Csak tudnám, hogyan csináljam! Tanulás felsőfokon

Adatok

A Tantárgybejelentőben megadott hivatalos adatok az alábbi tanévre: 2024-2025

Tantárgyfelelős

Óraszámok/félév

előadás: 14 óra

gyakorlat: 0 óra

szeminárium: 14 óra

összesen: 28 óra

Tárgyadatok

  • Kód: OGF-HCS-T
  • 2 kredit
  • Gyógyszerész
  • Fakultatív modul
  • Őszi
Előfeltétel:

Nincs

Kurzus létszámkorlát

min. 5 fő – max. 20 fő

Campus kurzusként elérhető . Campus-karok: ETK TTK

Tematika

A tanulásmódszertani kurzus során olyan tanulási módszerek és szemléletmódok kerülnek bemutatásra, amelyek bármely tantárgy eredményes tanulásakor használhatók, és segítenek a vizsgák sikeres teljesítésében. Célja olyan tanulási részképességek, készségek, attitűdök fejlesztése, gyakoroltatása, mint például a figyelem, olvasás, szövegértés, lényegkiemelés, memória, gondolkodás. Fontos, hogy a hallgató elemezze saját tanulási szokásait, stratégiáit, és ha kell, a tanultak alapján képessé váljon változtatni a hatékonyabb, örömteli tanulás érdekében. Az előadásokon történő elméleti alapozás után a szemináriumok keretében a hallgatóknak lehetőségük lesz az egyes technikák kipróbálására, begyakorlására.

Előadások

  • 1. A felsőoktatási képzés általános jellemzői. Óratípusok, beszámolók, vizsgák. - Farkas Ágnes
  • 2. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási motiváció - Farkas Ágnes
  • 3. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási stílus - Farkas Ágnes
  • 4. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási stratégiák - Farkas Ágnes
  • 5. Tanulási szokások alakítása: optimális külső és belső feltételek - Farkas Ágnes
  • 6. Tanulási szokások alakítása: időgazdálkodás - Farkas Ágnes
  • 7. Tanulási technikák, módszerek: olvasás - Farkas Ágnes
  • 8. Tanulási technikák, módszerek: tanulás tankönyvből - Farkas Ágnes
  • 9. Tanulási technikák, módszerek: jegyzetelés, vázlatkészítés - Farkas Ágnes
  • 10. Forrásalapú tanulás: könyvtárhasználat - Farkas Ágnes
  • 11. Forrásalapú tanulás: internet használat - Farkas Ágnes
  • 12. Dolgozatírás, kérdéstípusok - Farkas Ágnes
  • 13. Vizsgákra készülés, vizsgák teljesítése - Farkas Ágnes
  • 14. Kiselőadások, prezentációk - Farkas Ágnes

Gyakorlatok

Szemináriumok

  • 1. Motivációs leltár - Pap Ramóna
  • 2. Tanulási stílus diagnózis - Pap Ramóna
  • 3. Szövegértési gyakorlatok - Pap Ramóna
  • 4. Figyelemjavító gyakorlatok - Pap Ramóna
  • 5. Képemlékek-emlékképek - Pap Ramóna
  • 6. Koncentrációs gyakorlatok - Pap Ramóna
  • 7. Problémamegoldó feladatok - Pap Ramóna
  • 8. Kombinációs készséget fejlesztő logikai feladatok - Pap Ramóna
  • 9. Perifériás látás fejlesztése - Pap Ramóna
  • 10. A fixációszélesség növelés - Pap Ramóna
  • 11. Ritmikus szemmozgás - Pap Ramóna
  • 12. Gyakorlat a tanulási szokások megfigyelésére, tudatosítására - Pap Ramóna
  • 13. Új tanulási szokások kialakítása - Pap Ramóna
  • 14. Tapasztalatok összegzése, feedback. - Pap Ramóna

A tananyag elsajátításához szükséges segédanyagok

Kötelező irodalom

Saját oktatási anyag

Az előadások Power Point anyagai és a szemináriumokon kiadott segédanyagok elérhetőek az MS Teams felületén.

Jegyzet

Ajánlott irodalom

Rétallérné dr. Görbe Éva: Tanulás felsőfokon. Tanulásmódszertan. Kísérleti jegyzet. Általános Vállalkozási Főiskola, 2009

Olaw Schewe: Szuper diák. Ötletek a hatékony tanuláshoz és a sikeres vizsgázáshoz. HVG könyvek, 2020

A félév elfogadásának feltételei

A hallgatóktól elvárjuk az órák min. 85%-on a jelenlétet és aktív részvételt. A hallgatóknak a félév során számos egyéni, páros vagy csoportos tevékenységet kell végezniük az órák keretében, vagy beadandó feladatként.

Félévközi ellenőrzések

Az elméleti alapok elsajátítását és sikeres gyakorlati alkalmazását órai egyéni vagy kiscsoportos tevékenységekkel, vagy beadandó feladatokkal ellenőrizzük.

Távolmaradás pótlásának lehetőségei

Az adott heti órai feladatokat önállóan elkészített beadandó feladatokkal vagy kiselőadás tartásával tudják pótolni a hallgatók.

Vizsgakérdések

1. A felsőoktatási képzés általános jellemzői. Óratípusok, beszámolók, vizsgák.

2. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási motiváció

3. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási stílus

4. Tanulásmódszertani önismeret: tanulási stratégiák

5. Tanulási technikák, módszerek: olvasás

6. Tanulási technikák, módszerek: tanulás tankönyvből

7. Tanulási technikák, módszerek: jegyzetelés, vázlatkészítés

8. Forrásalapú tanulás: könyvtárhasználat

9. Forrásalapú tanulás: internet használat

10. Dolgozatírás, kérdéstípusok

11. Vizsgákra készülés, vizsgák teljesítése

12. Kiselőadások, prezentációk

13. Tanulási szokások alakítása: optimális külső és belső feltételek

14. Tanulási szokások alakítása: időgazdálkodás

Vizsgáztatók

Gyakorlatok, szemináriumok oktatói

  • Pap Ramóna