Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2020-2021
Lehrbeauftragte/r
-
Dr. Kállai János
egyetemi tanár,
Magatartástudományi Intézet -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 0
Praktika: 0
Seminare: 24
Insgesamt: 24
Fachangaben
- Kode des Kurses: OFE-EPS-T
- 2 kredit
- Fogorvos
- Elektív modul
- Minden félévben
keine
Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 20
Erreichbar als Campus-Kurs für 4 fő számára. Campus-karok: GYTK
Thematik
A kurzus célja, hogy alapvető ismereteket adjon át a hallgatóknak az egészségpszichológia elméleti és gyakorlati ismeretanyagából. Az egészségpszichológia a magatartástudományok, a pszichológia és orvoslás területeinek metszetében helyezhető el, és olyan kutatásokat foglal magába, melyek az egészség megőrzését, az egészségmagatartás fenntartását és a betegség-feldolgozás jelenségköreit ölelik fel. Ennek megfelelően, a prevenció, az egészség-, és betegségkoncepciók, a stresszel való megküzdés és a személyiség, illetve más, szocio-demográfiai tényezők egészség megőrzésére és/vagy betegségek kialakulására gyakorolt hatása tartoznak a témakörei közé. Ezekkel ismerkedhetnek meg a hallgatók, azonban nem csupán elméleti, hanem gyakorlati szinten is. A kurzus egy részében ugyanis tréning-jellegű gyakorlatokban vesznek részt a hallgatók, melyeken keresztül saját-élmény jellegű tapasztalatokra tehetnek szert. Mivel az orvosok, illetve már az orvostanhallgatók is erőteljesen ki vannak téve bizonyos (mentális és/vagy fizikai) egészségre ártalmas faktorok hatásainak (pl. stressz, időnyomás, work-life balance, kimerültség, stb.), kiemelkedően fontos lehet az ezekkel kapcsolatos szemlélet formálása. A tréning jellegű gyakorlatok, mint oktatási módszer különösen alkalmas az elméleti tudás gyakorlatba fordítására, és így egyedülállóan képes a hallgatók személyes-, és szakmai kompetenciáinak gyarapítására.
Vorlesungen
Praktika
Seminare
- 1. Az egészségpszichológia alapfogalmai és elméletei
- 2. A pozitív gondolkodás szerepe az egészségmagatartásban
- 3. Stressz, stresszel való megküzdés modelljei
- 4. Kognitív stressz kezelés - gyakorlat
- 5. Evolúciós és egyedfejlődés
- 6. Konfliktuskezelés kommunikáció révén - asszertivitás
- 7. Reziliencia és asszertivitás - gyakorlat
- 8. Work-life balance jelentősége az orvosi gyakorlatban
- 9. Life long learning és egészségmagatartás kapcsolata
- 10. Empátia az orvoslásban
- 11. Empátia gyakorlatok
- 12. Impulzuskontroll és egészségmagatartás
- 13. Agresszió-, és indulatkezelés kommunikációs módszerekkel
- 14. Konfliktusok hatása az életminőségre
- 15. Konfliktuskezelés és mentális egészség
- 16. Relaxáció hatása az egészségre
- 17. Relaxációs gyakorlatok
- 18. Hipnózis az orvosi gyakorlatban
- 19. Szuggesztiók és egészségi állapot
- 20. Stressz és egészség
- 21. Stresszkezelés a gyakorlatban
- 22. Burnout
- 23. Összefoglalás
- 24. Számonkérés
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Kállai, Varga és Oláh (szerk.) (2007): Egészségpszichológia a gyakorlatban. Medicina,
Csabai és Molnár (2009) Orvosi pszichológia és klinikai egészségpszichológia. Medicina,
Kopp és Berghammer (2008): Orvosi pszichológia Medicina, Bp.
Kállai, Kaszás, Tiringer (2013): Az időskorúak egészségpszichológiája Medicina
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
Neptun Meet Street-en elérhető
Skript
Szemináriumi anyagok feltöltésre kerülnek a Neptunra.
Empfohlene Literatur
Kaptein, A., Weinman, J.: Health Psychology, BPS Blackwell, 2004.
Tringer L.: A gyógyító beszélgetés, VIKOTE, 1991.
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
Legfeljebb 15 % hiányzás megengedett
Semesteranforderungen
Órai aktivitás elvárt.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
TVSZ által meghatározott mértéket (20%) meghaladó hiányzás az oktatóval történő egyeztetés alapján pótolható.
Prüfungsfragen
Neptun.
Prüfer
Praktika, Seminarleiter/innen
- Dr. Birkás Béla
- Dr. Gács Boróka
- Hartung István