Gondolkodásunk alapjai 2.

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 12 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 0 óra

összesen: 12 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OFF-GD2-T
  • 1 kredit
  • Fogorvos
  • Fakultatív modul
  • Tavaszi
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 15 fő

Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: BTK GYTK TTK

Tematika

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat az emberi gondolkodás alapvető törvényeivel, komplexitásával. A kurzus során holisztikus megközelítést alkalmazva, a filozófia, matematika, idegtudomány eszközei és eredményei segítségével vizsgáljuk meg a kapcsolódó problémákat, hogy miként lehetséges a helyes következtetés és a megismerés. Az emberi gondolkodás alapja a hasonlóság, az analógia, ezen alapul az orvostudományban a differenciáldiagnózis, valamint a differenciálterápia fogalma is. Mind a klinikai gyakorlatban, mind a kutatásban nagyon fontos a helyes következtetés, az adatok megfelelő értelmezése, hogy lehetővé váljon a tudomány talán legfőbb célja, a sikeres predikció.

A második félévben összehasonlítjuk a mesterséges és a biológiai hálózatokat, illetve a hozzájuk kapcsolódó tanulási folyamatokat. Megvizsgáljuk az elme-agy problémát, hogy az agy, mint biológiai objektum, illetve a gondolkodás milyen kapcsolatban állhatnak egymással. Röviden foglalkozunk az alapvető kognitív képességekkel, amelyek a gondolkodási, megismerési folyamatok alapját képezik, illetve a biológiai rendszerek adaptációs, valamint tanulási képességeivel. A félév végén röviden kitérünk a nem- tudományos gondolkodás és a művészetek kapcsolatára.

Előadások

  • 3. Adaptáció: szabályozás és tanulás. - Péczely László Zoltán
  • 2. Hierarchikusan egymásba ágyazott rendszerek. - Péczely László Zoltán
  • 1. Elme-agy probléma. - Péczely László Zoltán
  • 4. Hasonlóságok és különbségek a biológiai és mesterséges hálózatok között. - Péczely László Zoltán
  • 5. A kognitív funkciók: észlelés, figyelem, döntéshozatal, stratégia, emlékezet, gondolkodás, - Péczely László Zoltán
  • 6. Tanulás biológiai rendszerekben I. - Péczely László Zoltán
  • 7. Tanulás biológiai rendszerekben II. - Péczely László Zoltán
  • 8. A kognitív funkciók neurális hálózatmodelljeinek biológiai korlátai. - Péczely László Zoltán
  • 9. Algoritmusok, véletlenszerűség és predikció. - Péczely László Zoltán
  • 10. Predikció és az agy. - Péczely László Zoltán
  • 11. Csak a tudományos gondolkodás lehetséges? A gondolkodás mint poézis. - Péczely László Zoltán
  • 12. Gondolkodás és művészet. - Péczely László Zoltán

Gyakorlatok

Szemináriumok

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Saját oktatási anyag

előadásdiák

Jegyzet

Ajánlott irodalom

Peter Norvig, Stuart J. Russell: MI modern megközelítésben

A félév elfogadásának feltételei

Egy rövid esszé írása a félév végéig.

Félévközi ellenőrzések

Szóbeli beszámoló a kurzus végén.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

nem szükséges

Vizsgakérdések

Megegyeznek az előadás témákkal.

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói