A sürgősségi lélektan alapjai

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 0

Praktika: 0

Seminare: 12

Insgesamt: 12

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFF-SLE-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Minden félévben
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 20

Thematik

A kurzus során a hallgatók megismerkednek a sürgősségi lélektan definíciójával, pszichodinamikai hátterével, valamint a keretek, a kapcsolat és a kommunikáció módosulásaival. A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat sürgősségi lélektani helyzetek (pl. sürgősségi helyzetek az orvoslásban, krízishelyzetek a mindennapokban, szuicid krízis) sajátosságaival, a valós idejű beavatkozások körülményeivel, feltételeivel, az alkalmazható intervenciós eszközökkel. A tantárgy keretében a hallgatók megtanulják felismerni a pszichés traumatizáció jeleit, illetve alkalmazni azokat az alapvető lélektani eszközöket, amelyek segítséget nyújthatnak krízishelyzetekben és az együttműködés megnyerésében. Betekintést kapnak továbbá a segítőket érő megterhelések kockázatairól, és a kiégés prevenció eszközeiről.

Vorlesungen

Praktika

Seminare

  • 1. A sürgősségi lélektan/lelki elsősegély fogalma és jelentésköre. - Gács Boróka
  • 2. A lelki elsősegély alkalmazási területei az egészségügyben. A minndennapok krízisei. Szuicid krízis. - Gács Boróka
  • 3. A ,,lelki elsősegély" beavatkozások körülményei (téri, idői, személyi, a kiterjedtségből, az esemény jellegéből és a megterhelés mértékéből adódó). - Gács Boróka
  • 4. A traumatikus krízis szakaszai. - Gács Boróka
  • 5. Pszichés traumatizáció jelei. - Gács Boróka
  • 6. A sürgősségi lélektan pszichodinamikai háttere. - Gács Boróka
  • 7. Sürgősségi lélektani intervenciók keretei és alkalmazható intervenciós eszközök. - Gács Boróka
  • 8. A kapcsolat és a kommunikáció módosulásai, a reakciók és a lelki elsősegély nyújtás szintjei. - Gács Boróka
  • 9. Relaxáció és szimbólumterápia a lelki elsősegélynyújtásban. - Gács Boróka
  • 10. A segítőket érő megterhelések, azok kockázatai, felismerésük és a prevenció lehetőségei. - Gács Boróka
  • 11. Esetbemutatások - Gács Boróka
  • 12. Helyzetgyakorlatok - Gács Boróka

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Abari Kálmán - Kiss Tamás - Polonyi Tünde (2020) Válságok megelőzése és kezelése, Oriold és Társai KFT.

Csürke József, Vörös Viktor, Osváth Péter, Árkovits Amaryl (szerk.) (2014) Mindennapi kríziseink. A lélektani krízis és a krízisintervenció kézikönyve, Oriold és Társai KFT.

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

-

Skript

-

Empfohlene Literatur

-

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.

Semesteranforderungen

Az órai aktivitás, valamint a félév végét záró gyakorlati vizsga (eset szimuláció) 50-50 százalékos arányban határozzák meg az érdemjegyet.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

A hallgatók feladata hiányzás esetén a gyakorlati vizsga mellett egy választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása a szorgalmi időszak végéig.

Prüfungsfragen

-

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen

  • Gács Boróka