Gondolkodásunk alapjai 2.

Daten

Offizielle Daten in der Fachveröffentlichung für das folgende akademische Jahr: 2024-2025

Lehrbeauftragte/r

Semesterwochenstunden

Vorlesungen: 12

Praktika: 0

Seminare: 0

Insgesamt: 12

Fachangaben

  • Kode des Kurses: OFF-GD2-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Voraussetzungen:

keine

Zahl der Kursteilnehmer für den Kurs:

min. 5 – max. 15

Erreichbar als Campus-Kurs für . Campus-karok: BTK GYTK TTK

Thematik

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az emberi gondolkodás alapvető törvényeivel, komplexitásával. A kurzus során holisztikus megközelítést alkalmazva, a filozófia, matematika, idegtudomány eszközei és eredményei segítségével vizsgáljuk meg a kapcsolódó problémákat, hogy miként lehetséges a helyes következtetés és a megismerés. Az emberi gondolkodás alapja a hasonlóság, az analógia, ezen alapul az orvostudományban a differenciáldiagnózis, valamint a differenciálterápia fogalma is. Mind a klinikai gyakorlatban, mind a kutatásban nagyon fontos a helyes következtetés, az adatok megfelelő értelmezése, hogy lehetővé váljon a tudomány talán legfőbb célja, a sikeres predikció.

A második félévben összehasonlítjuk a mesterséges és a biológiai hálózatokat, illetve a hozzájuk kapcsolódó tanulási folyamatokat. Megvizsgáljuk az elme-agy problémát, hogy az agy, mint biológiai objektum, illetve a gondolkodás milyen kapcsolatban állhatnak egymással. Röviden foglalkozunk az alapvető kognitív képességekkel, amelyek a gondolkodási, megismerési folyamatok alapját képezik, illetve a biológiai rendszerek adaptációs, valamint tanulási képességeivel. A félév végén röviden kitérünk a nem- tudományos gondolkodás és a művészetek kapcsolatára.

Vorlesungen

  • 3. Adaptáció: szabályozás és tanulás. - Péczely László Zoltán
  • 2. Hierarchikusan egymásba ágyazott rendszerek. - Péczely László Zoltán
  • 1. Elme-agy probléma. - Péczely László Zoltán
  • 4. Hasonlóságok és különbségek a biológiai és mesterséges hálózatok között. - Péczely László Zoltán
  • 5. A kognitív funkciók: észlelés, figyelem, döntéshozatal, stratégia, emlékezet, gondolkodás, - Péczely László Zoltán
  • 6. Tanulás biológiai rendszerekben I. - Péczely László Zoltán
  • 7. Tanulás biológiai rendszerekben II. - Péczely László Zoltán
  • 8. A kognitív funkciók neurális hálózatmodelljeinek biológiai korlátai. - Péczely László Zoltán
  • 9. Algoritmusok, véletlenszerűség és predikció. - Péczely László Zoltán
  • 10. Predikció és az agy. - Péczely László Zoltán
  • 11. Csak a tudományos gondolkodás lehetséges? A gondolkodás mint poézis. - Péczely László Zoltán
  • 12. Gondolkodás és művészet. - Péczely László Zoltán

Praktika

Seminare

Materialien zum Aneignen des Lehrstoffes

Obligatorische Literatur

Vom Institut veröffentlichter Lehrstoff

előadásdiák

Skript

Empfohlene Literatur

Peter Norvig, Stuart J. Russell: MI modern megközelítésben

Voraussetzung zum Absolvieren des Semesters

Egy rövid esszé írása a félév végéig.

Semesteranforderungen

Szóbeli beszámoló a kurzus végén.

Möglichkeiten zur Nachholung der Fehlzeiten

nem szükséges

Prüfungsfragen

Megegyeznek az előadás témákkal.

Prüfer

Praktika, Seminarleiter/innen