Daten
Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025
Lehrbeauftragte/r
-
Gács Boróka
tudományos munkatárs,
Kórházhigiénés Szolgálat -
Semesterwochenstunden
Vorlesungen: 0
Praktika: 0
Seminare: 12
Insgesamt: 12
Fachangaben
- Kode des Kurses: OOF-PSE-T
- 1 kredit
- Általános orvos
- Fakultatív modul
- Minden félévben
OOA-OKG-T teljesítve
Vizsgakurzus:Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:
min. 5 – max. 20
Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: ETK GYTK
Thematik
Manapság egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy a betegeknek nemcsak fizikai (orvosi) ellátásra van szükségük, hanem lélektani támogatásra is: nem véletlenül az empátia talán legfontosabb érvényesülési és alkalmazási területe a gyógyító tevékenység. A verbális szuggesztiók továbbá nem csak a viselkedést módosíthatják, de csökkenthetik a szorongást, erősíthetik az együttműködést a terápiás erőfeszítésekkel. A kurzus célja, hogy támpontokat nyújtson a leendő orvosoknak, hogy hatékonyabban működjenek, amikor pácienseikkel, azok családjával vagy éppen a kollégáikkal kommunikálnak. Az empátiásan figyelő orvos ugyanis finomabban képes érzékelni a beteg állapotának változásait is, és ez által segítséget kaphat a terápiás hatások ellenőrzésében. Továbbá, az empátia mélyebb megismerésével, a megfelelő kommunikációval az egészségügyben fellépő konfliktusos helyzetek többsége megelőzhető. a kurzus célja az önálló és saját élményű munka során olyan készségek fejlesztése, amelyek segítségével éles helyzetben is képesek a megfelelő kommunikációs módszer és technika megtalálására.
Vorlesungen
Praktika
Seminare
- 1. Az empátia jelensége, fogalma és szintjei, értelmezési nehézségei (empátia, szimpátia, asszertivitás, manipuláció) - Gács Boróka
- 2. Az empátia orvosi gyakorlatban betöltött szerepét alátámasztó kutatások - Gács Boróka
- 3. Fájdalomempátia - Gács Boróka
- 4. Empatikus kommunikáció és konfliktuskezelés - Gács Boróka
- 5. Az érzelemszabályozás és az empátia kapcsolata. Empátiás distressz és empátiás törődés. - Gács Boróka
- 6. Az empatikus kommunikáció verbális eszközei - Gács Boróka
- 7. Az empatikus kommunikáció nonverbális eszközei - Gács Boróka
- 8. A pozitív szuggesztiók definíciója és hatásmechanizmusa - Gács Boróka
- 9. A szuggesztív kommunikáció alkalmazásának alapelvei, törvényei - Gács Boróka
- 10. Szándékos és nem szándékos szuggesztiók - Gács Boróka
- 11. Szuggesztiók alkalmazási területei az orvoslásban (fájdalmas orvosi beavatkozásoknál, krízishelyzetekben, sürgősségi ellátásban, intenzív osztályon, gyermekeknél, fogorvosi praxisban, szülészet-nőgyógyászatban, narkózisban) - Gács Boróka
- 12. Szuggesztív technikák az általános gyakorlatban - Gács Boróka
Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes
Obligatorische Literatur
Varga, K. (2005). Szuggesztív kommunikáció a szomatikus orvoslásban. Országos Addiktológiai Intézet, Budapest.
Dr. Youngson, Robin (2017) Együttérző gyógyítás - Szemléletváltás az orvoslásban. HVG Könyvek.
Buda, B. (1985). Az empátia - a beleélés lélektana. Gondolat.
Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff
-
Skript
-
Empfohlene Literatur
-
Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters
Hiányzások a TVSZ szerinti mértékben akceptálhatóak.
Semesteranforderungen
A kurzus elméleti és gyakorlati tananyaga alapján egy saját eset bemutatása és elemzése a szorgalmi időszak végéig.
Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten
Hiányzás esetén a hallgatóknak kiegészítő feladatot kell végeznie. Egy egyénileg választott szakirodalom feldolgozása és bemutatása, valamint a félév teljesítéséhez szükséges önreflexiós dolgozat beadása.
Prüfungsfragen
-
Prüfer
Praktika, Seminarleiter/innen
- Gács Boróka