Adatok
A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025
Tantárgyfelelős
-
Borbásné Farkas Kornélia
docens,
Institute of Bioanalysis
Óraszámok/félév
előadás: 14 óra
gyakorlat: 14 óra
szeminárium: 0 óra
összesen: 28 óra
Tárgyadatok
- Kód: OOA-MET-T
- 2 kredit
- Általános orvos
- Alapozó modul
- Őszi
Nincs
Kurzus létszámkorlát
min. 5 fő – max. 200 fő
Tematika
A tantárgy célja: adatok áttekintése és kezelése, valamint jellemzése grafikus és számszerű eszközökkel, a valószínűség és a statisztikai következtetés/döntés, az orvostudományban és orvosi gyakorlatban leggyakrabban használt statisztikai alapmódszerek.
További célja a statisztikai gondolkodásmód megismertetése és alapjainak begyakoroltatása. Az orvostudományban nemcsak tudományos (elméleti) háttérként, hanem a napi munka részeként is nélkülözhetetlenné váltak a statisztikával fejleszthető készségek és kompetenciák. Az orvosi döntéshozatalban kiemelten fontos az elemző és kritikus gondolkodásmód, melynek fejlesztésére szintén lehetőség van a tantárgy keretein belül.
Előadások
- 1. Bevezetés (a biometria és az orvostudomány). Relatív gyakoriság és valószínűség. - Borbásné Farkas Kornélia
- 2.
Változótípusok és ábrázolásuk
- Makszin Lilla - 3. Valószínűségszámítás, diszkrét valószínűségi eloszlások - Dergez Tímea
- 4.
Leíró statisztika
- Makszin Lilla - 5. Folytonos valószínűségi eloszlások - normális eloszlás - Kőnigné Péter Anikó
- 6. Statisztikai becslések. A várható érték konfidencia intervalluma. - Borbásné Farkas Kornélia
- 7. A hipotézisvizsgálat elve. Az egymintás és a páros t-próba. - Kőnigné Péter Anikó
- 8. A konfidencia intervallum és a hipotézisvizsgálat összevetése. A döntési hibák. - Borbásné Farkas Kornélia
- 9. A független mintás t-próba. A teszt ereje. - Kőnigné Péter Anikó
- 10. Nemparaméteres próbák: Előjel-, Wilcoxon-, Mann-Whitney próbák - Dergez Tímea
- 11.
Lineáris regresszió és korreláció
- Makszin Lilla - 12.
Gyakorisági adatok kiértékelése: Khí-négyzet próba és Fisher-féle egzakt teszt, speciális alkalmazások.
- Makszin Lilla - 13. A varianciaanalízis elve. - Borbásné Farkas Kornélia
- 14. A hipotézisvizsgálati módszerek összefoglalása - Kőnigné Péter Anikó
Gyakorlatok
- 1. Relatív gyakoriság és valószínűség, gondolkodási modellek
- 2. Adattípusok és ábrázolásuk
- 3. Valószínűség számítás- A binomiális és a Poisson eloszlás.
- 4. Adatok számszerű áttekintése, jellemzése - leíró statisztika
- 5. Normális elosztás. Az átlag eloszlása.
- 6. Becslések. A várható érték megbízhatósági intervalluma.
- 7. 1. zárthelyi dolgozat. A hipotézistesztelés - egymintás és páros t-próba.
- 8. A független mintás t-próba, első-, másodfajú hiba.
- 9. Nemparaméteres próbák
- 10. A lineáris korreláció és regresszió.
- 11. Gyakorisági táblázatok - A khi-négyzet próba, Fisher-féle egzakt teszt
- 12. Összefoglalás
- 13. Gyakorlás
- 14. 2. zárthelyi dolgozat
Szemináriumok
A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok
Kötelező irodalom
Saját oktatási anyag
Moodle, PotePedia felületeken található
Jegyzet
Moodle elektronikus jegyzet
Jeges Sára: Biometria
Belágyi József: Orvosi biometria, jegyzet, Pécs, 1999.
Pótó László: Biometria munkafüzet
Ajánlott irodalom
Reiczigel J., Harnos A., Solymosi N.: Biostatisztika nem statisztikusoknak, 2018.
Moore, D. S. The Basic Practice of Statistics, 7th ed., 2015.
Yates, Dan, Moore, David S., Starnes, Daren S. The Practice of Statistics (TI-83/89 Graphing Calculator Enhanced) 2/e, 2003, W.H. Freeman
Rees, W. G. Essential Statistics, Chapman and Hall, 1992
A félév elfogadásának feltételei
Két zárthelyi dolgozat teljesítése, egyenként minimum 60%-os eredménnyel, valamint óra eleji gyakorlati tesztek megírása. Legfeljebb három mulasztott gyakorlat.
Vizsga: egy elektronikus felületen történő teszt teljesítése minimum 60%-os eredménnyel vagy szóbeli felelet egy számítógéppel megoldandó feladattal és egy elméleti kérdéssel. Mindegyik részben legalább elégséges teljesítményt kell elérni.
Félévközi ellenőrzések
A félév során két zárthelyi dolgozat teljesítése, egyenként minimum 60%-os eredménnyel, valamint óra eleji gyakorlati tesztek megírása szükséges a vizsgára bocsátáshoz.
Távolmaradás pótlásának lehetőségei
Pótló gyakorlat
Vizsgakérdések
Az elméleti kérdések témakörei:
1. Mi a biometria/biostatisztika fő feladata és célja?
2. Mutassa be a statisztikai gondolkodásmód fő jellegzetességeit! A valószínűség fogalma.
3. A valószínűség-eloszlás fogalma - a diszkrét eloszlások.
4. A statisztikai gondolkodás alapelvei a kísérlettervezés szempontjából: mintaméret, reprezentativitás, rejtett változók.
5. Adat- (változó-) típusok és az adatok ábrázolásának különböző módjai
6. A minta és az alapsokaság grafikus és számszerű jellemzése
7. Folytonos adatok számszerű jellemzése-öt- és három számos jellemzés
8. A valószínűség-eloszlás fogalma - folytonos eloszlások
9. A normális eloszlás, centrális határeloszlás-tétele
10. A statisztikai becslés: pontbecslés és intervallumbecslés
11. Az átlag megbízhatósági intervalluma
12. A hipotézisvizsgálat gondolatmenete és típusai
13. Az egymintás és a páros t-próba
14. A megbízhatósági intervallum és a hipotézisvizsgálat összevetése
15. Döntési hibakockázatok és a teszt ereje
16. A két- (független-) mintás t-próba
17. Két változó kapcsolatának vizsgálata - folytonos adatok esetén
18. Két változó kapcsolatának vizsgálata - kategorikus adatok esetén
19. Kontingencia táblázat speciális alkalmazása, diagnosztikai teszt minősítése (szenzitivitás, specificitás, prediktív értékek)
20. A nem-paraméteres próbák egy- és páros minták esetén
21. A nem-paraméteres próbák független minták esetén
22. A varianciaanalízis (ANOVA) elve
Vizsgáztatók
- Borbásné Farkas Kornélia
- Dergez Tímea
- Kőnigné Péter Anikó
- Makszin Lilla
Gyakorlatok, szemináriumok oktatói
- Borbásné Farkas Kornélia
- Dergez Tímea
- Kőnigné Péter Anikó
- Makszin Lilla
- Mátrai Péter