyen a vizsgakérdések nyilvánosságra kerülése.
  • A vizsgán feltett kérdéseket minél kevesebb dolgozó (oktató ill. kisegítő személyzethez tartozó személy) lássa, kizárólag olyan személyek, akiknek közreműködése a dolgozat előkészítésében feltétlenül szükséges.
  • Feltételezhető, hogy az online vizsgaszervezés mellett a korábbiaknál nagyobb mértékben kerülnek nyilvánosságra a vizsgák során használt kérdések, feladatok.
  • A vizsgakérdések összeállítása során keletkező tervek, piszkozati példányok ne kerüljenek nyilvánosságra.
  • Tesztvizsgák esetén kérdésenként átlagosan kb. egy-másfél perc válaszadási idő biztosítása javasolt, a dolgozatírás ideje ezen az alapon számítható. Természetesen a beállítandó időhatár függ a kérdések típusától, komplexitásától, a felkészítés módjától, a vizsgára felkészítő tananyag jellegétől.
  • Lehetőleg úgy kell meghatározni a dolgozatírásra adott időt, hogy kommunikációra és meg nem engedett segédeszközök használatára ne legyen a hallgatónak felesleges ideje.
  • Amennyiben a dolgozatok kérdései tesztbankból származnak, javasoljuk a tesztbankokat folyamatosan új kérdésekkel kiegészíteni.
  • Az oktatónak elegendő számú vizsgakérdéssort kell készítenie, hogy amennyiben pl. technikai okból újra kell kezdeni a vizsgáztatást, akkor ne ugyanazt a kérdéssort kelljen alkalmaznia.
  • A vizsgákat célszerű előre tervezett arányban különböző nehézségű kérdésekből összeállítani, melyeket az egyszerűbb összeválogatás és vizsga-kérdőív összeállítás érdekében külön-külön kérdéstár-mappákban lehet tárolni.
  • Az Unipoll program lehetőséget ad az egy feladaton belüli helyes válaszok megkeverésére és a vizsga-kérdőív kérdéseinek egy oldalon belüli megkeverésére is.
  • Az Unipoll vizsgakérdéssorok többszörös választásainál nincsenek rögzített válaszkombinációk (pl. 1+2+3=A, 1+3=B, 2+4=C, 4=D, 1+2+3+4=E, stb.), így egyértelműbb kérdések és kétségtelenül helyes vagy hamis válaszok kellenek, mivel a válaszok előre megadott kombinációja nem segít a helyes megoldás kiválasztásában.
  • Van lehetőség arra, hogy a kapható pontszám csökkentése árán a hallgató segítséget kaphasson az adott kérdésnél, amit előzetesen az oktató adhat meg. Ilyen esetben a segítségként adott magyarázatokat az oktatónak előre meg kell szerkesztenie. A segítség lehetőségének tudata csökkentheti a hallgató motivációját vizsgacsalás irányában.
  • A feladatokon belül össze lehet keverni a válaszokat (akár hallgatónként randomizálni lehet a válaszok sorrendjét).
  • A vizsgakérdéssoron belül oldalanként megkeverhető a feladatok sorrendje. Amennyiben a feladatok különböző oldalra kerülnek, az oldalak között nem lehet keverni a feladatokat, csak egy oldalon belül van lehetőség a feladatsorrend megkeverésére.
  • Az egy oldal - egy feladat vizsgakérdéssor-szerkesztés előnye lehet, hogy mivel az Unipoll program az oldalváltáskor menti a hallgató eredményeit, műszaki hiba esetén az addigi kitöltés nem vész el.
  • Unipoll vizsgakérdéssorok használata esetén nem szerencsés, ha a befejezés gomb minden oldalon megjelenik, hiszen akkor a hallgató idő előtt lezárhatja a dolgozatát, és esetleg nem veszi észre, hogy további oldal(ak) kitöltése szükséges.
  • "A szerkesztő felülbírálhatja az összpontszámot" lehetőséget érdemes bejelölni, főként amennyiben teljesen új kérdéssort használunk, és amennyiben nem történt előzetes oktatói tesztelés. Igy utólag korrigálhatók a pontszámban a hibásnak minősített kérdések hatásai.
  • "A kitöltőnek lehetősége van a "Nem válaszolok" opció megjelölésére." Ezt nem célszerű bejelölni.
  • "Kitöltés közben látszik a helyes válasz értéke": semmiképpen ne hagyjuk jóvá.
  • A vizsgakérdéssor végén célszerű egy új fejezetben megjegyzés írására lehetőséget biztosítani.
    Ezen jelezheti a hallgató esetleges technikai problémáit, de hibásnak tartott kérdéseket is megjelölhet, vizsga-feedbacket is adhat.
  • Annak érdekében, hogy csökkenjen a Neptun és Unipoll rendszer terhelése, és ne legyenek azonos időpontú nagy forgalmú beavatkozások a programokban, az 1 órás vizsgák 55 percesek lehetnek. Így el tudjuk kerülni azt, hogy egy időpontban kezdődve és befejeződve túlterheljék a vizsgák az elektronikus tanulmányi rendszert vagy az Unipollt.

 

(4) A vizsgáztatás lebonyolítására vonatkozó technikai javaslatok:

  • Javasolt egy vagy akár több „próbavizsga” szervezése még a vizsgaidőszak előtt és a vizsgaidőszak során a kérdéstípusok megismertetése, a tantárgyspecifikus vizsgáztatási módszerek, a tárgyra jellemző típusfeladatok gyakoroltatása céljából. Ennek célja a felkészülés elősegítésén túlmenően az, hogy az adott tárgyra jellemző típusfeladatokat, vizsgatechnikát a hallgatók a vizsgát megelőzően kipróbálhassák, elsajátíthassák. Amennyiben a kérdésbank 2000 kérdés alatti, célszerű a próbavizsgák és gyakorló kérdéssorok számára az „éles” vizsgakérdésektől elkülönített kérdéscsoportból válogatni.
    A próbavizsgák és gyakorló tesztek másik lehetséges célja, hogy az oktató, vizsgáztató tapasztalatokat szerezzen az újonnan bevezetett vizsgáztatási technikával, annak használati biztonságosságát fokozza.

- A hallgatók személyi azonosítására a következő lehetőségek állnak rendelkezésre:
(a) az írásbeli vizsgáknál a hallgató Neptun kódjával és jelszavával jelentkezik be, melyeket nem bocsáthat mások rendelkezésére, csak az a hallgató tud bejelentkezni a vizsgafeladatsorba, aki az aznapi vizsgalapon szerepel,

(c) a hallgató felszólítható nevének és Neptun kódjának szóban történő megadására és a vizsgalapon szereplő adatokkal történő összehasonlításra,
(d) a vizsgafeladatsorban vagy szóban szerepelhet olyan kérdés, melyet a hallgató csak részletes személyes adatainak ismeretében tud megfelelően megválaszolni (pl. anyja neve, gimnáziumának neve),

(e) lehetőség van a vizsga során az írásban vizsgázó hallgató folyamatos megfigyelésére hang- és videókapcsolat fenntartásával, amennyiben a technikai feltételek ezt lehetővé teszik.

  • Írásbeli vizsgák kapcsán a Microsoft Teams program alkalmazható a vizsga monitorozására. Előírható, hogy a hallgató az írásbeli vizsgázás folyamatát MS Teams programban videó- és/vagy hangfelvétellel rögzítse, képernyőjének megosztásával, saját maga által kezdeményezett, egyszemélyes értekezlet keretében, melyre meghívja az intézet által megadott oktatót vagy vizsgafelügyelőt. Ez nem jelenti azt, hogy ennek a személynek jelen is kell lennie, de ha akarja, vizsga közben ránézhet a hallgatói képernyőre és a későbbiekben rögzített felvétel visszakereshető. Ez a megoldás alkalmas lehet az ellenőrzésen túl a technikai nehézségek igazolására a hallgató részéről.
  • A vizsga megkezdéséhez legalább 30 perc bejelentkezési időt (a Neptunban beállított „vizsga kezdete” és „vizsga vége” időpontok közti idő, az Unipoll vizsgakérdőív megkezdésére megadott belépési időszak, amikor a hallgatók megkezdhetik a kitöltést) kell biztosítani a hallgatók számára, hogy minden hallgató csatlakozni tudjon, a Neptun és Unipoll rendszerek ne terhelődjenek túl, és az esetleges technikai hibák egy része már a vizsga kezdete előtt elhárítható legyen. Túlzottan hosszú időtartam megadásával egyenlőtlenné válhat a vizsga befejezésének időpontja, és ez a visszaélések lehetőségét fokozhatja. Az így beállított idő nem befolyásolja a dolgozat kitöltéséhez rendelkezésre álló időtartamot.
  • A Neptun elektronikus tanulmányi rendszer rendelkezik egy 2000 fős belépési korláttal, és az Unipoll vizsgáztatási rendszer 250-300 egyidejű résztvevő esetén lelassul, elsősorban a tesztvizsgák indításának perceiben. Ilyenkor a program létrehozza a hallgatók egyéni vizsgakérdőíveit, ami a vizsgáztatási rendszert leterheli.
  • Fel kell hívni a hallgatók figyelmét arra, hogy a vizsgakérdőívbe történő belépéskor nem ritkán várakozniuk kell. Ne ijedjenek meg, ez nem jelenti azt, hogy nem fognak tudni belépni, ne is klikkeljenek folyamatosan, mivel ettől túlterhelődhet a Neptun-Unipoll rendszer, hanem 10-15 másodperc múlva próbálják meg újra a belépést.
  • Javasolt az azonos időpontra eső írásbeli vizsgák esetében a vizsga időpontját nem kerek órára (08:00), hanem attól eltérő időpontra (08:12, 08:25) időzíteni, hogy a különböző tantárgyakból vizsgázó hallgatók Neptun és Unipoll belépése ne egy időben történjen, és ne egy időben terhelje az informatikai kapacitást. Az Unipoll vizsgaidőpontok meghatározásánál javasoljuk azok egyeztetését mind a Karon belül, mind egyetemi szinten (Oktatásszervezési Iroda: Vancsik Péter Neptun szakmai vezető, vancsik.peter@pte.hu, 61684 és munkatársai: Bálint Szabolcs, tanulmányi ügyintéző, 12129; Marthy János Tamás, ügyvivő szakértő, 10121; Szőke László Gergő, ügyvivő szakértő, 12286; Vér Gábor, tanulmányi ügyintéző, 12130) az egyidejű túlterhelések minimalizálására.
  • A népszerű vizsgakezdési időpontok helyett célszerű lehet kevéssé gyakran használt időpontok megválasztása (pl. délután, este). Segítségül szolgál az alábbi linken elérhető elektronikus vizsga beosztás: https://neptun.pte.hu/hu/segedlet/elektronikus_vizsga_beosztas
  • A vizsgaidőszak végére időzített vizsgák szervezésekor törekedni kell a technikai problémák miatt nehezített vagy lehetetlenné vált vizsgák korrekciójának, pótlásának mielőbbi, de még a vizsgaidőszakban történő biztosítására.
  • A fenti szempontoknak megfelelően a tantárgyfelelős a hallgatók előzetes értesítését követően a már meghatározott és publikált vizsgák időpontját is módosíthatja az adott napon belül, de lehetősége van a hallgatókkal történő megegyezés alapján több, kisebb létszámú vizsgalehetőség megadására is, azonos vagy különböző napokon.
  • A vizsgák közben biztosítani kell, hogy a hallgatók megfelelő időkeretet kapjanak a kérdésekre (kérdéstípusonként eltérő időkeret számítása szükséges – pl. esettanulmányoknál/bonyolult kérdéseknél több idő biztosítása). Az Unipoll vizsgafeladatsorok kitöltési idejét az oldalváltások lehetséges jelentős késése miatt az optimális tervezett kitöltési időhöz képest legalább 10 perccel meg kell hosszabbítani.
  • A vizsga időtartamára célszerű technikai hátteret biztosítani, mely a hallgatóknak a vizsga során pl. Microsoft Office 365 Teams felületen, e-mail formájában rendelkezésére áll, amennyiben technikai hiba lépne fel. Technikai probléma fellépésének esetére előzetes telefonos vagy e-mailes elérhetőség megadását, kapcsolattartó személy kijelölését javasoljuk.
  • A vizsgák során a technikai segítség valós igénye lényegesen mérsékelhető próbavizsgák, gyakorló feladatok megoldatásával.
  • Amennyiben a technikai hiba a hallgató hibáján kívül, de a saját hálózati környezetében alakul ki, arról érdemes képernyőfelvételt készítenie a későbbi kommunikáció segítése és a zavar könnyebb elhárítása céljából.
  • Amennyiben a technikai zavar ésszerű időn belül nem hárítható el, a vizsga új időpontban való megtartására lehetőséget kell biztosítani.  Ebben az esetben a technikai zavar miatt megszakított vizsga nem számít megkezdett érdemjegyszerzési kísérletnek (a vizsgázó vizsgáinak számába nem számít bele.) Ennek adminisztrációjához – az igazolt vizsgamulasztáshoz hasonlóan – a Neptun TR-ben a hallgató vizsgajelentkezésénél a „Beszámít” jelölőt üresre szükséges állítani ahhoz, hogy az egyébként érvényes vizsgajelentkezés ne számítson be a hallgató vizsgaalkalmai közé. Mindez természetesen nem vonatkozik a vizsgacsalás esetére.
  • A tantárgyfelelős jogosult a technikai problémák miatt a vizsgaidőszakban eredetileg nem tervezett, további vizsgaalkalmakat és vizsgaidőpontokat meghirdetni.
  • Amennyiben a hallgató úgy dönt, hogy technikai háttere, környezete nem teszi lehetővé az Unipoll vizsgákon történő részvételét, és a technikai feltételeket nem tudja javítani, vagy a szükséges zavartalan nyugalmat nem tudja biztosítani, a kar lehetőséget biztosít számára a vizsga későbbi időpontban (az aktuális vizsgaidőszakon belül más időpontban vagy későbbi vizsgaidőszakban), az egyetem helyiségében és megfelelő számítástechnika használatával történő, biztonságos, helyszíni letételére, ahogy arra a járványügyi intézkedések lehetőséget biztosítanak. A hallgatók jelenléti vizsgáztatása pillanatnyilag (2020.04.28.) csak igen korlátozott mértékben, szigorú feltételek teljesülése esetén, egyes záróvizsgákra és egyes felvételi vizsgákra engedélyezett.

 

(5) A vizsgaeredményekbe történő hallgatói betekintés biztosítása az online írásbeli vizsgáztatás során:

  • A betekintés célja nem a félév során elmulasztott ismeretek pótlása (nem oktatási alkalom), nem is a vizsgakérdések minőségi ellenőrzése (nem oktatói minőségbiztosítási eljárás), hanem a konkrét hallgató esetében a vizsgajavítás ellenőrzése, különös tekintettel a pontszámításra olyan esetben, amikor esetleges javítási hiba miatti pontvesztés elégtelen osztályzathoz vezet, de a hallgató vizsgája egyébként elégséges.
  • A betekintés egyik tárgya általában a pontszámítás ellenőrzése, mely az Unipoll vizsgáknál nem lehetséges, és a hiba-valószínűség csekély.
  • A betekintés másik lehetséges tárgya a hallgató dolgozatában hibásnak minősített kérdések megtekintése, és annak megítélése, hogy a hallgató megoldása valójában nem mégis helyes-e. Megfelelően validált online vizsgakérdéssor esetén ennek nincs jelentősége, mivel a kérdéseket korábban körültekintően ellenőrizték, tesztelték, a felkészült hallgatók jelentős százaléka hibátlanul megoldotta, velük kapcsolatban aggályok nem merültek fel, így kerülhettek be az éles vizsgakérdéssorba. Ez alapján a hibás kérdésekbe történő betekintésnek akkor van jelentősége, ha új vizsgakérdés(ek) esetén fennáll a lehetősége annak, hogy a vizsgakérdés hibás volta miatt azt aktuálisan vissza kell vonni és a jövőben módosítani kell.
  • Az online írásbeli vizsgáztatás során a jelentős írásbeli vizsgáztatási hagyománnyal rendelkező intézetek esetében a kontrollált betekintést korlátozni lehet azon hallgatók körére, akik (a) az elégséges osztályzat megszerzéséhez szükséges pontszámot majdnem elérték, és a pontszámuk minimális módosítása a vizsga kimenetelének döntő módosulásához vezetne, (b) akik pontszáma alapján reális az esély, hogy módosítás esetén jobb érdemjegyet kaphatnának.
  • Az elektronikus vizsgák kérdéssorainak korlátlan betekintése a vizsgakérdéssorok gyors nyilvánosságra kerüléséhez és ezáltal gyors elavulásához vezet.

 

 

 

 

 

 

4. Szóbeli vizsgáztatással kapcsolatos ajánlások


(1) Az online szóbeli vizsgáztatások lebonyolítására javasoljuk a PTE által támogatott Microsoft Teams felületet, de használható más, megbízható videókonferencia felület is (pl. Zoom stb.) (távolléti elektronikus vizsgáztatás kép- és hangátvitelre egy időben alkalmas infokommunikációs eszköz használatával).

(2) A vizsga a tantárgyfelelős vagy a vizsgáztató által meghatározott elektronikus színtéren (platformon) zajlik, melyről a tantárgyfelelős a hallgatót a Neptun Tanulmányi Rendszeren (TR) keresztül értesíti. A vizsga előre meghirdetett időpontjában a vizsgáztató elektronikus úton, kép- és hangátvitelre egy időben alkalmas infokommunikációs eszköz segítségével a hallgató felé hívást kezdeményez.

(3) A szóbeli vizsgákat a Neptunban történt vizsgameghirdetésen kívül - amennyiben MS Teams felületen zajlanak -, a könnyebb hallgatói bejelentkezés céljából a MS Teams naptárban ütemezett értekezletként is meg kell hirdetni.

(4) A hallgatónak, amennyiben a tantárgyfelelős vagy a vizsgáztató mást nem határoz meg, legkésőbb a vizsga megkezdése előtt 10 perccel be kell jelentkeznie a vizsgáztatási felületre, melyről előzetesen pontos információt kell kapnia.

(5) Amennyiben próbavizsga nem történik, javasolt, hogy a hallgató ellenőrizze a vizsgáztatáshoz használni kívánt kommunikációs eszközök, valamint program (pl. MS Teams vagy Zoom) kifogástalan működőképességét próbakonferencia létrehozásával.

(6) Bejelentkezést követően mindkét fél ellenőrzi a beszélgetések ablakot (chat box), a hang és a videó minőségét.

  • A hallgató olyan hangszórót és mikrofont használjon a vizsga során, mely nem igényli fülhallgató vagy fejhallgató alkalmazását.
  • A hallgató köteles a vizsgáztató részére fényképpel ellátott, a Neptun TR-ben nyilvántartott személyének igazolására szolgáló fényképes igazolványt felmutatni. A személyazonosság igazolására a hallgató hivatalos okmányai használhatók fel.
  • A hallgatónak be kell mondania EHA/Neptun kódját a vizsgáztató számára, melynek meg kell egyeznie a vizsgalapon szereplő adattal.
  • A személyazonosság igazolásának hiányában a hallgató a vizsgát nem kezdheti meg.
  • A vizsgáztató nem vizsgáztathatja le azt a hallgatót, aki a vizsgára a Neptun TR-ben nem jelentkezett fel, és a vizsgalapon nem szerepel. Ehhez a vizsgalapon kívül további segítségül rendelkezésre áll az oktatók számára egy új lekérdezés, mely az adott napra kiírt vizsgákra jelentkezett hallgatók login nevének és MS Office 365 címének adatait tartalmazza. A lekérdezés a vizsgaidőponthoz rendelt oktató (vizsgáztató) alapján működik, listázza az időpontokat, a hallgatókat, és elérhető a Neptun TR-ben az Információ/Lekérdezések menüponton Vizsgázók névsora adott napon (w) címmel.
  • Technikai probléma fellépése esetén (ha a rendszer technikai okok miatt nem elérhető) előzetes telefonos vagy e-mailes elérhetőség megadását, vagy kapcsolattartó személy kijelölését javasoljuk.
  • A vizsgáztatónak fel kell hívni a hallgató figyelmét a vizsga kezdetekor, hogy nem használhat nem megengedett segédeszközt és kommunikációs eszközt a vizsga során, valamint röviden emlékeztetnie kell a hallgatót a vizsgacsalás etikai és jogkövetkezményeiről.
  • A hallgató korábban tett nyilatkozatával egybehangzóan kijelenti, hogy a helyiségben – amelyben a vizsga ideje alatt tartózkodik – nincsenek nem megengedett eszközök, segédanyagok, és más személy nem tartózkodik.
  • A hallgató – hasonlóan a jelenléti vizsgákhoz - a vizsga során nem hagyhatja el a vizsgázás helyiségét.
  • A hallgatónak szükséges hozzájárulnia a vizsgáztató által szükségesnek tartott személyazonosítási és biztonsági intézkedésekhez (pl. hogy a kamera segítségével környezetét a vizsgáztató számára megmutassa, hogy folyamatos hang vagy képkapcsolatot tartson fenn a vizsga során, hogy számítógépét, kameráját olyan pozícióba helyezze a vizsga teljes időtartamára, hogy felső teste, a karokat és kezeket beleértve, látható legyen a vizsgáztató számára, hogy számítógépének képernyőjét megtekintés céljából a vizsgáztatóval megossza). Ilyen intézkedéseket a vizsgáztató mind a vizsga kezdetekor, mind a vizsga során, előzetes bejelentés nélkül végezhet.
  • A hallgatónak a vizsgázásra használt eszköz kivételével minden hang- és videóhívásra, elektronikus kommunikációra alkalmas eszközét/készülékét (táblagép, okosóra, mobiltelefon, okos toll, kamera, stb.) a vizsga megkezdése előtt ki kell kapcsolnia, és el kell távolítania a vizsgázás helyiségéből. Füldugó, fülhallgató, fejhallgató, hallókészülék kizárólag az oktató tájékoztatása mellett és egyetértésével használható.
  • A szóbeli vizsgákon hang- és képfelvételt a hallgató nem készíthet.
  • Az oktató a vizsgáról a hallgatók hozzájárulásával videófelvételt készít, melyet a vizsgaidőszak végét követő egy hónapig kell központi szerveren vagy intézeti számítógépen tárolni. A felvétel segíthet a vitás helyzetek, hallgatói kritikák tisztázásában, a technikai nehézségek kezelésében, a vizsgáztatás fejlesztésében és a hallgatói visszaélés-gyanúk kivizsgálásában. Az egy hónapos adatkezelési idő lejárta után, feltéve, hogy a felvétel konkrét felhasználása nem tesz hosszabb megőrzést szükségessé, az az intézeti informatikus által törlendő. Amennyiben hosszabb megőrzés szükséges folyamatban lévő ügyintézés miatt, annak lezártát követően haladéktalanul kell a törlést elvégezni. A videófelvételeket a fenti célokra az illetékes tantárgyfelelős, az intézetigazgató, az általuk megbízott intézeti személyek és a kar vezetése használhatják fel. A videók személyes adatokat nem tartalmazó, anonimizált részei felhasználhatók oktatásfejlesztési kari és intézeti anyagok készítéséhez, ami nem jogosít fel a személyes adatokat tartalmazó felvételek egy hónapon túli tárolására és kezelésére. A videófelvétel tartalmazza a hallgató személyazonosításának folyamatát is.
  • Amennyiben a tantárgyfelelős vagy vizsgáztató MS Teams programban készít biztonsági videófelvételt a vizsgáról, a hallgatók azonosításáról, az a videó alapértelmezés szerint általában elérhető az adott Teams csoport minden tagja (oktatók, hallgatók) számára.
  • A tantárgyfelelősnek gondoskodnia kell arról, hogy a videófelvétel elérhetőségét privátra állítsák be, és kizárólag azok kapjanak hozzáférést, akik jogosultak erre.
  • A vizsgáról készült videófelvételt a Teams csoport más tagjai nem törölhetik, csak a tantárgyfelelős és az általa megbízott személy.
  • A videófelvétel nem teszi szükségtelenné a szóbeli vizsga témájában és tannyelvében jártas tanú jelenlétét a videókonferenciában, aki lehet vizsgázó hallgató, oktató, segédoktató vagy demonstrátor is.
  • A szóbeli vizsgák során biztosítani kell, hogy a hallgató láthassa a vizsgáztatókat (folyamatosan legalább az egyik vizsgáztató esetében követelmény).

 

  • Tételhúzáshoz a hallgató kamerán keresztül választhat a tételek közül, de lehetőség van random generátor alkalmazására, valamint a vizsgáztató is választhatja a tételt. Elfogadható a tételhúzás nélküli kérdezés, rövid, konkrét kérdésekkel, azokból kiinduló beszélgetéssel, akár több tételt érintő tananyagrészekből.
  • Felkészülési idő biztosítása legfeljebb szigorúan ellenőrzött feltételek alkalmazásával javasolt (pl. folyamatosan szükséges a hallgató felügyelete bekapcsolt kamerával és mikrofonnal), elfogadható olyan kérdések alkalmazása, melyekre a hallgatónak azonnal kell válaszolnia. Felkészülési idő a tantárgyfelelős véleménye alapján pl. külön csoportban, oktatói felügyelettel biztosítható (a MS Teams videókonferenciában egyidejűleg négy kamera, azaz hallgató látható), bekapcsolt kamera és mikrofon mellett, ebben a formában nem növeli a vizsgáztatás időtartamát, de személyzetigényesebb.
  • A vizsgáztató vizsgához nem használt telefonjának, egyéb elektromos eszközeinek kikapcsolt vagy lenémított állapotban kell lenniük, hogy a vizsga nyugalma biztosítható legyen. Ez azt is jelenti, hogy a vizsgáztató nem lehet egyidejűleg ügyeletes, készenléti ügyeletes, behívós, a vizsga idejére külső elérhetőségét szüneteltetni kell.
  • Gyakorlatos vizsga(rész) minőségi megtartására lehetőséget adhat esetismertetések, gyakorlati helyzetek leírása, kísérleti, laboratóriumi szituáció képi vagy szöveges megjelenítése, értelmezést igénylő képek (pl. EKG, diagnosztikus képalkotó eljárás képe) prezentálása, majd ezekhez kapcsolódó gyakorlatias, alapvető, gondolkodtató, hallgatói szintézist igénylő konzultáció, kérdések feltétele.

 

5. Technikai zavar, probléma megítélése és kezelése

 

(1) Az oktató felel a vizsgáztatás időben történő megszervezéséért, és a technikai feltételek biztosításáért.

(2) A vizsga során technikai zavar szándékos előidézése vizsgacsalásnak minősül, így ez esetben a vizsgacsalás szabályzatban rögzített etikai és jogkövetkezményei alkalmazandók.

(3) Amennyiben a technikai zavar nem szándékos hallgatói magatartás eredménye, úgy az oktató és a vizsgázó közösen kötelesek a technikai zavar elhárítása érdekében eljárni.

(4) Amennyiben a technikai zavar a vizsgakérdés ismertetését megelőzően lépett fel, annak ésszerű időn belüli elhárítása után a vizsgát folytatni lehet. Amennyiben a technikai zavar a vizsgakérdés ismertetését követően áll be, a vizsgát folytatni lehet és az oktató jogosult új vizsgakérdést feltenni.

(5) Amennyiben a technikai zavar ésszerű időn belül nem hárítható el, a vizsga új időpontban való megtartására lehetőséget kell biztosítani.Ez azt jelenti, hogy ebben az esetben a technikai zavar miatt megszakított vizsga nem számít megkezdett érdemjegyszerzési kísérletnek, a vizsgázó vizsgáinak számába nem számít bele.

(6) Amennyiben a hallgató nem jelentkezik be a vizsga meghirdetett időpontjától számított 10 percen belül, és előzetesen nem jelenti ezt elektronikusan a vizsgáztató felé, úgy vizsgájára „nem jelent meg” bejegyzést kell dokumentálni. Ez esetben a hallgató mulasztásáért köteles megfizetni a Térítési és Juttatási Szabályzat 1. számú mellékletében meghatározott térítési díjat, és hallgató vizsga lehetőségeinek száma az adott tantárgyból automatikusan eggyel csökken.

(7) Esetleges technikai problémák kezelésére előzetes telefonos vagy e-mailes elérhetőség megadását, és/vagy kapcsolattartó személy kijelölését javasoljuk, aki a vizsga során folyamatosan rendelkezésre áll, és az ennek használatához szükséges információs csatornát a hallgató számára biztosítani kell.

(8) Technikai probléma fellépésekor a hallgató köteles képernyőképet (screenshot-ot) küldeni a rendszerhibáról, de más igazolást is mellékelhet (pl. szolgáltatói bizonylatot nagyobb, területi hálózatkiesés esetén) az oktató számára, elektronikus formában.

 

6. A vizsgacsalások kiküszöbölésére vonatkozó ajánlások
 

  • A vizsga alatt a hallgatók kötelesek a vizsga szabályossága érdekében az oktató által tett utasításokat végrehajtani.
  • A hallgató személyazonosságának ellenőrzése az online vizsgák során is kötelező, és történhet a vizsgát megelőzően a hallgató fényképes igazolványának ellenőrzésével, és webkamerán keresztüli azonosítással.
  • Az írásbeli vizsgafeladatsorokba a hallgató saját EHA/Neptun kódjával és jelszavával lép be, azt másnak nem adhatja át.
  • A hallgató köteles a meg nem engedett segédeszközt a vizsga megkezdése előtt a vizsgázás helyiségén kívül elhelyezni vagy a vizsgáztató által jelzett helyre tenni.
  • A vizsgáztató számára mérlegelendő a vizsgáztatás során a szokásos, tételekről szóló, hallgatói beszámolós formátum helyett irányított interakciójú, önálló gondolkodást igénylő kérdések feltétele, akár több témakörben.
  • A vizsgáztató gondos előkészítést követően részben vagy egészben használhat olyan gyakorlatias, összetett, kreativitást, összefüggéselemzést, alkalmazási készséget igénylő kérdéseket, melyeket a kontrollálatlan vizsgahelyszínnek megfelelő „open book” rendszerben, akár bármilyen segédeszköz használatával oldhat meg a hallgató.
  • A vizsgáztató kérheti egyszerű improvizált rajzok, illusztrációk készítését vizsgáztatás közben.
  • A vizsgáztató felszólíthatja a hallgatót a „szemkontaktus” fenntartására (a hallgató a kamerába nézve válaszoljon).
  • A hallgató köteles nem megengedett segédeszköz használatának gyanúja esetén és a vizsgáztató indoklás nélküli kérésére is a vizsgáztatóval együttműködni (pl. a vizsga helyiségét, asztalát, számítógép képernyőjét ismételten webkamerájával megmutatni). Felszólítható pl. arra is, hogy kezei folyamatosan látsszanak a webkamerán keresztül.
  • Amennyiben a hallgató nem működik együtt a vizsgáztatóval, vizsgája felfüggeszthető, és elégtelen érdemjegy rögzíthető számára. Amennyiben a vizsgát olyan technikai zavar miatt kell felfüggeszteni, mely nem a hallgató hibája, a hallgató számára igazolt hiányzás rögzíthető, vizsgalehetőségeinek száma nem csökken. 
  • Abban az esetben, ha a hallgatónál meg nem engedett segédeszközre derül fény, függetlenül attól, hogy a hallgató használta vagy sem (vagy elismeri használatát, vagy sem), ugyanolyan vétségnek számít, mintha használta volna.
  • Amennyiben az oktató a hallgató környezetéből súgást észlel, a vizsgát megszakíthatja, és elégtelen érdemjegyet rögzíthet.
  • A hallgató felkérhető rövid szóbeli kérdések csukott szemmel történő megválaszolására is, amennyiben a vizsgáztató bizonytalan abban, hogy a hallgató vizuális nem megengedett segítséget vesz-e igénybe.
  • Írásbeli és szóbeli vizsgák esetén is érdemes rövid kérdéseket feltenni és rövid, konkrét, a tananyag alapján egyértelműen meghatározott helyes válaszokat várni, ezzel elkerülve, hogy a vizsga időtartama jelentősen túlméretezett legyen a kitöltéshez valóban szükséges időhöz képest.
    - Az Unipoll „vizsga kezdete” és „vizsga vége” beállítások közti 10-15 percnyi időtartammal biztosítani kell, hogy az azonos vizsganapon vizsgázó, azonos feladatsort kitöltő hallgatók a vizsgát lényegében azonos időpontban kezdjék és fejezzék be. Fontos figyelni arra, hogy a vizsga megkezdését megelőző személyazonosítás és oktatói kommunikáció, tájékoztatás ne húzódjon el annyira, hogy a vizsga kezdete kicsússzon ebből az időtartamból, hiszen a beállított „vizsga vége” időpontot követően a vizsgakérdéssor már nem hozzáférhető a hallgatók számára.
  • Az írásbeli vizsgáknál a vizsgakérdéssor-megoldásokat, helyes és helytelen válaszokat nem szabad a vizsga befejezését követően közvetlenül és automatikusan a hallgatók rendelkezésére bocsátani, mivel akkor más hallgatók még nem fejezték be a vizsgát, így a visszaélés valószínűsége nagyobb.
    - Mind az írásbeli, mind a szóbeli vizsgáknál szóba jön a vizsga kezdetén videókonferencia formájában történő információadás és akár folyamatos videó- vagy hangkapcsolat egy, a vizsga résztvevőiből álló Teams csoportban vagy más módon.
  • A videókonferencia formájában történő bevezetés, tájékoztatás, személyi azonosítás, szóbeli beugró vizsgarész, esetleg folyamatos vagy szúrópróba-szerű megfigyelés fokozhatja a nem kontrollált helyszínű írásbeli vizsgák biztonságosságát, és csökkentheti a vizsgacsalások kísértését.
  • Az online írásbeli vizsgák esetében a vizsgacsalások elkerülésére alkalmazható a folyamatos hang- és/vagy kép-kapcsolat módszere, amennyiben ez technikailag, a használt informatikai rendszerek terhelhetőségét tekintetbe véve megoldható.
  • Amennyiben az írásbeli vizsga-feladatlap kitöltése során a hallgatót nem engedik az egyes kérdésekre visszatérni (pl. egyes csoportokba szerkesztett kérdések, „oldalak” elhagyását követően már nem lehet visszatérni, és azokat módosítani), az csökkentheti a vizsgacsalás lehetőségét, de egyben fokozza a vizsga nehézségét is.
  • Az írásbeli vizsgakérdések megkeverése és az egy feladaton belüli válaszok megkeverése, valószínűségi elrendezése különbözővé teszi a hallgatók által megoldandó kérdéssorokat, ami csökkentheti a visszaélések lehetőségét.
  • Az egyes írásbeli vizsgaalkalmaknál az IP-cím figyelése funkciót be kell kapcsolni, hogy a hallgatók által használt számítógépes, hálózati infrastruktúra követhető legyen.
  • Az Unipoll rendszer folyamatosan monitorozza a vizsgakitöltés során a vizsgázó klikkeléseit és billentyűzethasználatát, ami kérdéses esetben hozzájárulhat vizsgacsalás-gyanú tisztázásához.

 

7. Vizsgalapok kitöltése

 

(1) Vizsgalapok kitöltésére és Tanulmányi Hivatalba küldésére a következő lehetőségek vannak:

  1. az oktató a szokott módon kinyomtatja a vizsga előtt a vizsgalapot, kitölti, aláírja, beszkenneli vagy befényképezi, majd e-mail mellékletként megküldi Tanulmányi Hivatalnak, és ezzel párhuzamosan rögzíti az érdemjegyeket a Neptun egységes tanulmányi rendszerben;
  2. az oktató az vizsgát követően az érdemjegyeket a Neptun egységes tanulmányi rendszerben rögzíti, majd a vizsgalapot megnyitja, arról képernyőfelvételt vagy pdf másolatot készít (Print screen – PrtScr), elmenti, és az elmentett képet egyetemi e-mail címéről megküldi e-mailben a Tanulmányi Hivatalnak az alábbi szöveggel: „A mellékletben megküldött vizsga érdemjegyeket a Neptun egységes tanulmányi rendszerben rögzítettem, azokat ellenőriztem, a valóságnak megfelelnek. XY”
     

8. A vizsgáztatást megelőzően a hallgatók számára adható fontos és hasznos információk

 

  • A vizsga helyiségében a vizsgázó hallgatón kívül más személy nem tartózkodhat.
  • A vizsgára használt számítógépen a vizsgázáshoz közvetlenül használt és a tantárgyfelelőstől kapott információkban szereplő programokon, alkalmazásokon kívül nem lehet megnyitva más program.
  • A vizsgához szükséges számítógépes programba (pl. szóbeli vizsgáztatás esetén MS Teams) a hallgatónak legkésőbb 10 perccel a vizsga előtt be kell jelentkeznie, kivéve ha a tantárgyfelelős vagy vizsgáztató előzetesen más utasítást ad.
  • A szokásos vizsgáztatáshoz hasonlóan a hallgató folyamatosan magánál kell tartsa személyi azonosítására alkalmas igazolványát, melyet a vizsga során bármikor, felkérésre be kell mutatnia.
  • Amennyiben a hallgató nem kér segítséget a kartól a vizsgázás technikai lebonyolítására legalább 5 nappal a vizsga megkezdése előtt, az ő felelőssége a technikai feltételek biztosítása, kipróbálása a tartózkodási helyén.
  • Amennyiben a hallgató saját számítógépes programjai telepítésével, a számítógép beállításával kapcsolatban kér segítséget, a Tanulmányi Hivatalhoz fordulhat, akik továbbítják kérését az illetékes műszaki szakemberek felé.
  • Lehetőleg ne telefonon vagy táblagépen töltse ki a vizsgatesztet, hanem inkább laptopon, vagy asztali számítógépen, mivel a mobiltelefonok, táblagépek (tabletek) programjait az Unipoll program kevésbé támogatja, több a hibalehetőség.
  • Legyen stabil internetkapcsolata (LAN vagy jó minőségű Wifi).
  • Legyen stabil áramellátása (hálózati csatlakozó, töltő alkalmazása).
  • Számítógépének alapprogramjai, vírusirtója legyenek megfelelően frissítve, hogy ne vizsga közben terheljék ezek a gépet, és ne vizsga közben indítsák újra a számítógépet.
  • A számítógépet a vizsga megkezdése előtt célszerű lehet újraindítani.
  • A vizsgázás időtartamára a vizsgázáshoz használt számítógépen ki kell kapcsolni minden automatikus értesítést, zavaró hang- és képüzeneteket.
  • A könnyebb használat érdekében touchpad helyett célszerű mérlegelni csatlakoztatott egér használatát.
  • A próbavizsgákon és gyakorló vizsgakérdéssor-kitöltésekkor a vizsgán is használni kívánt eszközt próbálja ki, tesztelje, ne más készüléket használjon.
  • Biztosítsa maga számára a nyugalmat a vizsga időszakában, közölje környezetével, hogy éppen vizsgázik, akár a szoba ajtajára is írja ki, gondoskodjon arról, hogy megfelelő csend legyen.
  • A vizsga időpontja a közép-európai idő (CET) szerint értendő, függetlenül a hallgató földrajzi helyzetétől.
  • Ne lepődjön meg, ha a vizsga beindítását követően a Neptun felület az inaktivitási idő leteltével automatikusan bezáródik, és csak a vizsga felugró ablaka marad aktív. Ilyenkor a vizsga a korábban megnyitott Unipoll felugró ablakban zavartalanul folytatható.
  • Amennyiben több oldalból áll a tesztsor, figyelni kell arra, hogy az oldalváltáskor a hallgató várja meg a számítógép válaszát, mivel többszörös klikkelés esetén az elektronikus kérdéssor kihagyhat egy-egy oldalt, melyre a hallgatónak, a teszt oktató általi beállításától függően, esetleg nem lesz lehetősége visszatérni.
  • Fel kell hívni a hallgató figyelmét, hogy a kitöltést követően le kell zárnia a tesztkitöltést, mivel a program részben oldalváltáskor, részben hallgató általi vagy a kitöltési idő végi automatikus lezáráskor menti a beírt eredményeket, egyebekben kilépéskor az utolsó kitöltött oldalra írt megoldásai elveszhetnek.
  • Amennyiben a hallgató technikai hiba miatt kényszerül megszakítani az írásbeli vizsgát, célszerű ezt képernyőfelvétel készítésével dokumentálnia.

 

9. Online vizsgákra vonatkozó kari utasítás a hallgatók számára a vizsgaidőszak elején, valamint hozzájárulási nyilatkozat

 

(1) Utasítás, tájékoztatás:

Azzal, hogy a hallgató jelentkezik vizsgára, automatikusan vállalja a TVSZ-nek megfelelő és alábbi feltételek teljesítését.

  • Nem használhat nem megengedett segédeszközt, és kommunikációs eszközt a vizsga során.
  • Nem kaphat segítséget más személytől a vizsga során.
  • Követi az oktató utasításait, melyeket a vizsga biztonságossága és a vizsgacsalás kivédése céljából tart szükségesnek.
  • Esetleges vizsgacsalás következménye akár a hallgatói jogviszony végleges megszüntetése is lehet.

 

(2) Nyilatkozati rész:

  • A hallgató büntetőjogi felelőssége tudatában kijelenti, hogy abban a helyiségben, amelyben a vizsga ideje alatt tartózkodik, nem lesznek nem megengedett segédanyagok, nem tartózkodik más személy, a vizsga során külső segítséget nem vesz igénybe, és az oktatói útmutatásokkal mindenben együttműködik.
  • A szóbeli és írásbeli vizsgákon a tantárgyfelelős és a vizsgáztató által szükségesnek tartott hang-, kép és videófelvétel készítéséhez, az így keletkezett személyes adatok tárolásához, kezeléséhez hozzájárul. Az adatkezelés célja a vizsga technikai elősegítése, a vizsgacsalások akadályozása, a technikai problémák tisztázása és megoldása.
  • A hallgató kijelenti, hogy a vizsgák előkészítése és a vizsgák során közölt adatai valósak.
  • A hallgató kijelenti, saját EHA/Neptun kódjával és jelszavával lép be a vizsgák során, azt másnak nem adhatja át.

 

A hallgatónak ezt alá kell írnia. Amennyiben nem írja alá, számára a Kar későbbi vizsgaidőszakban biztosít hagyományos formájú vizsgázási lehetőséget. Mellékelni kell ehhez a vizsgacsalásokról szóló Dékáni Utasítást.